Persconferentie premier Rutte live op tv en livestream

Persconferentie premier Rutte live op tv en livestream De Nederlandse premier houdt vaak een persconferentie. Op zijn agenda staat wekelijks minstens één persconferentie, namelijk de vaste nieuwsconferentie op vrijdagmiddag na afloop van het kabinetsberaad. Daarnaast houdt de Nederlandse premier dikwijls ingelaste persconferenties naar aanleiding van grote politieke gebeurtenissen en rampen. In het voorjaar van 2020 geven premier Mark Rutte en de overige kabinetsleden extra veel persconferenties om het Nederlandse volk op de hoogte te houden van de ontwikkelingen en maatregelen rondom het coronavirus. Hoe kan men zo'n persconferentie van premier Rutte op het internet volgen via een livestream?

Extra: Persconferentie Coronavirus

Na afloop van een spoedberaad over de coronacrisis geeft het kabinet meestal een toelichting aan de pers, waarin men de stand van zaken en de maatregelen toelicht. Bij zo'n persconferentie over het coronavirus is doorgaans behalve de minister-president Mark Rutte ook minister Hugo de Jonge aanwezig (hij is de coördinerende minister van de aanpak van de coronacrisis). Deze nieuwsconferenties zijn te volgen op tv en via een online livestream. Zo'n extra nieuwsconferentie vindt tijdens de coronacrisis dikwijls plaats op dagen waarop er een centraal crisisberaad plaatsvindt.

Agenda Mark Rutte: persconferentie 29 mei 2020

De eerstvolgende reguliere, vrijdagse persconferentie van premier Rutte is op vrijdag 29 mei 2020.De vrijdagse nieuwsconferentie is traditioneel het wekelijkse persmoment dat plaatsvindt na afloop van het kabinetsberaad. Deze nieuwsconferentie van Rutte is ook weer live op televisie en per livestream te volgen op de reguliere kanalen (meer info: zie verderop).

Hoe laat begint de persconferentie van Rutte op vrijdagmiddag?

Hoe laat begint het persmoment van premier Mark Rutte op de middag van vrijdagmiddag 29 mei? Naar verwachting begint het rond 15u30. Indien het kabinetsberaad echter uitloopt, of juist eerder is afgelopen, dan is het mogelijk dat dit persmoment van Mark Rutte later of eerder op de middag van 29 mei plaatsvindt.

De persconferentie van premier Rutte op de vrijdag is live op tv te zien bij het themakanaal NPO Politiek. Eveneens kan men de live-uitzending van deze nieuwsconferentie via een stream op het internet bekijken. Er wordt bijvoorbeeld een gratis livestream verzorgd door NPO Start.

Extra persconferentie premier Rutte op 2 juni of 3 juni?

Wanneer is het eerstvolgende persmoment met betrekking tot de aanpak van het coronavirus? Is er een persconferentie op dinsdag 2 juni of woensdag 3 juni? Waarschijnlijk is er weer een nieuwsconferentie na het volgende crisisberaad, dat in principe op woensdag 3 juni plaatsvindt. (Men kan echter besluiten om organisatorische redenen, om dit naar de dinsdag te verschuiven.) Na afloop van het beraad zal de minister-president sowieso de pers te woord staan. Het is echter nog niet zeker of dit alleen een kleine toelichting is in de hal van het ministerie, of een grote persconferentie in de perszaal. Als men grote beslissingen verwacht te nemen in dit beraad, zal men kiezen voor zo'n grote nieuwsconferentie in de zaal. Zodra hier zekerheid over is, wordt het hier gemeld. Zodra definitief bekend is wanneer de volgende nieuwsconferentie plaatsvindt en hoe laat die begint, dan wordt die info hier geplaatst.

Hoe laat?

Wanneer men een kleinschalig persmoment organiseert, dan vindt dat vaak al tussen 18u00 en 18u30 plaats. Een grote nieuwsconferentie (in de perszaal van het ministerie) begint meestal wat later, namelijk om circa19u00.

