Persconferentie premier Rutte live op tv en livestream

Persconferentie premier Rutte live op tv en livestream De Nederlandse premier houdt vaak een persconferentie. Op zijn agenda staat wekelijks minstens één persconferentie, namelijk de vaste nieuwsconferentie op vrijdagmiddag na afloop van het kabinetsberaad. Daarnaast houdt de Nederlandse premier dikwijls ingelaste persconferenties naar aanleiding van grote politieke gebeurtenissen en rampen. In 2020 geven premier Mark Rutte en de overige kabinetsleden extra veel persconferenties om het Nederlandse volk op de hoogte te houden van de ontwikkelingen en maatregelen rondom het coronavirus. Er is zo'n extra persconferentie op donderdag 6 augustus 2020. Hoe kan men zo'n persconferentie van premier Rutte op het internet volgen via een livestream? En hoe is de geschiedenis van de persconferentie van de minister-president in Nederland verlopen?

Extra: Persconferentie Coronavirus

Na afloop van een spoedberaad over de coronacrisis geeft het kabinet meestal een toelichting aan de pers, waarin men de stand van zaken en de maatregelen toelicht. Bij zo'n persconferentie over het coronavirus is doorgaans behalve de minister-president Mark Rutte ook minister Hugo de Jonge aanwezig (hij is de coördinerende minister van de aanpak van de coronacrisis). Deze nieuwsconferenties zijn te volgen op tv en via een online livestream. Zo'n extra nieuwsconferentie vindt tijdens de coronacrisis dikwijls plaats op dagen waarop er een centraal crisisberaad plaatsvindt.

Extra persconferentie premier Rutte op 6 augustus

Wanneer is het eerstvolgende persmoment met betrekking tot de aanpak van het coronavirus? Er is zo'n extra nieuwsconferentie van premier Mark Rutte gepland op donderdag 6 augustus 2020. Minister-president Rutte geeft die persconferentie samen met minister Hugo de Jonge.

Hoe laat op 6 augustus 2020?

Hoe laat begint dit persmoment? De persconferentie begint op donderdag 6 augustus om 19u00.

Live op tv en livestream: persmoment 6 augustus 2020 (corona)

Live op tv: welke zender?

Op welke tv-zender is de extra persconferentie van de minister-president op donderdag 6 augustus 2020 over de aanpak van het coronavirus live te zien? Het persmoment is onder meer live op tv te zien op de zenders NPO1, RTL4, SBS6, RTL Z en op het themakanaal NPO Nieuws (en via de livestream van NPO Start).

Livestream persconferentie op 6 augustus 2020

De live-uitzending van het persmoment van premier Rutte ook via een livestream op het internet bekijken. Er wordt op 6 augustus bijvoorbeeld een gratis livestream verzorgd door NPO Start.

Nabespreking en samenvatting op 6 augustus: talkshows en journaals

Een grote nieuwsconferentie van de minister-president over de aanpak van het coronavirus wordt later op de avond van 6 augustus wordt het onder meer ook live op tv besproken in de talkshow Op1. Het belangrijkste nieuws dat voortkomt uit het persmoment van de minister-president is op die avond van 6 augustus 2020 te bekijken in de NOS Journaals. De mondiale ontwikkeling van de coronacrisis zijn onder meer te volgen op de wereldkaart van het coronavirus.

Terugkijken persconferentie premier Rutte

Terugkijken NPO Start (Gratis)

De persconferentie van minister-president Rutte die op 6 augustus live op tv en via de livestream wordt uitgezonden, kan iedereen een week lang terugkijken via een stream van NPO Politiek bij NPO Start.

Terugkijken NPO Plus

Wie een abonnement heeft op NPO Plus kan elke tv-uitzending van de NPO een jaar lang op een stream terugkijken. Abonnees kunnen dus ook de nieuwsconferenties van minister-president Mark Rutte op NPO Politiek 365 dagen lang terugkijken met zo'n stream.

