InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Tv kijken op het internet via een livestream

Tv kijken op het internet via een livestream

Tv kijken op het internet via een livestream Om tv-programma's te bekijken, heeft men in de 21e eeuw niet meer per se een televisie nodig. Veel programma's kan men ook via het internet bekijken op een smartphone, laptop of andere computer. Op veel websites van tv-zenders bestaat de mogelijkheid om online via een livestream naar de zender te kijken. Daarnaast bestaan er ook allerlei specifieke apps waarmee men eveneens legaal live via een stream een bepaalde zender kan bekijken.

Tv en internet

De tv werd in Nederland in de jaren vijftig op de consumentenmarkt geïntroduceerd. Op 2 oktober 1951 vond de eerste officiële Nederlandse tv-uitzending plaats. In de daaropvolgende decennia groeide de televisie uit tot een bijna onmisbaar apparaat in miljoenen Nederlandse huiskamers.

Opkomst internet

Eind jaren negentig beleefde het internet zijn grote opmars. Via het internet was het in theorie al snel mogelijk om op de computer via een livestream naar een tv-programma te kijken. In die oertijd was dat echter nog geen praktische optie. De internetverbindingen waren nog niet erg snel en bovendien betaalden eind jaren negentig de meeste Nederlanders bij hun internetverbinding via de telefoonlijn nog per minuut dat ze online waren. Lange tv-programma's kijken via het internet zou dus een relatief dure grap worden.

Revolutie

In de daaropvolgende jaren maakte het internet echter een revolutie door. Men kreeg betere en snellere verbindingen, waarbij men ook niet meer per minuut betaalde, maar een vast bedrag per maand. Voor veel Nederlanders was niet meer de tv, maar het internet het belangrijkste medium in hun leven.

Tv via internet

Veel mensen uit de jongere generatie hebben zelfs geen tv-apparaat of tv-abonnement meer. Als zij toch een tv-programma willen zien, dan doen ze dat bijvoorbeeld op hun smartphone, laptop of andere computer. Op het internet zijn onderhand immers heel veel mogelijkheden te vinden om tv-programma's te bekijken. Een voorbeeld daarvan is de livestream: via zo'n stream kijkt men online live naar tv.

Geo-restricted

Voor livestreams van diverse tv-uitzendingen geldt wel, dat ze 'geo-restricted' zijn. Dit heeft vooral te maken met de uitzendrechten die een omroep voor een bepaald programma of een bepaald evenement alleen maar voor één land heeft. De NOS heeft bijvoorbeeld alleen de uitzendrechten van de Tour de France voor Nederland. Het gevolg daarvan is dat men in Nederland de livestreams van hun Tour-uitzendingen op de website van de NOS kan bekijken, maar dat die livestreams in het buitenland geblokkeerd ('geo-blocked') zijn.

NPO (Publieke omroep)

De Nederlandse publieke omroep (NPO) heeft een zeer goed aanbod van livestreams. Op de website van de NPO kan men gratis via livestreams hun reguliere hoofdzenders NPO1, NPO2 en NPO3 (het vroegere Nederland 1, 2 en 3) bekijken. Verder zijn er op die website ook gratis livestreams beschikbaar van een groot aantal themakanalen van de NPO, waaronder NPO Politiek, NPO Nieuws, NPO Cultura en NPO ZapXtra.

Op het themakanaal NPO Nieuws is bijvoorbeeld 24 uur per dag het NOS Journaal te bekijken. Op de zender NPO Politiek worden de debatten van de Tweede Kamer live uitgezonden. In de zomer, als het parlement met reces is, wordt de zender NPO Politiek vervangen door de zender NPO Sport, waarop grote sportevenementen live te zien zijn.

Losse livestreams van de NPO

Naast de livestreams van de reguliere zenders en de themakanalen, heeft de publieke omroep ook een aanbod aan losse livestreams, voor nieuwsgebeurtenissen en evenementen. Zo zijn er regelmatig livestreams te vinden van bijvoorbeeld belangrijke persconferenties van politici, of van sportwedstrijden, die niet live op tv te zien zijn. Deze gratis livestreams zijn doorgaans op de website van de NOS te vinden.

Uitzending gemist

Voor de meeste programma's bij de NPO geldt dat men deze ook na afloop van de live-uitzending nog gratis terug kan bekijken op een laptop of smartphone. Dit kan onder meer via de website Uitzending Gemist. Vanwege rechtenkwesties zijn echter sommige programma's (met name films of documentaires) slechts zeer kort en soms zelfs helemaal niet beschikbaar op Uitzending Gemist.

