Hoe krijg je meer bezoekers naar je blog

Als je een blog schrijft, dan wil je natuurlijk graag dat andere mensen dan alleen je moeder lezen wat jij te vertellen hebt. Maar om lezers naar je blog te krijgen zul je iets meer moeten doen dan alleen maar geweldige blogposts schrijven. Want als niemand weet dat jouw blog bestaat, of waar ze jouw blog kunnen vinden zal er ook niemand langskomen. En als je dan een aantal lezers hebt binnengehaald wil je natuurlijk graag dat ze regelmatig terugkomen en al hun vrienden en familie vertellen over jouw blog. Er zijn een aantal manieren om het lezersaantal van je blog te laten groeien, en om te zorgen dat lezers terugkomen nadat ze je blog voor het eerst hebben gevonden. En met meer lezers en meer mensen die zich op jouw mailinglist hebben geabonneerd kun je vervolgens je inkomsten laten groeien.

Specialiseren

Zoek een specifiek onderwerp om over te schrijven. Dus als je bijvoorbeeld een blog over eten schrijft, schrijf dan over een bepaald onderwerp zoals paleo eten, vegetarisch of veganistisch eten, koolhydraatarm eten, recepten voor mensen met een pinda-allergie, etc. Of als je schrijft over hoe je goed voor je huisdieren kunt zorgen, kies dan voor één bepaald huisdier, zoals de kat, de hond, cavia, reptielen, etc. Doordat je heel specifiek een niche kiest zullen alle mensen die naar je blog komen ook echt geïnteresseerd zijn in dat onderwerp. Als je over alle mogelijke huisdieren schrijft, dan is bijna 80% van wat je schrijft niet relevant voor de mensen die alleen willen lezen over hamsters of honden. En deze lezers zullen dan minder snel terugkomen, en juist liever een blog zoeken dat zich wel meer specialiseert op het onderwerp dat hen interesseert.

Maak een gericht plan voor je blog

Als je zomaar wat doet zonder een plan blijf je ongeorganiseerd en zul je maar langzaam en moeizaam groeien. Als je een duidelijk doel voor je blog stelt kun je daar gericht naartoe werken. Je doel kan bijvoorbeeld zijn om een bepaald aantal mensen op je mailinglist te krijgen, of om een bepaald bedrag te verdienen met de verkoop van advertenties, of om bekendheid te krijgen als de expert op jouw vakgebied.

Maak een planning voor de onderwerpen die je wilt gaan bespreken op je blog, en hoe je elke blogpost daarna gaat promoten op bijvoorbeeld sociale media, en op welke sociale media (Twitter, Facebook, Pinterest, Instagram). Bedenk wanneer bepaalde feestdagen zijn en of je die in jouw blogposts kunt verwerken. Bijvoorbeeld speciale valentijnsdagtaartjes of uitgebreide kerstdiners voor je voedingsblog, of halloweenprojecten en lente-thema’s voor je knutselblog.

Maak een plan voor je mailinglist. Hoe vaak ga je je lijst een email sturen, één keer week, één keer per twee weken, of juist vaker of minder vaak. Bedenk ook wat je ze wilt mailen. Stuur je ze elke keer dat je een nieuwe post plaatst een mail om ze daar over te vertellen. Of stuur je een overzicht van interessante links en filmpjes over jouw onderwerp die je online hebt gevonden. Je kunt ze informeren over jouw producten (als je die hebt) of over producten van anderen die mogelijk relevant zijn voor je lijst. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden, dus denk daar eens over na en maak een goede planning.

Test verschillende dingen uit en analyseer je resultaten

Installeer Google Analytics (gratis) op je blog om bij te houden hoe mensen op jouw blog terechtkomen, en met welke zoektermen ze je vinden. Als je bijvoorbeeld in je Google Analytics ziet dat je elke keer als je op Facebook iets post er veel bezoekers naar je blog komen, maar er niks van Twitter komt, kun je gaan kijken hoe dat komt. Misschien heb je minder volgers op Twitter, of moet je de manier waarop je je tweets formuleert aanpassen. Of misschien zitten de mensen die jij wilt bereiken gewoon niet zoveel op Twitter. Test eens wat verschillende soorten tweets uit en kijk dan welke het beste werken. Doe dat ook met Facebook, wat voor soort posts werken het best, posts met of zonder foto, met of zonder vraag aan je publiek, wat voor soort foto’s zijn het populairst.

Verbeter je foto’s

Zorg dat de foto’s die je gebruikt op je blog van hoge kwaliteit zijn en de aandacht trekken en vasthouden. Bij een blog over eten zijn de foto’s natuurlijk belangrijker dan voor een financieel blog, maar voor alle blogs kunnen foto’s een toevoeging zijn. Veel bezoekers scannen slechts snel je website, en als je mooie foto’s hebt dan blijven ze wellicht wat langer hangen. En goede foto’s kun je ook gebruiken om bezoekers naar je blog te lokken. Bijvoorbeeld door de foto’s te pinnen op Pinterest met een link terug naar je site, of door ze op Instagram of Facebook te plaatsen. Hoe beter de kwaliteit van je foto’s hoe geloofwaardiger je overkomt.

Dus steek wat tijd in het leren fotograferen, en bedenk wat voor soort foto’s je wilt gebruiken voor op je blog en voor de promotie van je blog op sociale media. Als je geen enkele ervaring hebt met fotograferen is het het makkelijkst om te beginnen met fotograferen bij natuurlijk daglicht. Oefen met verschillende manieren van het presenteren van je product of je maaltijd (voor een voedingsblog bijv.), en neem veel foto’s zodat je later genoeg hebt om uit te kiezen. Hoe meer je oefent, hoe sneller je verbetering zult zien in je foto’s.