Historie: Wekelijkse persconferenties van de Nederlandse premier

Nederlanders zijn eraan gewend dat hun premier minstens één keer per week een persconferentie geeft. In veel andere landen bestaat die gewoonte niet. Hoe is de traditie in Nederland ontstaan om de minister-president elke week, na afloop van de vrijdagse kabinetsvergadering, een persconferentie te laten geven?

Piet de Jong

De traditie van de wekelijkse persconferentie op vrijdagmiddag begon in januari 1970. Dit werd geïntroduceerd door de toenmalige premier Piet de Jong. Volgens een beroemde anekdote zou zijn vrouw de aanstichter zijn van deze traditie. Hoe was namelijk de situatie, voordat er zo'n wekelijkse nieuwsconferentie van de minister-president bestond? Na afloop van de vrijdagse kabinetsvergadering werd premier De Jong toen meestal veelvuldig gebeld door journalisten, die aan hem probeerden te ontlokken wat er tijdens de vergadering was besproken. Mevrouw De Jong ergerde zich eraan, dat haar man hierdoor op de vrijdagavond bijna de hele tijd, ook tijdens het eten, aan de telefoon zat. Ze vroeg zich hardop af of Piet dat niet efficiënter kon organiseren.

De premier werd hierdoor aan het denken gezet en besloot een wekelijkse persconferentie op vrijdagmiddag te gaan organiseren. Zo kon hij in één keer aan alle belangrijke media melden wat hij kwijt wilde over de kabinetsvergadering en kon men hem daarover vragen stellen. En ja, op deze manier hield hij voortaan heel wat vaker tijd over om op vrijdagavond rustig met z'n vrouw te kunnen eten, zonder tussendoor steeds te moeten telefoneren.

Transparantie

Natuurlijk was dat eten met mevrouw De Jong niet de enige reden om wekelijks zo'n persconferentie te organiseren. Er was ook de roep van de tijdgeest: rond 1970 werd er in Nederland door de kiezers veel meer openheid verlangd van de politiek, dan men voorheen gewend was. Zo'n openbare persconferentie paste daar goed bij. Ook de premiers die na Piet de Jong kwamen, hebben de gewoonte van dat wekelijkse persmoment op vrijdagmiddag behouden.

Overige persconferenties

Naast die wekelijkse persconferentie geeft de minister-president ook dikwijls andere persconferenties. Dit gebeurt bijvoorbeeld als er een grote ramp is gebeurd, of als er nieuw politiek beleid wordt gepresenteerd, zoals nieuwe bezuinigingen, of bijvoorbeeld noodmaatregelen bij het coronavirus.

Livestream persconferentie premier (2020)

Livestream NOS

Elke persconferentie van premier Rutte wordt live op het internet uitgezonden door de publieke omroep via een livestream. Met zo'n livestream is zo'n persconferentie van premier Rutte live te bekijken op bijvoorbeeld een smartphone, tablet, desktopcomputer of laptop. De livestream is geheel gratis.

Livestream op site en app

Zo'n livestream van het persmoment is te vinden op de site van de NOS. Doorgaans is er een link naar zo'n livestream op de voorpagina van de site te vinden, maar ook in de rubriek 'nieuws'. Eveneens is die livestream van de nieuwsconferentie van de premier te vinden op de NOS-app.

Hoe laat?

Hoe laat begint zo'n livestream van de premier? Dat staat op de dag van de persconferentie altijd gemeld op de site van de NOS, zodra het tijdstip bekend is gemaakt door de RVD (Rijksvoorlichtingsdienst). Vaak begint de livestream van de nieuwsconferentie van premier Mark Rutte op vrijdagmiddag rond 15u30.