Live op tv en livestream: persmoment in juni 2020 (corona)

Tv: welke zender?

Op welke tv-zender is de extra persconferentie van de minister-president op in juni over de aanpak van het coronavirus live te zien? De nieuwsconferentie is sowieso live te zien op het themakanaal NPO Politiek (en via de livestream van NPO Start. Indien men groot nieuws verwacht, dan wordt het ook live uitgezonden op NPO1. De meerderheid van de 'corona-persconferenties' is wel op de hoofdzender NPO1 te zien, maar sommige persmomenten heeft de publieke omroep niet live op dat hoofdkanaal uitgezonden, doch alleen op het themakanaal.

Livestream persconferentie 2020

Elke de live-uitzending van het persmoment van premier Rutte ook via een livestream op het internet bekijken. Er wordt bijvoorbeeld een gratis livestream verzorgd door NPO Start.

Nabespreking en samenvatting: talkshows en journaals

Een nieuwsconferentie van de minister-president over de aanpak van het coronavirus wordt meteen na afloop live besproken in de talkshow M op de zender NPO1. Later op de avond wordt het onder meer ook live besproken in de talkshow Op1. Het belangrijkste nieuws dat voortkomt uit het persmoment van de minister-president is op die avond te bekijken in de NOS Journaals. De mondiale ontwikkeling van de coronacrisis zijn onder meer te volgen op de wereldkaart van het coronavirus.

Terugkijken persconferentie premier Rutte

Terugkijken NPO Start (Gratis)

De persconferentie van minister-president Rutte is live op tv en via de livestream is uitgezonden, kan iedereen een week lang terugkijken via een stream van NPO Politiek bij NPO Start.

Terugkijken NPO Plus

Wie een abonnement heeft op NPO Plus kan elke tv-uitzending van de NPO een jaar lang op een stream terugkijken. Abonnees kunnen dus ook de nieuwsconferenties van minister-president Mark Rutte op NPO Politiek 365 dagen lang terugkijken met zo'n stream.

Wanneer is de volgende persconferentie?

Met ingang van juni: niet meer elke week

Het kabinet heeft om met ingang van medio juni 2020 waarschijnlijk niet meer standaard elke week een persconferentie over de coronacrisis te houden. Voortaan geeft men alleen nog zo'n nieuwsconferentie indien er nieuwe grote ontwikkelingen zijn met betrekking tot de coronacrisis. Oorspronkelijk was de regering al van plan om met ingang van 1 juni 2020 niet meer een wekelijks crisisberaad (met aansluitend een persmoment live op tv) te houden. Later heeft men besloten om hier toch nog minstens tot 10 juni wekelijks mee door te gaan.

Volgende?

Is er in de tweede week van juni nog zo'n extra persmoment? Zodra bekend is wanneer de volgende nieuwsconferentie met betrekking tot deze crisis wordt gehouden, dan wordt dat hier gemeld.

Debat Tweede Kamer

Is er ook weer een plenair coronadebat in de Tweede Kamer? Zo'n "groot coronadebat" wordt voortaan niet meer wekelijks georganiseerd, maar circa eens in de twee weken. Waarschijnlijk vindt er begin juni weer zo'n debat plaats van het parlement met Mark Rutte en Hugo de Jonge. Dit is wederom live te volgen op televisie (bij NPO1 en NPO Politiek) en op het internet middels een gratis livestream.

Voorgaande persconferenties m.b.t. coronavirus?