RTL Nederland

Hoe zit het met het online bekijken van de zenders van RTL Nederland, zoals RTL4 RTL5, RTL7, RTL8 en RTLZ? De zender RTLZ heeft een openbare livestream op haar website, waarmee men deze zender direct op een laptop of smartphone kan bekijken. De overige zenders van RTL hebben niet een openbare livestream. Wanneer men echter een account van RTL XL aanmaakt, kan men wel gratis alle programma's (tot een week na de uitzending) online terug bekijken.

Daarnaast bestaat er ook de mogelijkheid om een Premium Account te nemen bij RTL XL. Dit is een abonnement waarvoor men dient te betalen. Hiermee kan men wel per livestream tv kijken. Deze dienst heeft ook allerlei andere opties, waaronder zelfs de mogelijkheid om diverse programma vooruit te bekijken, nog voordat ze op tv te zien zijn. Die mogelijkheid bestaat overigens ook bij de betaalde dienst Videoland, die eveneens van RTL Nederland is.

SBS Broadcasting (Talpa)

Bij SBS Broadcasting (het bedrijf van onder meer SBS6, SBS9, Net5 en Veronica) zijn op de website geen gratis livestream beschikbaar van hun tv-zenders. Zij hebben echter wel het online tv-platform Kijk. Wanneer men daar een account heeft, kan men deze zenders daarop live bekijken. Daarnaast zijn er bij dat platform uitgebreide mogelijkheden om programma's terug te bekijken nadat ze zijn uitgezonden.

Veronica gratis livestream bij sportevenementen

Hoewel men op de site van Veronica niet integraal live naar deze zender kan kijken, biedt deze omroep wel vaak een gratis livestream aan van evenementen waarvan zij de uitzendrechten hebben. Dit geldt bijvoorbeeld voor voetbalwedstrijden die zij live op tv uitzenden. Zij bieden echter ook dikwijls een livestream aan, waarmee men integraal live naar evenementen kan kijken, waarvan Veronica de uitzendrechten heeft, doch die zij op tv niet integraal live uitzenden. Dit geldt bijvoorbeeld voor evenementen van Glory en UFC, die bij hen dikwijls slechts in samenvatting op tv te zien zijn, maar die men wel integraal live online via een stream mag bekijken. Bij zo'n livestream van Veronica kan men inloggen met een account van Kijk, maar indien men dat niet heeft, kan men ook inloggen met zijn of haar Facebook-account.

Livestreams Regiozenders

Voor veel provinciale zenders geldt hetzelfde als voor de zenders van de NPO (Nederlandse publieke omroep): de regiozenders zijn doorgaans geheel gratis via een openbare livestream op de website van de zender te bekijken.

Family7 - livestream voor leden

De Nederlandse christelijke tv-zender Family7 is niet gratis online te bekijken. Er is wel een livestream van deze evangelische zender op hun website te vinden, maar om deze stream van 'Family7 internet tv' te bekijken, dient men wel een abonnement te hebben. Voor drie euro per maand (anno 2019) kan men 'sponsor' worden van Family7. Men krijgt dan het maandblad Family7 Tv Magazine en kan daarnaast beschikken over de streams en diensten van 'Family7 internet tv'.

Ziggo Sport

De zenders van Ziggo Sport zijn per livestream te bekijken via de Ziggo Sport Totaal Go App. Hiervoor dient men echter wel een abonnement te hebben op Ziggo Sport Totaal. Wanneer men echter geen abonnement heeft en toch één specifieke uitzending van Ziggo Sport op de smartphone of laptop wil bekijken, dan is het mogelijk om dit via 'pay per view' te doen. Men betaalt dan enkele euro's om die livestream te kunnen bekijken.

FOX Sports: livestreams op de Go App

Ook de kanalen van FOX Sports zijn online te bekijken per livestream. Net als Ziggo Sport heeft ook FOX Sports hiervoor een aparte app: de FOX Sports Go App. Vanzelfsprekend dient men een abonnement te hebben om deze betaalzenders te kunnen bekijken via die app. FOX Sports heeft niet een 'pay per view'-optie, waarmee men bijvoorbeeld één specifieke wedstrijd uit de Eredivisie zou kunnen bekijken. Anno 2019 heeft FOX Sports ook niet meer de mogelijkheid van een dagpas voor de livestream. Zo'n dagpas is daarentegen nog wel te kopen voor digitale tv van FOX Sports.