Live op NPO Politiek (tv en livestream) en terugkijken

De persconferentie van de premier wordt doorgaans ook live uitgezonden op de tv-zender NPO Politiek. De uitzending van de vaste vrijdagse persconferentie wordt op die zender op vrijdagavond meermaals herhaald. De herhalingen zijn gewoonlijk om 18u00, 20u00, 22u00 en 0u00. Behalve het vaste vrijdagse persmoment, zendt NPO Politiek doorgaans ook alle andere persconferenties van de premier live uit. De tv-zender NPO Politiek zit bij veel tv-aanbieders in hun standaard zenderpakket voor digitale tv.

Livestream NPO Politiek

Er is ook een gratis livestream van NPO Politiek te vinden op de site van de NOS. Ook kan men die zender gratis live online via een livestream bekijken op de site van NPO Start. Indien men de tv-zender live op een smartphone wil bekijken, dan kan men dat doen via een gratis livestream op de NPO Start-app. Via die app kan men elke uitzending (en dus ook de nieuwsconferenties van de minister-president) gratis een week lang terugkijken. Eveneens is er een livestream van die zender te vinden op de app van de betaalde streamingdienst van de publieke omroep: NPO Plus. Daarop kunnen abonnees een jaar lang elke uitzending terugkijken.

Livestream NLZIET (hele EU)

Eveneens kan men de zender NPO Politiek, waarop de nieuwsconferenties van minister-president Rutte live te zien zijn, kan men ook via een livestream bekijken van NLZIET. Die livestream is te bekijken via hun site en via hun website. Dit is wel een dienst waar men een betaald abonnement op dient te hebben, om daarmee per livestream tv te kunnen kijken. Hun livestream van NPO Politiek is in de hele EU te bekijken.

Terugkijken via NPO Start

Elke nieuwsconferentie van de minister-president kan men ook zeven dagen terugkijken via een stream van NPO Start.

Livestream Go App (Ziggo)

Het is ook mogelijk om een persconferentie van de premier via een livestream van de Go App (online tv) te bekijken. De zender NPO Politiek zit namelijk in het standaardpakket van digitale tv bij Ziggo. Klanten van Ziggo kunnen de zenders die zij thuis live op tv kunnen ontvangen, ook online bekijken via een livestream op de Ziggo Go App. Zo'n livestream op die Go App van Ziggo kan men in de hele Europese Unie bekijken. Dit is dus handig voor klanten van Ziggo die op vakantie in zo'n ander EU-land toch live de tv-uitzending van het permoment van de minister-president willen bekijken. Zo'n livestream is ook in diverse landen buiten de EU te bekijken, waaronder Noorwegen en Groot-Brittannië. In veel andere landen is de livestream geo-restricted.

Stream terugkijken bij Go App

Bij de Go App kan men ook zeven dagen lang de tv-uitzending via een stream terugkijken.

Livestream iTV-app (KPN)

Bij KPN zit de zender NPO Politiek eveneens in het standaardpakket voor digitale tv. Klanten van KPN kunnen die zender, behalve live thuis op hun televisietoestel, ook online live in de hele EU bekijken via een livestream op de iTV-app (een app voor smartphones). Eveneens kunnen zij per livestream naar de uitzendingen kijken via de website Interactieve Tv (die site is geschikt voor als men de stream van zo'n uitzending van een persconferentie op een desktop computer wil bekijken). Deze dienst is dus erg handig voor mensen die elders in Europa op vakantie zijn en toch live naar de Nederlandse tv willen kijken. In de meeste landen buiten de EU is de livestream van iTV geo-restricted.

Situatie anno 2020: premier Mark Rutte

Anno 2020 worden de persconferenties gehouden door premier Mark Rutte (VVD). Als Rutte afwezig is, dan is zijn eerste vervanger bij de persconferentie Hugo de Jonge (CDA). Zijn tweede vervanger is Wout koolmees (D66). De derde vervanger van Rutte is Carola Schouten (ChristenUnie).

