InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > Blijf op de hoogte met Google Alerts

Blijf op de hoogte met Google Alerts

Blijf op de hoogte met Google Alerts Wie Google alleen associeert met de overbekende zoekmachine heeft het helemaal mis. Met Google kun je namelijk veel meer. Gebruik je Google Alerts bijvoorbeeld al en denk aan Google glass (van Google X). Met Google Alerts krijg je na je aanmelding voor deze dienst automatisch bericht en meldingen over interessante onderwerpen en zoekwoorden op het internet.

Google

Google had al heel snel door dat het web The place to be is, en bouwde daarvoor de overbekende zoekmachine. Het bleef niet bij de zoekmachine. Inmiddels vind je met veel gratis software van Google. Gemakkelijk te installeren en voor ieder wat wils. Van Picasa tot en met mailen via Gmail, bloggen, chatten en zo verder.

Blijf op de hoogte met Google Alerts

Minder bekend is waarschijnlijk Google Alerts. En dat is jammer, want het is erg handig voor wie bepaald nieuws op de voet wil volgen. Google Alerts kent de volgende toepassingen:
  • Direct volgen van een nieuwsbericht en zijn follow up.
  • Volgen van ontwikkelingen bij een concurrent of binnen een branche.
  • Volgen van het laatste nieuws over de sterren, evenementen. Noem maar op.
  • Het volgen van je uw favoriete sportclubs.

Hoe werkt Google Alerts

Je gaat naar Google en tikt in welke zoekwoorden of evenementen je op de voet wilt volgen. Je geeft daarvoor aan in welke categorie gezocht moet worden:
  1. Nieuws.
  2. Web.
  3. Uitgebreid.
  4. Discussiegroepen.

En je geeft aan hoe vaak. Dat kan op elk moment zijn, dat er iets nieuws omtrent jouw onderwerp plaats vindt, of bijvoorbeeld eens per week. Tot slot geef je je email adres aan. Zodra er iets te melden valt over een opgegeven zoekwoord of evenement, krijg je de Google melding per email. Hiervoor heb je wel een Google account nodig. Er zijn zo wie zo vier nieuwsonderdelen waaruit je kunt kiezen:
  • Wetenschap en techniek.
  • Nederland.
  • Entertainment.
  • Sport.

Google Alerts zijn handig

De meldingen zijn vooral handig om:
  • Google voor jou de internetresultaten te laten verzamelen op basis van eigen zoekopdrachten (scheelt tijd).
  • Op goed op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen.
  • Snel alle actuele en relevante informatie te pakken te krijgen en in de gaten te houden hoe bijvoorbeeld de concurrenten het op het internet doen.

Handig is ook dat je je zoektermen kunt actualiseren en veranderen via de tool bewerken. Eerdere verzoeken wissen kan natuurlijk ook via de knop verwijderen

Beheer van de Google meldingen

Natuurlijk wil je je meldingen ook kunnen beheren. Die mogelijkheid is er dan ook. Als je een Google account aanmaakt, kun je je eigen input wijzigen. Je kunt de zoekwoorden veranderen en verfijnen via het principe van geavanceerd zoeken, de frequentie van de meldingen aanpassen, je email adres veranderen en zo verder. Je kunt ook aangeven hoe je de meldingen wilt hebben: in platte tekst of in de html versie.

Privacy

Met de beheerpagina ben jij dus in charge, maar de privacy is en blijft altijd een heikel punt. Daarover zegt Google je gegevens niet door te geven aan anderen. Google zal je e-mailadres nooit delen, verhandelen, verkopen, afgeven, openbaar maken, publiceren of voor marketingdoeleinden gebruiken (zeggen ze), op welke manier of in welke vorm dan ook. Gelukkig maar, want dan kunnen we nu aan de slag met het geordend zoeken naar relevante informatie.
Gerelateerde artikelen
SEO: hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website?SEO: hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website?Indien u graag een goed lopende website zou willen beginnen, is het zeer belangrijk om rekening te houden met de manier…
De meest gezochte zoekwoorden op GoogleDe meest gezochte zoekwoorden op GoogleMet een zoekmachine kun je op het world wide web informatie zoeken over elk onderwerp waarin je geinterresseerd bent. Wa…
Hoe werkt Google Alerts?Hoe werkt Google Alerts?Met Google Alerts kunt u nieuwe informatie op het internet in uw mailbox ontvangen. Via Google kunt u te weten komen of…
Wat zijn keywords?Wat zijn keywords?Keywords zijn de woorden die internetters gebruiken om op zoekmachines te zoeken naar bepaalde informatie. Voor websites…
Bronnen en referenties
  • Google

Reageer op het artikel "Blijf op de hoogte met Google Alerts"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 16-03-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Schrijf mee!