Videoland: de streamingdienst van RTL Nederland

Videoland: de streamingdienst van RTL Nederland Videoland is de streamingdienst van RTL Nederland. Men kan bij hen de tv-programma's van RTL bekijken. Daarnaast kan men bij deze streamingdienst ook veel exclusieve programma's bekijken die niet op tv worden uitgezonden. De merknaam Videoland is ontleend aan een winkelketen van videotheken, die bestond van 1984 tot 2010.

RTL Nederland

De organisatie RTL Nederland is het Nederlandse onderdeel van het Luxemburgse bedrijf RTL. Dat is de grootste Europese aanbieder van commerciële televisie. RTL is sinds het najaar van 1989 actief in Nederland. Haar eerste Nederlandse tv-zender was RTL-Véronique, dat later de naam veranderde in RTL4. Andere zenders van dit imperium in Nederland zijn onder meer RTL5, RTL7, RTL8 en RTL Z.

Het moederbedrijf van RTL was in de Nederlandse mediawereld ook jarenlang actief als eigenaar van diverse radiozenders. In 2017 heeft men de laatste activiteiten van RTL in de radiowereld echter gestaakt. Sindsdien richt men zich puur op tv en internet. Sinds 2010 was RTL zeer actief op het internet via het platform RTL XL. Later is dat echter gefuseerd met hun online dienst Videoland.

Historie: Videoland

Videotheken

Wat is de oorsprong van de merknaam Videoland? Het bedrijf Videoland werd opgericht in 1984. Het was oorspronkelijk een keten van videotheken. Op dat terrein boekte men jarenlang grote successen in Nederland en België. In 2004 werd nog feestelijk de 200e videotheek van deze keten geopend. In de daaropvolgende jaren gingen de videotheken van Videoland echter snel ten onder, vooral vanwege de opkomst van het streamen van films op het internet. In 2010 ging de keten van videotheken failliet.

Herstart

Kort daarna werd er echter een herstart gemaakt van het bedrijf Videoland, waarbij het de bedoeling was om onder die alom bekende merknaam nieuwe activiteiten op te zetten, waaronder het online aanbieden van films. In 2013 werd het bedrijf Videoland gekocht door RTL Nederland.

Streamingdienst: RTL XL en Videoland

In de daaropvolgende jaren is men samen gaan werken tussen Videoland en RTL XL, wat de reeds bestaande streamingdienst van RTL Nederland was. Op den duur zijn deze twee organisaties gefuseerd. De activiteiten van beide diensten zijn verder gegaan onder de merknaam Videoland.

Aanbod: herhalingen, vooruitkijken, films en extra programma's

Herhalingen en vooruitkijken

Wat kan men allemaal op Videoland bekijken? De basis van hun aanbod bestaat uit tv-programma's van de Nederlandse RTL-zenders. Als abonnee kan men die programma's niet alleen (zonder reclame) terugkijken. Het is bij veel programma's ook mogelijk om ze reeds vooruit te bekijken, nog voordat ze dus op tv zijn uitgezonden. Men hoeft dus niet meer een week te wachten op een volgende tv-uitzending. Op die manier kan men bijvoorbeeld een hele dramaserie al hebben bekeken, voordat de tweede uitzending ervan op tv is geweest.

Exclusieve content

Naast de tv-programma's van RTL biedt Videoland ook 'exclusieve content' aan. Dit zijn programma's die niet op tv zijn uitgezonden, maar direct geproduceerd zijn voor Videoland. Voorbeelden daarvan zijn de dramaserie Mocro Maffia, een documentairereeks over Badr Hari en het programma Temptation Island VIPS. Hierbij dient echter wel te worden aangetekend, dat deze programma's niet altijd helemaal exclusief blijven. Diverse programma's die oorspronkelijk exclusief voor Videoland waren geproduceerd, werden enige tijd later alsnog ook op de tv-zenders van RTL uitgezonden.

Films

Verder kan men als abonnee bij Videoland ook vele honderden films online bekijken, waaronder alle films van James Bond.

Livestream

Bij Videoland biedt men ook weleens een livestream aan van een sportevenement waarvan RTL Nederland de uitzendrechten heeft. Dit geldt met name voor dartstoernooien: om een officiële livestream te kunnen bekijken van RTL7 Darts dient men een betaald abonnement op Videoland te hebben.