Zorg dat je blog snel laadt

Als je site te langzaam is en niet snel genoeg laadt vertrekken je bezoekers voor ze ook maar iets gezien hebben. Je kunt zorgen dat je site snel laadt door het aantal plugins dat je gebruikt (op een Wordpress-site) te beperken tot de absoluut noodzakelijke plugins. Teveel plugins die overlappen in wat ze proberen te doen kunnen de laadsnelheid negatief beïnvloeden. Ook kan het soms handig zijn om te wisselen van webhost. Niet alle hostingbedrijven zijn even goed en laden jouw blog even snel. Dus het kan de moeite waard zijn om wat tijd te besteden aan het zoeken naar de beste webhost.

Laat je bezoekers duidelijk weten wat ze moeten doen

Zorg dat er geen enkele twijfel bestaat over wat bezoekers moeten doen als ze eenmaal op je blog zijn. Als je wil dat ze zich aanmelden voor de mailinglist, laat ze dat dan specifiek weten en leg uit waar en hoe ze dat moeten doen, en eventueel wat voor bonus ze krijgen als ze zich aanmelden.

Als je wil dat ze reageren op je blogposts, vraag daar dan om aan het einde van je post. Je kunt ze gewoon aanmoedigen om een berichtje achter te laten, of je kunt een specifiekere oproep doen, bijvoorbeeld vragen wat je lezers’ favoriete gerecht is, waar ze graag over willen lezen en hoe jij ze kunt helpen, of hoe hun puppytraining verloopt. Als je een specifieke vraag stelt zul je waarschijnlijk meer reacties krijgen dan wanneer je alleen maar vraagt of ze een bericht achter willen laten.

Als je wil dat ze jouw e-book kopen, vertel ze dan duidelijk waarom ze dit e-book nodig hebben en wat voor voordeel ze eruit kunnen halen. En vergeet vooral niet te vertellen hoe en waar ze het kunnen kopen, en wat het kost.

Wees goed zichtbaar op sociale media

Sociale media kan een goede bron van bezoekers zijn. Iedereen zit op Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, of nog andere sociale media. Dus zorg dat jij daar ook goed zichtbaar bent. Post interessante en relevante informatie, zodat mensen kunnen zien dat je verstand hebt van jouw niche, en dat je echt wat te melden hebt. Zorg dat je foto’s er professioneel uitzien, en dat je geen spelfouten in je tekst hebt staan. Probeer discussies uit te lokken of stel vragen zodat mensen reageren op wat jij post, jouw dingen gaan delen met hun vrienden en familie en doorklikken naar je site.

Promoot jouw sociale media accounts door te reageren op de foto’s, statussen en tweets van anderen. Maar laat niet zomaar wat standaard commentaar achter, en ga ook zeker niet spammen met links naar je site. Bied in plaats daarvan relevante en interessante informatie, en geef antwoorden op de vragen die mensen stellen. Als je zinnige dingen zegt waar mensen wat aan hebben gaan ze je vanzelf volgen. Je kunt op Facebook investeren in advertenties, maar bedenk goed wat voor campagne je dan gaat opzetten, wat je ermee wilt bereiken en wie je wilt bereiken voordat je er geld in stopt.

En andersom zorg ook dat de links naar sociale media op je site goed zichtbaar zijn. Zorg dat bezoekers jouw posts makkelijk kunnen delen op hun favoriete sociale medium. Dus zoek een plugin die je buttons geeft voor delen op Facebook, Twitter, Google+ en Pinterest. En vertel de bezoekers van je blog waar ze jou kunnen vinden op de verschillende sociale media sites. Zet bijvoorbeeld al je links op de 'About' (of 'Over mij') pagina op je blog.

Lees verder

© 2016 - 2024 Mieka, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Je eigen blog starten: Tips voor beginnersJe eigen blog starten: Tips voor beginnersEen blog of weblog is een website in dagboekstijl dat regelmatig wordt bijgehouden. De auteur van het blog, de blogger,…
Hoe wordt jouw blog succesvol?Hoe wordt jouw blog succesvol?Bloggen is in dit tijdperk met computers en smartphones razend populair. Bloggen is ook leuk. Schrijf over jouw passies,…
Hoe verdien je geld met bloggen?Hoe verdien je geld met bloggen?Valt er geld te verdienen met bloggen en hoe werkt dat dan? Een blog opzetten kost wat tijd, maar daarna heb je inkomste…
Zes tips om te bloggen met succesZes tips om te bloggen met succesEr zijn steeds meer mensen die een blog hebben, veel mensen hebben er tegenwoordig zelfs meerdere. Als blogger kun je ve…

Hoe weet je of een webshop te vertrouwen is?Hoe weet je of een webshop te vertrouwen is?We boeken op het internet voor miljoenen euro’s aan vluchten, kopen muziek en bestellen kleren. Maar hoe weten we of een…
Hoe blokkeer je speluitnodigingen op Facebook?Hoe blokkeer je speluitnodigingen op Facebook?Je kent het wel. Uitnodigingen voor spelletjes op Facebook. Candy Crush, Jelly Splash, Farmville, Trivia Crack, enzovoor…
Mieka (82 artikelen)
Gepubliceerd: 14-03-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.