InfoNu.nl > Pc en Internet > Tutorials > Werken met een Chromebook: sneller en zonder virusdreiging

Werken met een Chromebook: sneller en zonder virusdreiging

Werken met een Chromebook: sneller en zonder virusdreiging Wees eens eerlijk, wanneer was de laatste keer dat je de laptop langere tijd gebruikte zonder internetverbinding? Tijd dus om de aanschaf van een goedkopere en veel snellere Chromebook te overwegen. Oké, het toetsenbord is anders. Maar er zijn sneltoetsen en instellingen die je kunt aanpassen voor een prettiger werkwijze. En virussen bestaan ​​praktisch niet op Chromebook. Er is immers geen software die je op een chromebook moet installeren. En dus ook geen software die virussen of wormen in je Chrome operating software kunnen voortplanten. Een Chromebook versleutelt trouwens alles al vanzelf voor meer veiligheid. Een kleine handleiding kan helpen om nieuwe Chromebook-gebruikers aan de slag te helpen. Oh ja, het installeren van je Chromebook stelt niet veel meer voor dan het openen van de klep en inloggen.

Eerste kennismaking met het toetsenbord

Het ontwerp van een Chromebook verschilt niet zo heel erg veel met dat van traditionele notebooks of laptops. Het eerste verschil dat je zult merken is het toetsenbord. Doorgaans hebben Chromebooks geen capslock-toets. En in plaats van functietoetsen, heb je speciale toetsen voor het beheren van je Chrome-browser. Daaraan wennen kan een tijdje duren. Maar als je het eenmaal onder de knie hebt, zal je het niet meer willen missen. Voor gebruikers die veel numerieke gegevens invoeren (bv. in spreadsheettoepassingen) kan het ontbreken van een numeriek toetsenbordgedeelte wél een groot gemis zijn.

De capslock-toets

De capslock-toets is vervangen door een zoektoets die het apps-menu opent. Wil je liever je capslock-toets terug, ga dan naar instellingen en zoek naar toetsenbordinstellingen. Hier kan je de functie van de zoektoets weer veranderen naar capslock.

De delete-toets op je Chromebook

Evenals de capslock-toets ontbreekt ook de delete-toets (de wistoets) op het toetsenbord van een Chromebook. De delete-toets werd verwijderd om het Chromebook compact te houden. Maar ze hebben je als gebruikers toch niet helemaal zonder wisfunctie gelaten. Gebruik daarvoor de ALT-toets in combinatie met de backspace. Voor velen die zich kunnen zich vinden in dit soort toetscombinaties, is dat meer dan voldoende. Maar voor anderen is het een voortdurende bron van ergernis dat ze een ALT + backspace moeten gebruiken terwijl ze op hun desktop-PC direct een Delete-toets daarvoor konden gebruiken.

Bestandsbeheer op een Chromebook

Chromebooks werken het beste wanneer je bent aangesloten op het internet. Maar als je jezelf een beetje daarop voorbereidt, kun je ook offline productief zijn.

Bestanden beheren

Iedereen herinnert zich ongetwijfeld de C- en D-schijf van zijn Windows-computer. Bij het operatingsysteem van Chrome hebben we de schijven (beter is: mappen) “Downloads” en “Google Drive”. Om de functie bestandsbeheer te gebruiken, klik je op het icoontje “Bestanden” van het apps menu.

De map downloads

De map downloads bevat bestanden die lokaal zijn opgeslagen op je Chromebook. Dat betekent dat bestanden die je hier ziet, zijn opgeslagen op de SSD-kaart van je Chromebook (de harde schijf in sommige Chromebooks). Je kunt met de rechtermuisknop op een willekeurige plaats in de map Downloads klikken om nieuwe mappen aan te maken. Het werkt vergelijkbaar met mappen op je PC. Het zal dus niet veel tijd kosten om daaraan te wennen.

