Persconferentie van premier Rutte bekijken via livestream

Persconferentie van premier Rutte bekijken via livestream De Nederlandse premier houdt vaak een persconferentie. Op zijn agenda staat wekelijks minstens één persconferentie, namelijk de vaste nieuwsconferentie op vrijdagmiddag na afloop van het kabinetsberaad. Daarnaast houdt de Nederlandse premier dikwijls ingelaste persconferenties naar aanleiding van grote politieke gebeurtenissen en rampen. In het voorjaar van 2020 geven premier Mark Rutte en de overige kabinetsleden extra veel persconferenties om het Nederlandse volk op de hoogte te houden van de ontwikkelingen en maatregelen rondom het coronavirus. Hoe kan men zo'n persconferentie van premier Rutteop het internet volgen via een livestream?

Extra: Persconferentie Coronavirus

Na afloop van elk spoedberaad over de coronacrisis geeft het kabinet een toelichting aan de pers, waarin men de stand van zaken en de maatregelen toelicht. Bij zo'n persconferentie over het coronavirus zijn doorgaans sowieso de coördinerende minister aanwezig (Hugo de Jonge) en minister-president Rutte. Deze nieuwsconferenties zijn te volgen via dezelfde kanalen (online per livestream en op digitale tv) als de overige persconferenties. Zo'n extra nieuwsconferentie vindt tijdens de coronacrisis dikwijls plaats op een maandag, aangezien er op die dag vaak een centraal crisisberaad plaatsvindt. Soms vindt zo'n nieuwsconferentie echter plaats op de dinsdag (zoals op 31 maart), aangezien in die week het crisisberaad ook op de dinsdag was.

Agenda Mark Rutte: persconferentie vrijdag 3 april 2020

De eerstvolgende aangekondigde persconferentie van premier Rutte is op vrijdag 3 april 2020. Dit is het reguliere, wekelijkse persmoment dat in de loop van de vrijdagmiddag plaatsvindt, na afloop van het kabinetsberaad. Dit is ook weer live op tv en per livestream te volgen op de reguliere kanalen (meer info: zie verderop). Indien er grote gebeurtenissen zijn, of er extra beleid wordt bedacht tegen het coronavirus, dan kan er voor 3 april nog een extra persmoment wordt ingelast. Indien er zo'n extra nieuwsconferentie of toespraak van premier Rutte wordt ingepland, dan wordt dat hier gemeld.

Hoe laat begint de persconferentie van Rutte op 3 april 2020?

Hoe laat begint het persmoment van premier Mark Rutte op de middag van vrijdag 3 april 2020? Naar verwachting begint het rond 15u30, maar als het kabinetsberaad uitloopt kan deze nieuwsconferentie van Rutte wat later op de middag plaatsvinden.

3 april: live op tv en livestream

Op welke zender is deze persconferentie van de premier over de aanpak van het coronavirus te zien? De persconferentie is op 3 april 2020 sowieso live op tv te zien bij de themazender NPO Politiek. Ook kan men de live-uitzending via een livestream op het internet bekijken. Er wordt bijvoorbeeld een gratis livestream verzorgd door NPO Start.

Wanneer is de volgende persconferentie van Rutte m.b.t. coronavirus?

Maandag 6 april of dinsdag 7 april

Wanneer vindt daarna de eerstvolgende extra nieuwsconferentie van de regering plaats met betrekking tot de aanpak van het coronavirus? Waarschijnlijk is dat volgend persmoment op maandag 6 april of dinsdag 7 april, na afloop van het crisisberaad. Zodra definitief bekend is wanneer deze nieuwsconferentie van premier Rutte over het coronavirus plaatsvindt, dan wordt het hier gemeld. Dit persmoment over het coronavirus is ook weer live op tv en via een livestream te volgen.

Coronadebat in de Tweede Kamer

De maatregelen van de Nederlandse regering tegen het coronavirus worden waarschijnlijk op woensdag 8 april of donderdag 9 april in de Tweede Kamer weer besproken tijdens een coronadebat. Daarbij zijn dan alle fractievoorzitters aanwezig om in debat te gaan met premier Mark Rutte en minister Hugo de Jonge. Dat debat is weer live op tv en via een gratis livestream te volgen.

Voorgaande persconferentie m.b.t. coronavirus?

Het voorgaande extra persmoment van Rutte over de aanpak van het coronavirus was op de avond van 31 maart. Wat was de aanleiding voor die nieuwsconferentie? Een groot deel van de maatregelen tegen het coronavirus die premier Rutte eerder aankondigde liep tot 6 april 2020. Tijdens het crisisberaad van het kabinet met experts op de middag van 31 maart bepaalde de regering hoe lang men deze regels zou verlengen. Er werd bepaald dat de maatregelen tot minstens 28 april zouden gelden. Dit werd op die avond van 31 maart door Rutte en De Jonge om 19u00 live gepresenteerd op tv, radio en livestream.