Eurosport: livestreams op de Eurosport Player

De uitzendingen van Eurosport kan men eveneens online via livestreams bekijken. Ook hiervoor bestaat een aparte app waarop men een betaald abonnement dient te nemen: de Eurosport Player App. Op de Eurosport Player App kan men overigens niet alleen livestreams bekijken van sportevenementen die worden uitgezonden op de tv-zenders Eurosport 1 en Eurosport 2. Daarnaast zijn op die app ook livestreams beschikbaar van evenementen waarvan Eurosport wel de uitzendrechten heeft, maar die niet op tv bij Eurosport te zien zijn, omdat er geen plek in de tv-programmering was (omdat er dan andere grote sportevenementen live op de tv-zenders van Eurosport worden uitgezonden).

Alle zenders online bekijken: Ziggo Go App (Horizon)

Bij de meeste opties die hierboven in dit artikel genoemd zijn, gaat het om mogelijkheden die tv-zenders bieden om hun programma's via een stream op bijvoorbeeld een smartphone of laptop of andere computer te bekijken. De meeste genoemde mogelijkheden gelden dus ook voor mensen die geen tv-abonnement hebben, maar wel een internetabonnement. Voor mensen met een tv-abonnement bestaan er doorgaans echter meer mogelijkheden om online naar tv te kijken.

Een goed voorbeeld daarvan is de Ziggo Go App. Deze dienst heette in het verleden Ziggo Horizon. Via Ziggo Go is het mogelijk om alle zenders die men in het tv-abonnement heeft, ook op het internet via een stream te bekijken. Men kan elke tv-uitzending op de Ziggo GO App in de gehele EU bekijken. Daarnaast zijn er bij Ziggo Go ook extra diensten te vinden. Zo kan men via die app programma's opnemen, of gemiste programma's terugkijken. Wanneer men een extra abonnement afsluit kan men bijvoorbeeld via Ziggo Go ook een groot aanbod aan 'Movies & Series' bekijken.

iTV en Interactieve Tv

De bovengenoemde Go App van Ziggo is een groot succes geworden. Daarom heeft KPN voor haar klanten een soortgelijke dienst geïntroduceerd. Klanten van KPN kunnen op hun smartphone of tablet naar tv kijken op de iTV-app. Zij kunnen op een laptop of desktop computer tv kijken via de site van Interactieve Tv.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eurovisie Songfestival 2020 live op tv en livestreamEurovisie Songfestival 2020 live op tv en livestreamHet Eurovisie Songfestival 2020 wordt gehouden in Nederland. Het is de 65e editie van het songfestival. De exacte datum…
Ziggo Go: online tv-kijkenZiggo Go: online tv-kijkenZiggo Go is een applicatie waarmee men online naar televisie kan kijken. Deze app kan men onder meer gebruiken op een sm…
Vrouwenvoetbal 2019: Estland-Nederland live tv en livestreamVrouwenvoetbal 2019: Estland-Nederland live tv en livestreamOp vrijdag 30 augustus 2019 speelt het Nederlands vrouwenvoetbalelftal een EK-kwalificatiewedstrijd tegen Estland. De we…
Finale WK vrouwenvoetbal 2019, live op tv en livestreamFinale WK vrouwenvoetbal 2019, live op tv en livestreamOp zondag 7 juli 2019 wordt de finale gespeeld van het WK vrouwenvoetbal. De WK-finale gaat tussen Nederland en de Veren…
EK voetbal 2020 - live op tv en livestreamEK voetbal 2020 - live op tv en livestreamHet EK voetbal 2020 begint op 12 juni 2020. De finale wordt gespeeld op 12 juli 2020. De Nederlandse publieke omroep NPO…
Bronnen en referenties
  • https://www.ziggogo.tv/nl/about/learn-more.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_Nederlandse_televisie
  • http://www.sbs.nl/merken/sbs6/
  • https://www.npo.nl/live
  • https://www.rtl.nl/premium
  • https://www.family7.nl/kijken

Reageer op het artikel "Tv kijken op het internet via een livestream"

Infoteur: Fjodorboekanski
Laatste update: 08-07-2019
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!