Coronavirus persconferenties en toespraken premier Rutte

In het voorjaar van 2020 staan de persgesprekken van premier Mark Rutte vanzelfsprekend vooral in het teken van de aanpak van het coronavirus. Naast de vaste persconferentie op vrijdag, geeft Rutte ook heel wat andere, extra persconferenties bij belangrijke gebeurtenissen en nieuwe maatregelen tegen het coronavirus. Elke nieuwsconferentie en toespraak van Mark Rutte over het coronavirus is vanzelfsprekend ook live op tv en via een gratis livestream te volgen.

Wanneer is de volgende persconferentie over het coronavirus?

Sinds juni: niet meer elke week een 'persco' van Rutte

Het kabinet heeft besloten om met ingang van medio juni 2020 niet meer standaard elke week een persconferentie over de coronacrisis te houden. Voortaan geeft premier Mark Rutte alleen nog zo'n nieuwsconferentie indien er nieuwe grote ontwikkelingen zijn met betrekking tot de coronacrisis.

Eerste nieuwe 'persco' van de premier weer live op 6 augustus

Het eerste extra ingelaste persmoment van premier Rutte na de 'zomerstop' is op donderdag 6 augustus. Dit is weer live op tv en per livestream te volgen, onder meer via de gebruikelijke kanalen bij de NPO.

Volgende grote persconferentie van Mark Rutte?

Wanneer is daarna de eerstvolgende grote nieuwsconferentie van Mark Rutte in de grote perszaal (met de gebarentolk en live tv-uitzendingen op alle grote zenders)? Mogelijk wordt er door minister-president Mark Rutte medio augustus weer zo'n nieuwsconferentie in augustus gehouden om definitief aan te kondigen welke maatregelen per 1 september ingaan. Zodra definitief bekend is wanneer de volgende 'extra' nieuwsconferentie van Rutte over het coronavirus wordt gehouden en hoe laat de live tv-uitzendingen en livestream beginnen, dan wordt dat hier gemeld.

Lees verder

© 2020 Fjodorboekanski, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kickboksen: Enfusion Live in 2020 via een livestreamKickboksen: Enfusion Live in 2020 via een livestreamEnfusion is een organisatie die internationale vechtsportgala's houdt. Men focust zich daarbij doorgaans vooral op kickb…
Manchester United-Chelsea, live tv en livestream (2020)Manchester United-Chelsea, live tv en livestream (2020)Op zondag 19 juli 2020 speelt Manchester United tegen Chelsea. Dit is een halve finale in het toernooi om de FA Cup. Het…
Voetbal 2020: Nederland-Mexico, live tv en livestreamVoetbal 2020: Nederland-Mexico, live tv en livestreamOp woensdag 7 oktober 2020 speelt Nederland een interland tegen Mexico. Dit is een oefenduel. De wedstrijd Nederland-Mex…
Hockey Pro League dames 2020 live op tv en livestreamHockey Pro League dames 2020 live op tv en livestreamIn 2020 wordt de Hockey Pro League gehouden. Dit is een competitie voor landenteams. De damesteams van Nederland en Belg…

Een kerkdienst volgen via een livestream op het internetEen kerkdienst volgen via een livestream op het internetDankzij het internet is het niet meer per se nodig om in kerkgebouwen aanwezig te zijn, om toch goed allerlei kerkdienst…
Disney+: een online streamingdienstDisney+: een online streamingdienstSinds november 2019 is Disney+ beschikbaar voor Nederlandse gebruikers. Disney+ is een betaalde online streamingdienst w…
Bronnen en referenties
  • https://www.elsevierweekblad.nl/nederland/achtergrond/2020/01/een-halve-eeuw-persconferentie-na-de-ministerraad-732544/
  • https://nos.nl/artikel/132281-elke-vrijdag-persconferentie-premier.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Minister-president_van_Nederland
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Piet_de_Jong_(politicus)

Reageer op het artikel "Persconferentie premier Rutte live op tv en livestream"

Infoteur: Fjodorboekanski
Laatste update: 04-08-2020
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!