InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > Wat zijn keywords?

Wat zijn keywords?

Wat zijn keywords? Keywords zijn de woorden die internetters gebruiken om op zoekmachines te zoeken naar bepaalde informatie. Voor websites is het belangrijk dat ze te vinden zijn op voor de site relevante keywords. Internetsites moeten het voornamelijk hebben van zoekmachines. Gerelateerde zoekwoorden zijn dus van groot belang voor alle internetsites. De met afstand meest gebruikte zoekmachine is Google. Internetters die op zoek zijn naar informatie typen één of meerdere woorden in op basis waarvan zijn relevante informatie denken te vinden.

Iemand die op zoek is naar de openingstijden van Ikea, kan naar de website van Ikea gaan en op zoek gaan naar de openingstijden. Om het proces te versnellen kan er ook rechtstreeks op Google worden gezocht door in te toetsen: “openingstijden Ikea”. De internetters zijn gewend om op een slimme manieren op zoek te gaan naar informatie waar ze in geïnteresseerd zijn. Iemand die wil weten hoe lang eieren moeten koken om ze hardgekookt te krijgen, toetst niet in: “eieren”, maar bijvoorbeeld: “eieren hoe lang koken”.

Wat zijn keywords?

Internetters die een bepaalde informatiebehoefte hebben kunnen zoekwoorden gebruiken om de informatie te krijgen die zij zoeken. Als bedrijf wilt u graag gevonden worden op de keywords die voor uw bedrijf relevant zijn. Een bedrijf die caravans verkoopt zal proberen om op keywords als: “caravan” en “caravan kopen” hoog te scoren. Hoog scoren wil in dit geval zeggen dat uw site op een toppositie komt te staan bij de betreffende zoekwoorden. Bij bepaalde woorden zal het zeer moeilijk zijn om een goede positie te krijgen bij Google. Woorden als “hypotheek” en “leningen” zijn zeer gewilde keywords. Het zal in dat geval ook niet meevallen om bijvoorbeeld bij de eerste tien zoekresultaten bij Google te komen.

Hoe zien goede keywords eruit?

De beste keywords zijn afhankelijk van de dienst dat u levert en uw eigen doel. Een webwinkel moet proberen om zoveel mogelijk zoektermen te gebruiken die betrekking hebben op het product dat zij verkopen. ABN Amro zal proberen om zoveel mogelijk te werken met termen die betrekking hebben op de producten die zij aanbieden. Aan de andere kant hebben ze geen behoefte aan bezoekers die eigenlijk op zoek zijn naar een “bank” in de zin van meubilair.

Veel gebruikte keywords niet gebruiken

Door de populairste keywords te hanteren, zult u niet veel bezoekers krijgen. De concurrentie is groot en sommige websites zijn al jaren aan de weg aan het timmeren om een hogere positie te krijgen bij Google. U hoeft bijvoorbeeld niet als keyword: “Microsoft” op te nemen om de vindbaarheid op het internet te vergroten. Bij een willekeurige zoekopdracht met “Microsoft” erin verwerkt, zult u uw website niet in de zoekresultaten terug vinden.

Zoekwoorden die sterk in opkomst zijn

Google Zeitgeist geeft jaarlijks een overzicht van de zoekwoorden die sterk in opkomst zijn. In onderstaand overzicht treft u de tien zoekwoorden aan die in 2010 het meest in opkomst waren. Indien u op één van deze woorden een top 10 positie in Google kunt krijgen, bent u verzekerd van veel bezoekers. Oplopend van één naar tien:
  • chatroulette
  • ipad
  • justin bieber
  • nicki minaj
  • friv
  • myxer
  • katy perry
  • twitter
  • gamezer
  • facebook
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Google Zeitgeist

Reageer op het artikel "Wat zijn keywords?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 05-08-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Schrijf mee!