Historie: Wekelijkse persconferenties van de Nederlandse premier

Nederlanders zijn eraan gewend dat hun premier minstens één keer per week een persconferentie geeft. In veel andere landen bestaat die gewoonte niet. Hoe is de traditie in Nederland ontstaan om de minister-president elke week, na afloop van de vrijdagse kabinetsvergadering, een persconferentie te laten geven?

Piet de Jong

De traditie van de wekelijkse persconferentie op vrijdagmiddag begon in januari 1970. Dit werd geïntroduceerd door de toenmalige premier Piet de Jong. Volgens een beroemde anekdote zou zijn vrouw de aanstichter zijn van deze traditie. Hoe was namelijk de situatie, voordat er zo'n wekelijkse nieuwsconferentie van de minister-president bestond? Na afloop van de vrijdagse kabinetsvergadering werd premier De Jong toen meestal veelvuldig gebeld door journalisten, die aan hem probeerden te ontlokken wat er tijdens de vergadering was besproken. Mevrouw De Jong ergerde zich eraan, dat haar man hierdoor op de vrijdagavond bijna de hele tijd, ook tijdens het eten, aan de telefoon zat. Ze vroeg zich hardop af of Piet dat niet efficiënter kon organiseren.

De premier werd hierdoor aan het denken gezet en besloot een wekelijkse persconferentie op vrijdagmiddag te gaan organiseren. Zo kon hij in één keer aan alle belangrijke media melden wat hij kwijt wilde over de kabinetsvergadering en kon men hem daarover vragen stellen. En ja, op deze manier hield hij voortaan heel wat vaker tijd over om op vrijdagavond rustig met z'n vrouw te kunnen eten, zonder tussendoor steeds te moeten telefoneren.

Transparantie

Natuurlijk was dat eten met mevrouw De Jong niet de enige reden om wekelijks zo'n persconferentie te organiseren. Er was ook de roep van de tijdgeest: rond 1970 werd er in Nederland door de kiezers veel meer openheid verlangd van de politiek, dan men voorheen gewend was. Zo'n openbare persconferentie paste daar goed bij. Ook de premiers die na Piet de Jong kwamen, hebben de gewoonte van dat wekelijkse persmoment op vrijdagmiddag behouden.

Overige persconferenties

Naast die wekelijkse persconferentie geeft de premier ook dikwijls andere persconferenties. Dit gebeurt bijvoorbeeld als er een grote ramp is gebeurd, of als er nieuw politiek beleid wordt gepresenteerd, zoals nieuwe bezuinigingen, of bijvoorbeeld noodmaatregelen bij het coronavirus.

Livestream persconferentie premier

Livestream NOS

Elke persconferentie van de premier wordt live op het internet uitgezonden door de publieke omroep (NPO) via een livestream. Met zo'n livestream is zo'n persconferentie van premier Rutte live te bekijken op bijvoorbeeld een smartphone, tablet, desktopcomputer of laptop. De livestream is geheel gratis.

Livestream op site en app

Zo'n livestream van het persmoment is te vinden op de site van de NOS. Doorgaans is er een link naar zo'n livestream op de voorpagina van de site te vinden, maar ook in de rubriek 'nieuws'. Eveneens is die livestream van de nieuwsconferentie van de premier te vinden op de NOS-app.

Hoe laat?

Hoe laat begint zo'n livestream van de premier? Dat staat op de dag van de persconferentie altijd gemeld op de site van de NOS, zodra het tijdstip bekend is gemaakt door de RVD (Rijksvoorlichtingsdienst). Vaak begint de nieuwsconferentie op vrijdagmiddag rond 15u30.

Live op NPO Politiek (tv en livestream) en terugkijken

De persconferentie van de premier wordt doorgaans ook live uitgezonden op de tv-zender NPO Politiek. De uitzending van de vaste vrijdagse persconferentie wordt op die zender op vrijdagavond meermaals herhaald. De herhalingen zijn gewoonlijk om 18u00, 20u00, 22u00 en 0u00. Behalve het vaste vrijdagse persmoment, zendt NPO Politiek doorgaans ook alle andere persconferenties van de premier live uit. De tv-zender NPO Politiek zit bij veel tv-aanbieders in hun standaard zenderpakket voor digitale tv.

Livestream NPO Politiek

Er is ook een gratis livestream van NPO Politiek te vinden op de site van de NOS. Ook kan men die zender gratis via een livestream bekijken op de site van NPO Start. Indien men de zender op een smartphone wil bekijken, dan kan men dat doen via een gratis livestream op de NPO Start-app. Via die app kan men elke uitzending (en dus ook de nieuwsconferenties van de minister-president) gratis een week lang terugkijken. Eveneens is er een livestream van die zender te vinden op de app van de betaalde streamingdienst van de publieke omroep: NPO Plus. Daarop kunnen abonnees een jaar lang elke uitzending terugkijken.