Google Drive

In de Google Drive op je Chromebook worden bestanden getoond die zijn opgeslagen op je Google Drive-account. Deze bestanden bevinden zich niet op het lokale station maar op de cloud. Dat betekent dat je ze vanaf elk apparaat kan benaderen mits je bent ingelogd op Google Drive. Hoewel in Google Drive alle bestanden worden getoond, zijn ze niet allemaal fysiek aanwezig zijn op je Chromebook. Bestanden worden gedownload wanneer je probeert om ze te openen. De tekstverwerker of een spreadsheet-toepassing is bij een Chromebook zichtbaar als extra tabblad in je browser. Dat is best even wennen voor verstokte Windowsgebruikers. De meeste gebruikers zijn immers geneigd om na afloop van een tussentijdse browse-sessie het icoon van Word of Excel weer te willen opzoeken op de taakbalk als ze verder willen werken in een eerder geopend document.

Werken zonder virusdreiging: een verademing

Op een chromebook hoef je geen dure eigen software te installeren. Dus ook geen software waarmee virussen of wormen kunnen worden binnengehaald die zich in operating software kunnen voortplanten. Afgezien daarvan hebben hackers tot dusver (eind 2018) nog geen bijzonder grote interesse getoond in het Google operatingsysteem. Het enige denkbare gevaar is afkomstig van apps en extensies van derden. Maar die hebben in Chrome geenszins alle vrijheid. Meestal worden ze in sandboxen uitgevoerd. Maar je kan dergelijke apps ook net zo goed weglaten. Want elke gewenste webservice kan je eenvoudig oproepen via je browser. En die is net zo veilig is als de verbinding die je maakt. En Chromebooks versleutelen trouwens alles vanzelf al voor optimale veiligheid.

Chromebook staat voor sneller werken

Een Chromebook komt snel uit de startblokken en is klaar voor gebruik wanneer het deksel wordt geopend. Alles bij elkaar zijn er nauwelijks 8 seconden mee gemoeid. Wat een verademing vergeleken met andere systemen die na verloop van tijd trager en trager worden bij het opstarten.

Updates sneller en frequenter

Ook als het gaat om updates van het besturingssysteem, laat de Chromebook een systeem als Windows achter zich. De beveiligingspatches belanden snel en direct op Chromebooks. En het installeren van die updates duurt meestal minder dan een minuut. De meeste Windows-gebruikers weten ongetwijfeld hoe Windows met updates omgaat: in principe komen ze om de 14 dagen. In de praktijk zijn updates van Chrome OS veel sneller en daarom minder storend. Niet zo verwonderlijk trouwens: het besturingssysteem en dus ook de patches zijn doorgaans wat ‘slanker’.
Gerelateerde artikelen
Wat kunt u doen als de tekens op uw toetsenbord veranderen?Wat kunt u doen als de tekens op uw toetsenbord veranderen?Het komt bij iedereen wel eens voor dat de toetsen op het toetsenbord van uw computer of laptop ineens andere tekens wee…
Chromebook van GoogleChromebook van GoogleChromebook is een concept dat bedacht is door Google. Het is een laptop die enkel en alleen verbonden is met internet en…
Alles over de Chromebook laptopAlles over de Chromebook laptopEen artikel alles over een geheel nieuw product die op de markt is verschenen ‘de Chromebook laptop’. Dé Chrombook is ge…
Smart Lock instellen voor je ChromebookSmart Lock instellen voor je ChromebookVoor het ontgrendelen van je Chromebook is normaal het invoeren van een wachtwoord vereist. Google heeft voor gebruikers…
QWERTY versus AZERTYQWERTY versus AZERTYEr zijn vele soorten toetsenbord-indelingen, zoals jullie weten. We gaan het in dit artikel hebben over de twee belangri…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Werken met een Chromebook: sneller en zonder virusdreiging"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 18-10-2018
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tutorials
Schrijf mee!