Een groot persmoment van Rutte over de aanpak van het coronavirus werd gehouden op de avond van 31 maart. Wat was de aanleiding voor die nieuwsconferentie? Een groot deel van de maatregelen tegen het coronavirus die premier Rutte eerder aankondigde liep tot 6 april 2020. Tijdens het crisisberaad van het kabinet met experts op de middag van 31 maart bepaalde de regering hoe lang men deze regels zou verlengen. Er werd bepaald dat deze maatregelen tegen he coronavirus tot minstens 28 april zouden gelden. Dit werd op die avond van 31 maart door Rutte en De Jonge om 19u00 live gepresenteerd op tv, radio en livestream. Ook op 7 april was er een persmoment over de aanpak van het coronavirus live op tv en via de livestream te zien. Ook op 15 april was er een extra persmoment van premier Rutte dat men live op tv en via de livestream kon volgen. Op 22 april was er een grote nieuwsconferentie van premier Rutte en Van Dissel (RIVM), waarbij bekend werd gemaakt dat de basisscholen na afloop van de meivakantie weer open gaan. Eveneens was er een persmoment van Rutte (en De Jonge) op 29 april live te zien. Op dinsdag 6 mei was er een grote nieuwsconferentie waarbij Rutte en De Jonge een soort 'spoorboekje' presenteerden van mogelijke verlichtingen van de maatregelen in de daaropvolgende maanden. Op 13 mei werd er een relatief kort en kleinschalig 'persmoment' georganiseerd in de hal van het ministerie van algemene zaken. Op 19 mei was er weer een grote nieuwsconferentie, waarbij men sprak over het openen van onder meer de terrassen met ingang van 1 juni.

Op dinsdag 26 mei gaf minister-president Rutte samen met de premier van de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen een nieuwsconferentie over hun gezamenlijke aanpak van het coronavirus. Dit persmoment was onder meer via een livestream te volgen bij Duitslandweb en op YouTube.

Laatste voorgaande persmoment: 27 mei

Op woensdag 27 mei was er weer een kleiner persmoment in de hal van het ministerie, waarbij onder meer werd gesproken over het mogelijke openen van sportscholen per 1 juli. Dit persmoment kan iedereen onder meer terugkijken via een stream van NPO Start.

Historie: Wekelijkse persconferenties van de Nederlandse premier

Nederlanders zijn eraan gewend dat hun premier minstens één keer per week een persconferentie geeft. In veel andere landen bestaat die gewoonte niet. Hoe is de traditie in Nederland ontstaan om de minister-president elke week, na afloop van de vrijdagse kabinetsvergadering, een persconferentie te laten geven?

Piet de Jong

De traditie van de wekelijkse persconferentie op vrijdagmiddag begon in januari 1970. Dit werd geïntroduceerd door de toenmalige premier Piet de Jong. Volgens een beroemde anekdote zou zijn vrouw de aanstichter zijn van deze traditie. Hoe was namelijk de situatie, voordat er zo'n wekelijkse nieuwsconferentie van de minister-president bestond? Na afloop van de vrijdagse kabinetsvergadering werd premier De Jong toen meestal veelvuldig gebeld door journalisten, die aan hem probeerden te ontlokken wat er tijdens de vergadering was besproken. Mevrouw De Jong ergerde zich eraan, dat haar man hierdoor op de vrijdagavond bijna de hele tijd, ook tijdens het eten, aan de telefoon zat. Ze vroeg zich hardop af of Piet dat niet efficiënter kon organiseren.

De premier werd hierdoor aan het denken gezet en besloot een wekelijkse persconferentie op vrijdagmiddag te gaan organiseren. Zo kon hij in één keer aan alle belangrijke media melden wat hij kwijt wilde over de kabinetsvergadering en kon men hem daarover vragen stellen. En ja, op deze manier hield hij voortaan heel wat vaker tijd over om op vrijdagavond rustig met z'n vrouw te kunnen eten, zonder tussendoor steeds te moeten telefoneren.

Transparantie

Natuurlijk was dat eten met mevrouw De Jong niet de enige reden om wekelijks zo'n persconferentie te organiseren. Er was ook de roep van de tijdgeest: rond 1970 werd er in Nederland door de kiezers veel meer openheid verlangd van de politiek, dan men voorheen gewend was. Zo'n openbare persconferentie paste daar goed bij. Ook de premiers die na Piet de Jong kwamen, hebben de gewoonte van dat wekelijkse persmoment op vrijdagmiddag behouden.

