De meest gezochte zoekwoorden op Google
Met een zoekmachine kun je op het world wide web informatie zoeken over elk onderwerp waarin je geinterresseerd bent. Waar we vroeger een encyclopedie raadpleegden, hoeven we tegenwoordig op de computer een zoekwoord in te geven in Google, Bing of Yahoo en alle informatie staat tot onze beschikking. Wil je jouw informatie delen met andere mensen, dan is het belangrijk om makkelijk gevonden te worden op het world wide web. Hoe gebruik je de beste zoekwoorden om gevonden te worden in de zoekmachines?
Zoekmachines
Een zoekmachine is een instrument waarmee je informatie kunt zoeken. Dit kan een bibliotheek zijn of een verzameling, maar de meest gebruikte zoekmachines vind je op het world wide web. Op het Internet heb je vele zoekmachines tot je beschikking, waarop je alle informatie kunt vinden over elk denkbaar onderwerp. Wil je zelf informatie delen en zo veel mogelijk mensen bereiken, dan is het van belang om hiervoor de juiste zoekwoorden te gebruiken. De meest gebruikte zoekmachines zijn:
- Google
- Ilse
- Bing
- Yahoo
- Lycos
- Vinden.nl
- Altavista
Populairste zoekwoorden
De meest gebruikte zoekmachine is Google. Zij doen ieder jaar onderzoek naar de meest gebruikte zoektermen van dat jaar. Zoekwoorden zijn aan trends onderhevig. Zo is de economische crisis in 2012 goed terug te vinden in de zoektermen waar mensen op googlen. Woorden als "restschuld", "nivelleren" en "huis verhuren" werden veel gezocht. Ieder jaar wordt er door Google een rapport opgesteld, het Zeitgeist-rapport, met hierin de populairste zoektermen van dat jaar op basis van verschillende criteria:
- Meest gezochte zoekopdrachten
- Snelststijgende zoekopdrachten
- Snelststijgende zoekopdrachten personen
- Snelststijgende afbeeldingen
Naast deze criteria wordt er nog onderzoek gedaan naar zoektermen op het gebied van politiek, huizenmarkt, kennisvragen, sport, entertainment, lokaties, automerken etc.
In 2012 zijn de populairste en meest gezochte zoekwoorden op Google:
- Facebook
- Marktplaats
- YouTube
- Hotmail
- Buienradar
- Hyves
- Google
- Telegraaf
- ING
- Nu.nl
De snelststijgende zoektermen van 2012 zijn:
- Stemwijzer
- EK 2012
- Friso
- Boer zoekt vrouw
- Elfstedentocht
- Olympische Spelen
- IPad 3
- Wordfeud
- ABN inloggen
- Project X Haren
Producten/diensten onder de aandacht brengen
Veel bedrijven maken gebruik van het Internet om hun producten onder de aandacht te brengen van het grote publiek. Ondernemers kiezen er steeds vaker voor als aanvulling op hun bedrijf een website aan te maken. Via de website kunnen geïnteresseerden zowel informatie over producten en diensten vinden, als producten of diensten online bestellen. Om gevonden te worden door het grote publiek is het van belang dat jouw website makkelijk gevonden kan worden. Door gebruik te maken van de juiste zoektermen of combinaties van zoektermen vergroot je de kans gevonden te worden.
Webshops hebben te maken met een enorme concurrentie. Als je als zoekterm alleen gebruik maakt van de productgroep waar je in zit, dan zul je niet zo snel gevonden worden. Verkoop je bijvoorbeeld boeken, dan is het verstandig de zoekterm niet te beperken tot het woord "boeken". Om je te onderscheiden in de markt kun je de zoektermen zodanig uitbreiden, dat de interesse van potentiële klanten wordt gewekt:
- Boeken die je gelezen moet hebben
- Boekenfestijn
- Boeken Bestsellers
- Boeken gratis verzenden
- Boeken goedkoop
Google heeft een speciaal hulpprogramma voor zoekwoorden en zoektermen, Google AdWords. In dit programma kun je een zoekwoord ingeven. Google AdWords biedt dan een enorm scala aan zoekwoord-ideeën. Er wordt aangegeven hoe groot de concurrentie is op de betreffende zoekwoorden en de hoeveelheid wereldwijde en lokale zoekopdrachten wordt aangegeven. Hieruit kun je dus veel informatie halen om de zoekwoorden die je wilt gebruiken te optimaliseren. Daarbij geeft Google AdWords extra informatie over hoe je het hulpprogramma optimaal kunt gebruiken,