InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Windows 10: Toegankelijkheidsopties voor visueel beperkten

Windows 10: Toegankelijkheidsopties voor visueel beperkten

Windows 10: Toegankelijkheidsopties voor visueel beperkten Net als in de oude Windows-versies, heeft Windows 10 enkele ingebouwde toegankelijkheidsopties aan boord waardoor het voor slechtzienden en blinden een stuk eenvoudiger is om met de computer te werken. Sommige instellingen zijn ook van onschatbare waarde voor valide personen. Hoewel Windows 10 zelf heel innovatief is te opzichte van vorige besturingssystemen, zijn veel toegankelijkheidsinstellingen wel dezelfde gebleven.
Een blinde of slechtziende persoon kan perfect met de computer werken. Heel wat hulpmiddelen zoals een extern schermuitleesprogramma (zoals bijvoorbeeld ZoomText), een brailleleesregel zijn beschikbaar. Windows 10 heeft echter ook interne toegankelijkheidsopties waardoor werken met de computer en navigeren toch al minimaal lukt.

Computerscherm vergroten

Grote beeldschermen zijn geweldig, maar de hoge resoluties waarmee ze het beste werken, maken alles te klein voor sommige mensen. Gelukkig is dit eenvoudig op te lossen.
  • Ga naar Start - Instellingen en klik op “Systeem” in het venster dat zich opent.
  • Klik op “Weergave” in de optielijst aan de linkerkant en gebruik de schuifbalk aan de rechterkant om de tekst, apps, bureaubladiconen en andere onderdelen van Windows met stappen van 25% te vergroten. Hoge resoluties hebben veel aanpassingen nodig voor slechtzienden.
  • Klik op de knop “Toepassen”, log vervolgens uit en ga terug naar Windows om het volledige effect te zien. Soms moet de gebruiker wat experimenteren om de beste resultaten te krijgen.

Hoog contrast: Schakel naar een thema

Hoog contrast verandert het totale kleurenschema van Windows 10. Op die manier zijn de tekst, de afbeeldingen, de toepassingsvensters en iconen makkelijker te lezen voor kleurenblinde en slechtziende personen. Bij hoog contrast schakelt het Windows 10-thema over naar één van de verschillende ontworpen thema’s.

Muisaanwijzer: Maak de muisaanwijzer groter

In de toegankelijkheidscentruminstellingen kan de gebruiker de muisaanwijzer wijzigen wat grootte en kleur betreft. Er is ook een optie voorhanden om de toetsen op het numerieke toetsenbord (aan de rechterkant van de meeste toetsenborden) te gebruiken voor hest inzetten van de muisaanwijzer. Dit is met name handig als de muis niet werkt.

Muiscursorinstellingen: Maak de knipperende cursor duidelijker

Onder “Andere instellingen” zijn diverse andere instellingen te vinden. De dikte van de cursor valt bijvoorbeeld te wijzigen. Ook kan de gebruiker instellen hoe lang meldingen op het scherm weergegeven moeten worden. Soms verdwijnen deze namelijk voordat de gebruiker ze gelezen heeft, hoewel ze altijd beschikbaar zijn in het Actiecentrum.

Tekst en visuele alternatieven voor geluid

De ondertiteling bepaalt het uiterlijk van de ondertitels en geeft een audiotekstuele beschrijving in video’s van Windows apps en Microsoft-diensten. Daarnaast zijn systeemgeluiden te vervangen door visuele waarschuwingen

Toetsenbord: Verander de functie van het toetsenbord

Het toetsenbord biedt meerdere opties. Één van de opties is een op het scherm zichtbaar toetsenbord dat de gebruiker aanwendt wanneer zijn toetsenbord niet meer werkt. Hiervoor is wel een muis nodig. Met Sticky-toetsen is het niet nodig om de [Ctrl], [Alt] en [Shift]-toets ingedrukt te houden bij het gebruik van een sneltoets en de Filter-toetsen. Deze voorkomen dat de gebruiker meerdere toetsenaanslagen produceert. Met de toets [Alt] krijgt de gebruiker de voor Windows 10 bsechikbare sneltoetsen voor dat venster of die toepassing in Windows 10.

Vergroter (Magnifier): Virtueel vergrootglas

Magnifier is een virtueel vergrootglas dat alles wat op het beeldscherm verschijnt, automatisch vergroot. De sneltoets hiervoor is Windows-toets en +.De gebruiker kan eveneens de kleuren omkeren en er voor opteren om de Vergroter automatisch mee op te starten. Zowel de toetsenbord- of muiscursor zijn te volgen door het Vergrootglas. Experimenteren is hierbij de boodschap.

Verteller (Narrator): Ingebouwd schermuitleesprogramma

Verteller is specifiek ontworpen voor mensen met een visuele handicap en daarom niet voor alle personen nuttig. Deze toegankelijkheidsoptie is een geautomatiseerd spraakprogramma dat tekst in Windows 10 voorleest. Zo weet de gebruiker steeds welke tekst er op een pagina, in een venster of in een toepassing staat. De Verteller leest de tekens voor die de gebruiker typt, speelt audiosignalen af wanneer de gebruiker op een nieuwe pagina of in een nieuwe toepassing terecht komt, leest knoppen en meldingen voor enzovoort.

Via Start - Instellingen, en dan “Toegankelijkheidscentrum” opent de gebruiker de "Verteller". Via aankruisvakjes is Verteller automatisch in te schakelen en op te starten. Via de opties is het geluid van de stem te wijzigen. Het is mogelijk dat de Verteller enkel met een Engelse stem beschikbaar is. De Engelse Narrator heeft een vrouwenstem (Zira) en een mannenstem (David) beschikbaar. Het hangt van de persoonlijke voorkeur van de visueel gehandicapte persoon af welke hij kiest.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Screenshots maken en bewerkenScreenshots maken en bewerkenHet kan gebeuren dat je een afbeelding zou willen maken van je computerscherm of het programma-scherm waar je op dat mom…
ZoomText: Nederlandstalig vergrotings- en spraakprogrammaZoomText: Nederlandstalig vergrotings- en spraakprogrammaZoomText is een zeer effectief en tevens gebruiksvriendelijk Nederlandstalig vergrotings- en spraakprogramma voor slecht…
Wat kunt u doen als de tekens op uw toetsenbord veranderen?Wat kunt u doen als de tekens op uw toetsenbord veranderen?Het komt bij iedereen wel eens voor dat de toetsen op het toetsenbord van uw computer of laptop ineens andere tekens wee…
Leren blindtypenLeren blindtypenBlindtypen is het typen van woorden en zinnen zonder gebruik te maken van zicht om deze toetsen terug te vinden. Blindty…
Screenreaders: Computergebruik voor blinden en slechtziendenScreenreaders: Computergebruik voor blinden en slechtziendenSchermuitleesprogramma’s, ook gekend als “screenreaders” of “schermlezers” zijn softwareprogramma’s waarmee blinde of sl…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Barek2marcin, Pixabay (bewerkt)
  • http://home.bt.com/tech-gadgets/computing/how-to-make-windows-10-easier-on-the-eyes-11363997543773
  • http://windows.microsoft.com/nl-be/windows/what-accessibility-features-windows-offer#1TC=windows-7
  • http://www.howtogeek.com/223319/how-to-manage-accessibility-features-in-windows-10/
  • https://22point.wordpress.com/2015/04/15/initial_look_at_windows_10/

Reageer op het artikel "Windows 10: Toegankelijkheidsopties voor visueel beperkten"

Infoteur: Miske
Laatste update: 15-08-2019
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Special: Blinden en slechtzienden
Schrijf mee!