Overige persconferenties

Naast die wekelijkse persconferentie geeft de minister-president ook dikwijls andere persconferenties. Dit gebeurt bijvoorbeeld als er een grote ramp is gebeurd, of als er nieuw politiek beleid wordt gepresenteerd, zoals nieuwe bezuinigingen, of bijvoorbeeld noodmaatregelen bij het coronavirus.

Livestream persconferentie premier

Livestream NOS

Elke persconferentie van de premier wordt live op het internet uitgezonden door de publieke omroep via een livestream. Met zo'n livestream is zo'n persconferentie van premier Rutte live te bekijken op bijvoorbeeld een smartphone, tablet, desktopcomputer of laptop. De livestream is geheel gratis.

Livestream op site en app

Zo'n livestream van het persmoment is te vinden op de site van de NOS. Doorgaans is er een link naar zo'n livestream op de voorpagina van de site te vinden, maar ook in de rubriek 'nieuws'. Eveneens is die livestream van de nieuwsconferentie van de premier te vinden op de NOS-app.

Hoe laat?

Hoe laat begint zo'n livestream van de premier? Dat staat op de dag van de persconferentie altijd gemeld op de site van de NOS, zodra het tijdstip bekend is gemaakt door de RVD (Rijksvoorlichtingsdienst). Vaak begint de nieuwsconferentie van de premier op vrijdagmiddag rond 15u30.

Live op NPO Politiek (tv en livestream) en terugkijken

De persconferentie van de premier wordt doorgaans ook live uitgezonden op de tv-zender NPO Politiek. De uitzending van de vaste vrijdagse persconferentie wordt op die zender op vrijdagavond meermaals herhaald. De herhalingen zijn gewoonlijk om 18u00, 20u00, 22u00 en 0u00. Behalve het vaste vrijdagse persmoment, zendt NPO Politiek doorgaans ook alle andere persconferenties van de premier live uit. De tv-zender NPO Politiek zit bij veel tv-aanbieders in hun standaard zenderpakket voor digitale tv.

Livestream NPO Politiek

Er is ook een gratis livestream van NPO Politiek te vinden op de site van de NOS. Ook kan men die zender gratis via een livestream bekijken op de site van NPO Start. Indien men de zender op een smartphone wil bekijken, dan kan men dat doen via een gratis livestream op de NPO Start-app. Via die app kan men elke uitzending (en dus ook de nieuwsconferenties van de minister-president) gratis een week lang terugkijken. Eveneens is er een livestream van die zender te vinden op de app van de betaalde streamingdienst van de publieke omroep: NPO Plus. Daarop kunnen abonnees een jaar lang elke uitzending terugkijken.

Livestream NLZIET

Eveneens kan men de zender NPO Politiek, waarop de nieuwsconferenties van de minister-president live te zien zijn, kan men ook via een livestream bekijken op de NLZIET-app. Dit is wel een app waar men een betaald abonnement op dient te hebben, om daarmee per livestream tv te kunnen kijken. Hun livestream van NPO Politiek is in de hele EU te bekijken.

Terugkijken via NPO Start

Elke nieuwsconferentie van de minister-president kan men ook zeven dagen terugkijken via een stream van NPO Start.

Livestream Go App (Ziggo)

Het is ook mogelijk om een persconferentie van de premier via een livestream van de Go App (online tv) te bekijken. De zender NPO Politiek zit namelijk in het standaardpakket van digitale tv bij Ziggo. Klanten van Ziggo kunnen de zenders die zij op tv kunnen ontvangen, ook online bekijken via een livestream op de Ziggo Go App. Zo'n livestream op die Go App van Ziggo kan men in de hele Europese Unie bekijken. Zo'n livestream is ook in diverse landen buiten de EU te bekijken, waaronder Noorwegen en Groot-Brittannië.