Livestream NLZIET

Eveneens kan men de zender NPO Politiek, waarop de nieuwsconferenties van de minister-president live te zien zijn, kan men ook via een livestream bekijken op de NLZIET-app. Dit is wel een app waar men een betaald abonnement op dient te hebben, om daarmee per livestream tv te kunnen kijken. Hun livestream van NPO Politiek is in de hele EU te bekijken.

Livestream Go App (Ziggo)

Het is ook mogelijk om een persconferentie van de premier via een livestream van de Go App (online tv) te bekijken. De zender NPO Politiek zit namelijk in het standaardpakket van digitale tv bij Ziggo. Klanten van Ziggo kunnen de zenders die zij op tv kunnen ontvangen, ook online bekijken via een livestream op de Ziggo Go App. Zo'n livestream op die Go App van Ziggo kan men in de hele Europese Unie bekijken. Zo'n livestream is ook in diverse landen buiten de EU te bekijken, waaronder Noorwegen en Groot-Brittannië. Bij Ziggo Go kan men ook zeven dagen lang de uitzending via een stream terugkijken.

Livestream iTV-app (KPN)

Bij KPN zit de zender NPO Politiek eveneens in het standaardpakket voor digitale tv. Klanten van KPN kunnen die zender, behalve thuis op hun televisietoestel, ook online in de hele EU bekijken via een livestream op de iTV-app (een app voor smartphones). Eveneens kunnen zij per livestream naar de uitzendingen kijken via de website Interactieve Tv (die site is geschikt voor als men de stream van zo'n uitzending van een persconferentie op een desktop computer wil bekijken).

Situatie anno 2020: premier Mark Rutte

Anno 2020 worden de persconferenties gehouden door premier Mark Rutte (VVD). Als Rutte afwezig is, dan is zijn eerste vervanger bij de persconferentie Hugo de Jonge (CDA). Zijn tweede vervanger is Wout koolmees (D66). De derde vervanger is Carola Schouten (ChristenUnie).

Coronavirus persconferenties en toespraken premier Rutte

In het voorjaar van 2020 staan de wekelijkse persgesprekken van premier Mark Rutte vanzelfsprekend vooral in het teken van de aanpak van het coronavirus. Naast de vaste persconferentie op vrijdag (zoals op 3 april 2020), geeft hij ook heel wat andere, extra persconferenties bij belangrijke gebeurtenissen en nieuwe maatregelen tegen het coronavirus. Daarnaast geeft Rutte regelmatig een toespraak aan het Nederlandse volk over het coronavirus. Zo'n toespraak over de aanpak van het coronavirus gaf hij bijvoorbeeld op maandag 16 maart 2020. Elke nieuwsconferentie en toespraak van Mark Rutte over het coronavirus is vanzelfsprekend ook op tv en via een gratis livestream te volgen.

Lees verder

© 2020 Fjodorboekanski, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voetbal 2020: Nederland-Griekenland, live tv en livestreamVoetbal 2020: Nederland-Griekenland, live tv en livestreamOp donderdag 28 mei 2020 zou Nederland een interland spelen tegen Griekenland. De interland zou plaatsvinden in Enschede…
Voetbal 2020: Everton-Liverpool afgelast wegens coronavirusVoetbal 2020: Everton-Liverpool afgelast wegens coronavirusOp maandag 16 maart 2020 zou in de Engelse Premier League de wedstrijd Everton-Liverpool gespeeld worden. Het duel tusse…
Hockey Pro League dames 2020 live op tv en livestreamHockey Pro League dames 2020 live op tv en livestreamIn 2020 wordt de Hockey Pro League gehouden. Dit is een competitie voor landenteams. De damesteams van Nederland en Belg…
Hockey Pro League 2020 heren - live op tv en livestreamHockey Pro League 2020 heren - live op tv en livestreamIn 2020 wordt de Hockey Pro League gehouden. Er doen negen landen mee aan deze competitie, waaronder Nederland en België…

Een kerkdienst volgen via een livestream op het internetEen kerkdienst volgen via een livestream op het internetDankzij het internet is het niet meer per se nodig om in kerkgebouwen aanwezig te zijn, om toch goed allerlei kerkdienst…
Disney+: een online streamingdienstDisney+: een online streamingdienstSinds november 2019 is Disney+ beschikbaar voor Nederlandse gebruikers. Disney+ is een betaalde online streamingdienst w…
Bronnen en referenties
  • https://www.elsevierweekblad.nl/nederland/achtergrond/2020/01/een-halve-eeuw-persconferentie-na-de-ministerraad-732544/
  • https://nos.nl/artikel/132281-elke-vrijdag-persconferentie-premier.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Minister-president_van_Nederland
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Piet_de_Jong_(politicus)

Reageer op het artikel "Persconferentie van premier Rutte bekijken via livestream"

Infoteur: Fjodorboekanski
Laatste update: April 2020
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!