InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Je eigen blog starten: Tips voor beginners

Je eigen blog starten: Tips voor beginners

Je eigen blog starten: Tips voor beginners Een blog of weblog is een website in dagboekstijl dat regelmatig wordt bijgehouden. De auteur van het blog, de blogger, schrijft alle informatie die hij wil delen met zijn bezoekers in zijn blog. Dit kan gaan om het promoten van zijn eigen bedrijf, maar ook om het delen van gedachten over een bepaald onderwerp of over een bepaalde passie. Wanneer je nieuw ben in de wereld van het bloggen, is er een aantal tips om je op weg te helpen.

Kies een onderwerp

Een belangrijk onderdeel van een succesvol blog is het regelmatig updaten van je blog met nieuwe informatie, ervaringen enzovoort. Zorg dus dat je een onderwerp kiest wat je interesseert en waar je veel over te vertellen hebt. Ga voor jezelf eens goed na waar je passie ligt. Zorg dat je een specifiek onderwerp kiest, waarmee je een bepaalde doelgroep aanspreekt: Een onderwerp dat concreet genoeg is om een aardig publiek te kunnen trekken, maar ook niet een te uitgebreid onderwerp. Hierdoor wordt je blog wat rommelig qua inhoud en kunnen je lezers hun interesse gaan verliezen.

Verzin een passende naam voor jouw blog

Verzin een naam voor je blog die het onderwerp goed weergeeft. De naam moet aantrekkelijk zijn voor mensen die jou niet kennen en niet weten waarover je gaat bloggen. Zorg voor een niet te ingewikkelde, pakkende naam. Kies het liefst een naam die opvalt en mensen prikkelt om jouw blog te bezoeken en die eveneens vindbaar is voor zoekmachines.

Zorg voor een prettige werkomgeving

Om een blog interessant te houden, zal je regelmatig nieuwe content moeten toevoegen. Hiervoor is het handig dat je voor een CMS (Content Management Systeem) kiest, waar je prettig in werkt. Kies voor een systeem dat bij je past, waar je makkelijk de weg in kunt vinden en dat voor jou gebruiksvriendelijk is. Voorbeelden van een CMS om je blog te creëren en hosten zijn: WordPress, Blogger en Tumblr.

De vormgeving van je blog

Nadat je een naam en een CMS hebt voor je blog, kun je je gaan richten op de vormgeving van je blog. Denk hierbij aan het uiterlijk, het lettertype, de kleuren en dergelijke. Het is verstandig om voor een representatief uiterlijk te kiezen, rustige kleuren en een lettertype dat goed leesbaar is. Je kunt de vormgeving van je blog altijd weer aanpassen, dus je kunt rustig wat experimenteren met de verschillende mogelijkheden.

Start met schrijven

Nu je blog een goede vormgeving heeft, kun je je eerste bericht plaatsen. Je kunt bijvoorbeeld een artikel schrijven, een korter bericht plaatsen of foto’s delen. Ook zijn er mogelijkheden om links te plaatsen naar andere website. Dit kun je gebruiken om naar blogs van vrienden te verwijzen, maar ook om een oorspronkelijke bron weer te geven.

Zorg voor bezoekers

Wanneer je een blog hebt, wil je natuurlijk ook dat het gelezen wordt. De hoogste tijd om bezoekers naar jouw weblog te krijgen. Laat de wereld weten van jouw blog! Zeg het voort via social media. Je kunt vragen of andere bloggers een link naar jouw blog willen plaatsen. Blijf consequent in het verspreiden! Zet een link naar je blog onder je uitgaande e-mails en vraag je vrienden en familie of zij jouw blog in hun omgeving willen uitzetten. Er zijn mogelijkheden genoeg om mensen op te hoogte te stellen van jouw weblog, dus benut de mogelijkheden optimaal.

Wie schrijft die blijft

Bij het bijhouden van een weblog zijn routine en regelmaat belangrijk. Dit houdt niet in dat je vijf keer per dag moet posten, maar zorg wel dat je actief blijft. Ook als je een keer geen inspiratie hebt. Je hoeft niet telkens ellenlange stukken te plaatsen. Af en toe een kort bericht is ook prima. De afwisseling zal je bezoekers juist aanspreken. Wanneer je langere tijd geen nieuwe content plaatst en je site inactief lijkt, zullen je bezoekers hun interesse verliezen en uiteindelijk wegblijven.
© 2015 - 2019 Mileena, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goed bloggen op internetGoed bloggen op internetBloggen op internet is een medium die steeds meer mensen gebruiken. Veel mensen schrijven op een weblog om andere mensen…
Bloggen met WordPress, Blogger en TumblrJe eigen blog schrijven kan leuk zijn en is zeker de moeite waard. Maar als je nieuw bent in het blogmilieu is het belan…
Hoe verdien je geld met bloggen?Hoe verdien je geld met bloggen?Valt er geld te verdienen met bloggen en hoe werkt dat dan? Een blog opzetten kost wat tijd, maar daarna heb je inkomste…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ary74, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Weblog
  • http://nl.wikihow.com/Een-blog-beginnen
  • http://www.schrijvenonline.org/schrijftips/acht-tips-om-een-blog-te-starten-met-blogger
  • http://tekst123.nl/2012/02/blog-starten-tips-voor-bloggers/
  • http://www.schrijvenonline.org/schrijftips/dos-en-donts-van-een-blog

Reageer op het artikel "Je eigen blog starten: Tips voor beginners"

Infoteur: Mileena
Gepubliceerd: 29-08-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!