Stream terugkijken bij Go App

Bij de Go App kan men ook zeven dagen lang de uitzending via een stream terugkijken.

Livestream iTV-app (KPN)

Bij KPN zit de zender NPO Politiek eveneens in het standaardpakket voor digitale tv. Klanten van KPN kunnen die zender, behalve thuis op hun televisietoestel, ook online in de hele EU bekijken via een livestream op de iTV-app (een app voor smartphones). Eveneens kunnen zij per livestream naar de uitzendingen kijken via de website Interactieve Tv (die site is geschikt voor als men de stream van zo'n uitzending van een persconferentie op een desktop computer wil bekijken).

Situatie anno 2020: premier Mark Rutte

Anno 2020 worden de persconferenties gehouden door premier Mark Rutte (VVD). Als Rutte afwezig is, dan is zijn eerste vervanger bij de persconferentie Hugo de Jonge (CDA). Zijn tweede vervanger is Wout koolmees (D66). De derde vervanger is Carola Schouten (ChristenUnie).

Coronavirus persconferenties en toespraken premier Rutte

In het voorjaar van 2020 staan de wekelijkse persgesprekken van premier Mark Rutte vanzelfsprekend vooral in het teken van de aanpak van het coronavirus. Naast de vaste persconferentie op vrijdag (zoals op 3 april 2020), geeft hij ook heel wat andere, extra persconferenties bij belangrijke gebeurtenissen en nieuwe maatregelen tegen het coronavirus. Daarnaast geeft Rutte soms een toespraak aan het Nederlandse volk over het coronavirus. Zo'n toespraak over de aanpak van het coronavirus gaf hij bijvoorbeeld op maandag 16 maart 2020. Elke nieuwsconferentie en toespraak van Mark Rutte over het coronavirus is vanzelfsprekend ook op tv en via een gratis livestream te volgen.

Lees verder

© 2020 Fjodorboekanski, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voetbal 2020: Nederland-Griekenland, live tv en livestreamVoetbal 2020: Nederland-Griekenland, live tv en livestreamOp donderdag 28 mei 2020 zou Nederland een interland spelen tegen Griekenland. De interland zou plaatsvinden in Enschede…
Kickboksen: Enfusion Live in 2020 via een livestreamKickboksen: Enfusion Live in 2020 via een livestreamEnfusion is een organisatie die internationale vechtsportgala's houdt. Men focust zich daarbij doorgaans vooral op kickb…
Voetbal 2020: Everton-Liverpool afgelast wegens coronavirusVoetbal 2020: Everton-Liverpool afgelast wegens coronavirusOp maandag 16 maart 2020 zou in de Engelse Premier League de wedstrijd Everton-Liverpool gespeeld worden. Het duel tusse…
Bayern München-Fortuna Düsseldorf, live op tv en livestreamBayern München-Fortuna Düsseldorf, live op tv en livestreamOp 30 mei 2020 speelt FC Bayern München in de Duitse Bundesliga tegen Fortuna Düsseldorf. Bij dit duel mag geen publiek…

Een kerkdienst volgen via een livestream op het internetEen kerkdienst volgen via een livestream op het internetDankzij het internet is het niet meer per se nodig om in kerkgebouwen aanwezig te zijn, om toch goed allerlei kerkdienst…
Disney+: een online streamingdienstDisney+: een online streamingdienstSinds november 2019 is Disney+ beschikbaar voor Nederlandse gebruikers. Disney+ is een betaalde online streamingdienst w…
Bronnen en referenties
  • https://www.elsevierweekblad.nl/nederland/achtergrond/2020/01/een-halve-eeuw-persconferentie-na-de-ministerraad-732544/
  • https://nos.nl/artikel/132281-elke-vrijdag-persconferentie-premier.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Minister-president_van_Nederland
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Piet_de_Jong_(politicus)

Reageer op het artikel "Persconferentie premier Rutte live op tv en livestream"

Infoteur: Fjodorboekanski
Laatste update: 28-05-2020
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!