Abonnement op Videoland

Men kan Videoland twee weken gratis proberen. Hoeveel kost daarna een abonnement op deze dienst? Anno 2020 kost een maandabonnement op Videoland 8,99 euro.

Gratis bij Videoland of RTL?

Sommige dingen die men bij Videoland kan bekijken, kan men ook geheel legaal gratis elders online bij RTL bekijken. Zo zijn op de site van RTL diverse tv-programma's (een week lang) terug te kijken. Ook zijn sommige sportwedstrijden (met name voetbalwedstrijden), die per stream op Videoland bekeken kunnen worden, dikwijls eveneens via een gratis livestream te zien op de site van RTL. Die functies stammen allemaal nog uit de periode toen de online dienst van dit mediaconcern RTL XL heette. In die tijd kon men met een gratis account een beperkt aantal functies gebruiken, maar diende men een betaald 'premium account' te hebben om alle functies van RTL XL te kunnen gebruiken. Dat beperkte aantal gratis functies (zoals het terugkijken van sommige recente tv-programma's of een livestream van het voetbal) is nog steeds beschikbaar op de site van RTL. Voor de overige functies (en de exclusieve online content) dient men echter een abonnement op Videoland te hebben.

Vergelijking

Hoe is het aanbod van Videoland vergeleken met andere Nederlandse streamingdiensten? Een interessant facet van Videoland is, dat zij veel exclusieve Nederlandse dramaseries produceren. Met name voor liefhebbers van dergelijke series, maar ook voor liefhebbers van soaps (zoals GTST en The Bold And The Beautiful) is deze streamingdienst een aanrader. Ook voor dartsfans is een abonnement op Videoland een aanrader, aangezien men hierop de exclusieve livestream heeft van veel dartstoernooien. Voor de modale tv-kijker die echter niet een grote voorliefde heeft voor dramaseries, soaps of darts, is Videoland niet per se een aanrader. Het is wat duurder dan andere streamingdiensten. (De streamingdienst 'Kijk.nl' van Talpa is bijvoorbeeld zelfs gratis.) Bovendien is het aanbod van Videoland minder allround dan de streamingdienst van de publieke omroep, NPO Plus (die ook goedkoper is dan Videoland).

Lees verder

© 2020 Fjodorboekanski, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kickboksen: Enfusion Live in 2020 via een livestreamKickboksen: Enfusion Live in 2020 via een livestreamEnfusion is een organisatie die internationale vechtsportgala's houdt. Men focust zich daarbij doorgaans vooral op kickb…
De talkshow M bekijken op tv of via een livestreamDe talkshow M bekijken op tv of via een livestreamMargriet van der Linden presenteert de talkshow M. Dit programma is bij de Nederlandse publieke omroep te zien op de tel…
Sesamstraat op het internet: livestream en terugkijkenSesamstraat op het internet: livestream en terugkijkenHet programma Sesamstraat bestaat sinds 1969. Het is sinds 1976 ook in Nederland te zien. Dit programma biedt een zeer p…
Darts 2020: Raymond van Barneveld-Martin Adams livestreamDarts 2020: Raymond van Barneveld-Martin Adams livestreamOp maandag 13 april 2020 wordt er in de dartswereld een heel speciale wedstrijd gespeeld. Die gaat tussen twee levende l…

Talkshow Op1 live bekijken op tv en livestream (internet)Talkshow Op1 live bekijken op tv en livestream (internet)Sinds januari 2020 zendt de Nederlandse publieke omroep (NPO) de dagelijkse talkshow Op1 uit. Dit praatprogramma is elke…
Het NOS Journaal bekijken via een livestream op het internetHet NOS Journaal bekijken via een livestream op het internetDe Nederlandse publieke omroep zendt dagelijks vele journaals uit op televisie. Men kan zo'n journaal van de NOS ook liv…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Trendingtopics, Flickr (CC BY-2.0)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Videoland
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/RTL_XL
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/RTL_(Nederland)
  • https://www.videoland.com/nl/onsaanbod

Reageer op het artikel "Videoland: de streamingdienst van RTL Nederland"

Infoteur: Fjodorboekanski
Laatste update: 26-03-2020
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!