NLZIET: online Nederlandse tv-zenders kijken

NLZIET: online Nederlandse tv-zenders kijken De streamingdienst NLZIET is een samenwerkingsverband van de Nederlandse publieke omroep (NPO) en de grootste Nederlandse commerciële omroepen (RTL Nederland en Talpa Broadcasting). Abonnees kunnen in het archief van NLZIET veel tv-programma's van deze Nederlandse omroepen terugkijken. Het is bij NLZIET echter ook mogelijk om via een livestream op een computer of smartphone naar de tv-zenders van deze omroepen te kijken.

Historie: publieke en commerciële tv in Nederland

In 1951 werd het medium televisie geïntroduceerd in Nederland. In de begintijd bestonden er alleen publieke omroepen in Nederland. Commerciële tv was verboden. In 1964 was er wel een poging om een Nederlandse commerciële zender op te zetten: TV Noordzee.

Bestrijding commerciële tv

Die eerste commerciële zender probeerde de Nederlandse wetgeving te omzeilen door vanaf het 'REM-eiland' (een platform in de zee) uit te zenden. TV Noordzee bestond slechts enkele maanden. Toen nam de Tweede Kamer een noodwet aan, waardoor de constructie van TV Noordzee illegaal werd, waarna de politie bij hen binnenviel en de uitzendingen gestaakt werden.

Vervolgens ontstond uit TV Noordzee een nieuwe publieke omroep: TROS, waarmee men zich voortaan wel aan de Nederlandse omroepwetgeving hield. In de daaropvolgende periode bleven de Nederlandse overheid en de Nederlandse publieke omroep (NPO) zich fel verzetten tegen pogingen om commerciële televisie in Nederland op te zetten. Pas eind jaren tachtig werd de overheid wat milder.

Toelating commerciële tv

De overheid stond in 1989 toe dat de commerciële tv-zender RTL-Véronique (het latere RTL4) ging uitzenden op de Nederlandse kabel. Op papier was dit echter nog niet een Nederlandse zender, maar een Luxemburgse zender, ook al richtte men zich in de praktijk volledig op het Nederlandse publiek. Deze constructie werd gedoogd.

In de daaropvolgende jaren werden ook Nederlandse commerciële zenders officieel toegestaan. In de loop van de jaren negentig gaf de Nederlandse overheid diverse uitzendlicenties aan commerciële tv-zenders, waaronder SBS6 en Euro7.

Spanning: publiek versus commercieel

Vervolgens bleef er jarenlang echter een spanning bestaan tussen enerzijds de publieke omroepen en anderzijds de commerciële omroepen. Diverse publieke omroepen verboden bijvoorbeeld jarenlang aan hun toonaangevende presentatoren om te gast te zijn in programma's van commerciële zenders.

Einde van koude oorlog in omroepland?

Door de groeiende populariteit van het bekijken van tv-programma's en films op het internet, is de verhouding tussen de publieke en commerciële omroepen in Nederland in de loop der jaren wel veranderd. Ze beschouwen door die ontwikkeling niet langer elkaar als enige grote concurrenten, ze zien voortaan vooral buitenlandse streamingdiensten zoals Netflix als hun belangrijkste concurrenten. Dit heeft ertoe geleid dat de Nederlandse publieke en commerciële omroepen meer zijn gaan samenwerken.

NLZIET streamingdienst: video on demand

Sinds 2014 werken de NPO (Nederlandse Publieke Omroepen), RTL Nederland en SBS Broadcasting samen aan het multimediaplatform NLZIET. Dit platform ging op 12 juni 2014 online. Oorspronkelijk richtte men zich met deze streamingdienst vooral op 'video on demand'. Wie een abonnement op deze dienst neemt, kan tv-programma's bekijken uit een groot deel van de archieven van de zenders die hieraan meewerken. Anno 2014 bestond het archief van NLZIET al uit circa 40.000 afleveringen van tv-programma's van de publieke omroep, RTL Nederland en SBS Broadcasting.

Via livestream tv kijken bij NLZIET

In oktober 2017 werd er een belangrijke functie toegevoegd aan NLZIET. Sindsdien is het namelijk niet meer alleen mogelijk om oude tv-programma's terug te kijken, maar is het ook mogelijk om live naar tv-zenders te kijken via een livestream.

Welke zenders op NLZIET?

Op NLZIET zijn zenders te bekijken die worden aangeboden door de NPO, RTL Nederland en Talpa Tv (het voormalige SBS Broadcasting). Hieronder vindt u een overzicht van de zenders die zij anno 2020 aanbieden aan abonnees van de streamingdienst NLZIET.

Zenders Nederland publieke omroep (NPO):

  • NPO1
  • NPO2
  • NPO3
  • NPO Nieuws
  • NPO Politiek
  • NPO1 Extra
  • NPO2 Extra
  • NPO Zappelin
  • Regionale omroepen

Zenders RTL Nederland:

  • RTL4
  • RTL5
  • RTL7
  • RTL8
  • RTL Z
  • Telekids
  • RTL Crime
  • RTL Lounge

Zenders Talpa TV:

  • SBS6
  • NET5
  • Veronica/Disney XD
  • SBS9
  • 538 TV

Livestream NLZIET: geo-restricted?

Waar kan men de zenders van NLZIET via een livestream bekijken? Indien men een abonnement op deze dienst heeft, dan kan men de tv-uitzendingen online niet alleen thuis, of op elke locatie in Nederland bekijken, maar op elke locatie in de hele Europese Unie. Op die manier kan men met NLZIET dus ook op vakantie in een EU-land via een livestream naar de Nederlandse televisie kijken.

