InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > DNS-lookup failed en internet werkt niet, hoe op te lossen?

DNS-lookup failed en internet werkt niet, hoe op te lossen?

DNS-lookup failed en internet werkt niet, hoe op te lossen? Om van het internet gebruik te maken, wordt de computernaam via het DNS-systeem in een numeriek getal omgezet. Door verhuizing of onverhoopte accumulatie van DNS-gegevens in de cache kan de computer de juiste gegevens niet meer achterhalen, waardoor communicatie met het internet uitblijft. Desondanks geeft de computer en internetprovider aan dat het internet wel werkt. Wat zijn de gevolgen van een “DNS-LOOKUP FAILED”- of "DNS_PROBE_FINISHED_BAD_CONFIG"-melding, waarom heb je geen internet meer en hoe kun je het internet weer herstellen?

DNS-lookup failed

Gegevens in cache

Om computers met het internet of de host te kunnen laten communiceren, moet de computernaam naar een numeriek getal worden vertaald. Dit netwerkprotocol wordt DNS oftewel Domain Name System genoemd (lit.1). Het is noodzakelijk om van het internet gebruik te kunnen maken. DNS-gegevens kunnen echter in de cache accumuleren, waardoor de computer op een gegeven moment de juiste DNS als het ware niet meer kan terugvinden. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen als je net bent verhuisd en nog van de oude gegevens gebruik wordt gemaakt. Welke foutmelding krijg je hierbij te zien en hoe kan men het internet herstellen door het DNS-cache op te schonen?

DNS-lookup failed en geen internet

Het hebben van geen internet, zorgt ervoor dat men met niemand meer kan communiceren. Als er problemen met de DNS zijn, dan kan het wifi-systeem in huis ook niet werken. De volgende foutmelding krijgt men indien er problemen zijn met de DNS-cache: Error code: DNS_PROBE_FINISHED_BAD_CONFIG of DNS_LOOKUP_FAILED.

Het zorgt ervoor dat het internet niet werkt, terwijl het netwerk wel aangeeft dat het werkt. Oftewel de internetprovider zal in deze zeggen dat het gewoon werkt. Het ligt dus aan het systeem en daar dient een oplossing voor te komen. Het is van belang om het IP-adres van de DNS-gegevens schoon te maken, zodat nieuwe DNS-gegevens kunnen worden aangevraagd. Doorloop daartoe de volgende stappen. Let wel DNS-problemen kunnen ook aanleiding zijn voor het niet kunnen afspelen van filmpjes, terwijl men nog wel internetactiviteit heeft.

Flush DNSFlush DNS

IP-adres opschonen

Indien onjuiste en/of overmatig veel DNS-informatie in de cache van de computer zit, kan het systeem naar verloop van tijd niet meer met de host oftewel het internet communiceren. Ondanks dat de internetverbinding aangeeft dat het werkt, krijgt men de foutmelding. Het is van belang om de DNS-cache op te schonen. Klik in Windows op “Start” en vervolgens op “Run of Uitvoeren”. Type daar “cmd” in, waarna een zwart scherm tevoorschijn komt. In dat scherm type je: “ipconfig/flushdns” waarna je op enter/return klikt (lit.2,3). Het zorgt ervoor dat alle DNS-gegevens in de cache worden verwijderd, waardoor je IP-adres is opgeschoond. Reboot (opnieuw opstarten) je computer, zodat van nieuwe DNS-gegevens gebruik wordt gemaakt. In veel gevallen zal dit afdoende zijn, om voorgaande probleem te verhelpen danwel om de computer efficiënter te laten draaien.

Open source DNSOpen source DNS

Aangepaste DNS-instellingen

Hoe goed het DNS-systeem werkt, hangt af van hoe een DNS-server adres wordt opgezocht. Standaard is het ingesteld, zodat het systeem automatisch een DNS-adres opzoekt. Het is eveneens mogelijk om zelf een DNS-adres in te voeren, om van een open source DNS-adres gebruik te maken. Dergelijke open source DNS-adressen werken efficiënter en belasten het IP-adres minder. Ga naar “Control Panel” en vervolgens naar Netwerkinstellingen. Klik op de “Lokale internet connectie of Local Area Network” ook wel LAN-verbinding geheten en selecteer “Properties”. Selecteer vervolgens “Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4)”, selecteer “Properties” en vervolgens “Use the following DNS server address”. Voer 208.67.222.222 en 208.67.220.220 bij “Preferred en Alternate” in (lit.3). Doe deze stap direct na het opschonen van het IP-adres alvorens je de computer reboot.

Voorgaande stappen zorgen ervoor dat de computer weer stabiel werkt en het internet normaal functioneert.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Cache, wat is dat nu eigenlijk?Cache, wat is dat nu eigenlijk?Als je over internet praat, komt de term cache weleens voorbij. Veel mensen weten niet goed wat dit nu precies is. Cache…
Geocaching, schatzoeken in de 21e eeuwGeocaching, schatzoeken in de 21e eeuwGeloof het of niet, maar wereldwijd zijn er bijna 700.000 schatten verborgen. Geen grote kisten met een fortuin aan geld…
Geocaching met een iPhoneGeocaching is een hobby waarbij je op zoek gaat naar ’schatten’. Dat bestaat meestal uit een doos met daarin een logboek…
De ultieme all-in-one desktop: Apple iMacDe ultieme all-in-one desktop: Apple iMacDe iMac is een all-in-one desktop computer van Apple die voor het eerst in 1998 geïntroduceerd werd. De computer, die in…
Vind je weg in het Google-bosAls je via internet iets op wilt zoeken is de kans groot dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Er is zoveel infor…
Bronnen en referenties
  • Onderstaande bronnen zijn geraadpleegd op 7 januari 2016:
  • Lit.1: https://nl.wikipedia.org/wiki/Domain_Name_System
  • Lit.2: http://www.renaissance.nl/helpdesk/dns-cache-opschonen
  • Lit.3: http://www.bleepingcomputer.com/forums/t/529115/dns-lookup-failed-i-have-no-idea-what-this-is-or-how-to-fix-it-what-do-i-do/?p=3327400
  • Eigen ervaring

Reageer op het artikel "DNS-lookup failed en internet werkt niet, hoe op te lossen?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 10-01-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Special: Digitale problemen oplossen
Schrijf mee!