InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Het besturingssysteem Windows 7

Het besturingssysteem Windows 7

Veel computers (PC) hebben als besturingssysteem Windows 7. Windows 7 is de opvolger van het besturingssysteem Vista. Windows 7 heeft een snel besturingssysteem, een duidelijke interface en een goede compatibiliteitsfunctie. Er zijn echter nu vele opvolgers van windows 7, zoals windows 8 en 10. Windows 7 is de opvolger van Vista. Vista was de opvolger van windows XP. Windows XP wordt inmiddels niet meer ondersteunt door microsoft office. Op veel computers draait nog het oude Windows XP. Computergebruikers zijn niet gecharmeerd van Windows Vista, omdat het besturingssyteem traag is en omdat aangesloten hardware vaak niet wil werken. In oktober 2009 is Windows 7 geïntroduceerd. Mensen die rond deze maand een computer hebben aangeschaft, kunnen vaak gratis een upgrade naar Windows 7 krijgen.

Prijs van Windows 7

Windows 7 bestaat in drie uitvoeringen: Windows 7 Home Premium , Windows 7 Professional en Windows 7 Ultimate. Windows 7 Home Premium kost tussen de 150 en 200 Euro. Windows 7 Professional kost rond de 270 euro. Windows 7 Professional levert alle functionaliteit als Home Premium en nog een aantal zakelijke functies, zoals het eenvoudig aanleggen van een bedrijfsnetwerk. Windows Ultimate biedt alles wat Windows Professional biedt en daarnaast nog een aantal beveiligingsfuncties en de mogelijkheid om in meerdere talen te werken. Windows Ultimate kost rond de 290 euro.

Onderdelen van Windows 7

Snel besturingssysteem

Windows 7 is ten opzichte van Windows Vista duidelijk sneller en handiger te gebruiken. Het is eenvoudig om een grote hoeveelheid programma’s en bestanden goed te structuren en te organiseren. De taakbalk is hier belangrijk in. In de taakbalk is duidelijk zichtbaar welke programma’s open staan en welke activiteiten daarin gedaan worden. Verder kun je de taakbalk zelf aanpassen. Ook kun je twee programma’s in twee vensters naast elkaar open hebben staan. Dit is handig als je in twee programma’s wilt werken. Windows 7 is dus gebruiksvriendelijker dan Windows Vista. Het is echter niet veiliger.

De interface van Windows 7

De interface van Windows 7 is duidelijk uit de mall van Microsoft afkomstig. De start is duidelijk microsoft. Het is bij Windows 7 makkelijk om een opgeruimd goed georganiseerd bureaublad te houden. Dit is ook al gemeld bij het besturingssysteem. Om het bureaublad goed georganiseerd te houden is het netwerkbeheer eenvoudiger, het schakelen tussen programma’s is eenvoudiger en de zoekfunctie is verbeterd.

Software en Hardware onder Windows 7

Windows Media Player en Windows Paint zijn standaard programma’s. De Home Premium versie van Windows 7 bevat geen mailprogramma. Dit kun je echter wel downloaden via de website. Verder zorgt het besturingssysteem ervoor dat je makkelijk oude programma’s nog prima kunt gebruiken. XP-programma’s draaien middels de compatibiliteitsfunctie onder Windows 7. De meeste oude programma’s doen het onder Windows 7 Home Premium. Software die je wilt verwijderen, is ook eenvoudige te verwijderen.
Ook doet de meeste Hardware met een USB-aansluiting het onder Windows 7. Mobiele telefoons, digitale camera's, printers, scanners en andere hardware werken bijna direct onder Windows 7. Wanneer hardware niet direct werkt, zoekt Windows 7 naar de benodigde drivers om de hardware te laten werken.
Naar updates gaat Windows 7 niet altijd zelf op zoek. Je kunt updates wel via de Windows-Update functionaliteit zoeken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Consumentenbond jan 2010
  • www.bol.com
  • http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1363811

Reageer op het artikel "Het besturingssysteem Windows 7"

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 31-10-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!