Bruikbaarheid: Computer, smartphone, smart tv

Op welke apparaten kan men NLZIET gebruiken? Men kan als abonnee bij deze website inloggen en de streamingdienst dan gebruiken op een desktopcomputer of laptop. Ook is het mogelijk om als abonnee de app te dowloaden, daarmee kan men deze streamingdienst gebruiken op een smartphone, tablet of smart tv.

Alternatief voor tv-providers?

Voor heel wat mensen geldt NLZIET als een interessant alternatief voor het reguliere tv-abonnement dat men kan afsluiten bij grote tv-providers zoals Ziggo en KPN. NLZIET biedt immers online heel wat Nederlandse tv-zenders aan, terwijl het toch duidelijk goedkoper is dan de reguliere tv-aanbieders.

Het zenderpakket van NLZIET is echter wel duidelijk heel wat minder groot dan van tv-providers zoals Ziggo en KPN. Populaire tv-zenders die men als abonnee van NLziet niet ontvangt zijn onder meer Eurosport, CNN, FOX Tv, TLC, 24Kitchen, Spike Tv, Comedy Central, Discovery, National Geographic, Ziggo Sport, MTV en de publieke omroepen van onder meer België (VRT/Sporza), Groot-Brittannië (BBC) en Duitsland (ARD).

Vergelijking: NLZIET versus gratis NPO Start en Kijk.nl

Hoe is het aanbod van NLZIET te vergelijken met de gratis streamingdiensten van de NPO (NPO Start) en Talpa (Kijk.nl)? De dienst NPO Start biedt een gratis livestream aan van een groot aantal publieke zenders, waaronder de drie hoofdzenders en de themazenders NPO Journaal en NPO Politiek. Diverse andere themazenders van de publieke omroep (zoals Zappelin) zijn echter niet via een gratis livestream bij NPO Start te vinden, maar wel via de betaalde diensten NLZIET en NPO Plus.

NLZIET heeft qua programma's van de publieke omroep ook een veel grotere archieffunctie dan het gratis NPO Start. Bij NPO Start kan men veel programma's slechts één week na uitzending terugkijken, terwijl men bij NLZIET de tv-uitzendingen minstens 365 dagen terug kan kijken en men kan sommige programma's ook vooruitkijken. (Men kan dan dus afleveringen online bekijken, die nog niet op tv zijn uitgezonden.) Dit is dus interessant voor mensen die series willen 'bingen'.

Hoe verhoudt het tv-aanbod van NLZIET zich met de gratis dienst Kijk.nl van Talpa? Hierbij is het belangrijkste verschil dat men bij NLZIET via een livestream naar de tv-zenders van Talpa kan kijken (SBS6, Veronica, enzovoort). Op de website van Kijk.nl heeft men niet die functie om per livestream naar de tv-zenders te kunnen kijken. Al moet daarbij worden aangetekend dat Kijk.nl bij grote live-evenementen (zoals voetbalwedstrijden) dikwijls wel zo'n livestream op haar website aanbiedt (gratis).

Balans: doelgroepen NLZIET

De streamingdienst NLZIET richt zich eigenlijk vooral op twee doelgroepen. De eerste doelgroep bestaat uit mensen die graag Nederlandse series van de NPO, RTL en Talpa Tv willen 'bingen'. De tweede doelgroep bestaat uit mensen die een goedkoper alternatief voor hun tv-abonnement zoeken en die qua kijkgedrag zich toch bijna altijd op de tv-zenders van de NPO, RTL Nederland en Talpa richten.

Hoeveel kost NLZIET?

Hoe duur is het anno 2020 om een abonnement op NLZIET te nemen? De eerste maand is gratis. Daarna kost het abonnement op deze streamingdienst 7,95 euro per maand.
© 2020 Fjodorboekanski, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voetbal 2020: Nederland-Mexico, live tv en livestreamVoetbal 2020: Nederland-Mexico, live tv en livestreamOp woensdag 7 oktober 2020 speelt Nederland een interland tegen Mexico. Dit is een oefenduel. De wedstrijd Nederland-Mex…
Vrouwenvoetbal 2020: Kosovo-Nederland, live tv en livestreamVrouwenvoetbal 2020: Kosovo-Nederland, live tv en livestreamOp vrijdag 10 april 2020 zou het vrouwenvoetbalteam van Nederland een interland spelen tegen Kosovo. Het duel Kosovo-Ned…
Streamingdienst Kijk.nl - gratis online tv kijken bij TalpaStreamingdienst Kijk.nl - gratis online tv kijken bij Talpa'Kijk.nl' is de naam van de streamingdienst van Talpa Media. Hierop kan men online naar de tv-programma's kijken van de…
De talkshow M bekijken op tv of via een livestreamDe talkshow M bekijken op tv of via een livestreamMargriet van der Linden presenteert de talkshow M. Dit programma is bij de Nederlandse publieke omroep te zien op de tel…

Talkshow Op1 live bekijken op tv en livestream (internet)Talkshow Op1 live bekijken op tv en livestream (internet)Sinds januari 2020 zendt de Nederlandse publieke omroep (NPO) de dagelijkse talkshow Op1 uit. Dit praatprogramma is elke…
NPO Start en NPO Plus: online publieke tv-zenders kijkenNPO Start en NPO Plus: online publieke tv-zenders kijkenDe televisieprogramma's van de Nederlandse publieke omroep (NPO) kan men ook op het internet bekijken. De gratis dienst…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/REM-eiland
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_Nederlandse_televisie
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/TV10_(1989)
  • https://www.nlziet.nl/nl/over-nlziet/veelgestelde-vragen/

Reageer op het artikel "NLZIET: online Nederlandse tv-zenders kijken"

Infoteur: Fjodorboekanski
Gepubliceerd: 26-03-2020
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!