InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Draaitabel opmaken

Draaitabel opmaken

Draaitabel opmaken Een draaitabel in Excel 2000 kan jou veel eenvoudig rekenwerk, zoals cumulatieve totalen, aantallen, gemiddelden en percentages, uit handen nemen. Deze zijn met draaitabellen goed snel te maken en formules zijn dan niet meer nodig. Vooral als je geen held bent in formules, kunnen draaitabellen een uitkomst zijn. Je merkt echter dat de opmaak van de tabel elke keer wijzigt, zodra je de gegevens in de draaitabel aanpast. Hoe kun je de opmaak behouden en wat kun je nog meer met de opmaak?

Draaitabel maken

Opmaak in draaitabel behouden

Allereerst raad ik aan om eerst de draaitabel zodanig te maken dat je die gegevens ziet, die je wilt zien. Als deze in grote lijnen in kaart zijn gebracht, kun je de draaitabel opmaken met lijnen, invulkleuren en letteropmaak. Wanneer je opmaakwijzigingen hebt aangebracht, is het noodzakelijk om deze zodanig vast te zetten, dat de opmaak niet naar de oorspronkelijke staat terugspringt bij het vernieuwen van de draaitabel.

Druk dan op een willekeurige plaats in de draaitabel op de rechter muisknop; kies Tabelopties; zorg ervoor dat AutoOpmaak tabel is uitgevinkt en Opmaak behouden is aangevinkt.

Dezelfde opmaak voor dezelfde soort eindtotalen in draaitabellen

Het is mogelijk om in één keer dezelfde opmaak toe te passen op hetzelfde soort eindtotalen (het eindtotaal van elk onderdeel).

Selecteer hiervoor een regel met eindtotalen. Als je op de titel van een eindtotaal gaat staan, verschijnt er een pijltje naar rechts. Dan druk je op de linker muisknop en zie je dat (heel handig) het eindtotaal van elk onderdeel wordt geselecteerd. Klik vervolgens op de rechter muisknop en kies Celeigenschappen, waarna je jouw voorkeuren kiest.

Getallen opmaken in een draaitabel

Natuurlijk komen er veel cijfers voor en deze wil je met een punt tussen de duizendtallen, met (een bepaald aantal) of zonder decimalen, in een bepaalde valuta of in procenten.

De cijfers in één keer voor de gehele draaitabel opmaken, kun je op twee manieren doen.
  1. Ga op een getal in de draaitabel staan, druk op de rechter muisknop, kies Veldinstellingen, kies Getal en kies hierin jouw voorkeuren.
  2. Ga in de draaitabel staan en druk op een willekeurige plaats in die draaitabel op de rechter muisknop; kies Wizard; kies Indeling; dubbelklik dan op een veldknop dat in het veld Gegevens staat; kies Getal en kies hierin jouw voorkeuren.

Gegevenstitel aanpassen in een draaitabel

De automatisch genereerde titel kan te lang zijn, wat onhandig is. Deze kun je naar jouw wensen aanpassen. Let er wel op dat een titel in dezelfde draaitabel niet meerdere keren mag voorkomen.

De titels opmaken doe je als volgt.
  • Ga in de draaitabel staan en druk op een willekeurige plaats in die draaitabel op de rechter muisknop; kies Wizard; kies Indeling; dubbelklik dan op de veldknop, waarvan de naam moet worden aangepast, dat in het veld Gegevens staat.
  • Het scherm Draaitabelveld verschijnt. Hierin kun je niet alleen lezen wat de Bronveld is, maar ook wat de naam van dat veld is. Deze wordt altijd automatisch ingevuld, maar kun je zelf wijzigen. Wijzig bij Naam dus de naam van de veldknop met gegevens.

Automatische opmaak in een draaitabel

Ook is het mogelijk om te kiezen uit de verschillende automatische opmaakmogelijkheden in Excel zelf. Vanzelfsprekend is hierbij leidend in welke opmaak de cijfers op hun best te lezen zijn. Zo is het natuurlijk beter om het aantal pagina’s zo kort mogelijk te houden, wat jammer genoeg niet altijd haalbaar is. Probeer in ieder geval ernaar te streven om op een minimaal aantal pagina’s zoveel mogelijk cijfers en dus informatie te laten zien. Test de verschillende automatische opmaakmogelijkheden gerust uit. Enkele opmaakmogelijkheden kunnen je zelfs verrassen, omdat je zelf niet hebt gedacht aan die indeling. Het is trouwens mogelijk om na het kiezen van zo’n automatische opmaak de gegevensknoppen in de draaitabel en dus de cijfers aan te passen, waardoor je wellicht er met die opmaak zelfs nog meer gegevens in kwijt kunt.

  • Voor de automatische opmaakmogelijkheden druk je op een willekeurige plaats in de draaitabel op de rechter muisknop.
  • Kies dan Rapport opmaken om de verschillende rapport- en tabelopmaakmogelijkheden te zien. Druk op OK als je een keuze hebt gemaakt.
  • Met de knop Ongedaan maken, kun je een handeling teruggaan, dus de opmaak weer terugveranderen naar de oorspronkelijke staat.

Lees verder

© 2012 - 2019 Juliejulie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Draaitabel maken en autofilter instellen in ExcelHet instellen van een autofilter of het maken van een draaitabel is een lastige aangelegenheid. In dit artikel wordt in…
Huwelijkse voorwaardenHuwelijkse voorwaardenDoor het opmaken van huwelijkse voorwaarden houden beide echtgenoten in geval van trouwen ieder hun eigen vermogen. Dit…
Slagroomtaart recept beproefd en gewaardeerdSlagroomtaart recept beproefd en gewaardeerdHet zelf maken van een slagroomtaart is niet zo moeilijk. Hier volgt een recept van mijn moeder. Al jaren is de taart ee…
Taxatie: je huis laten taxeren door een taxateur of schatterTaxatie: je huis laten taxeren door een taxateur of schatterAls je je huis wilt verkopen, dan is het handig om de waarde ervan te kennen. Als leek is het niet altijd makkelijk om d…
Fotoboeken van KruidvatDe fotoboeken van Kruidvat behoren tot de meest verkochte fotoalbums in Nederland. Op de website van Kruidvat vind je de…
Bronnen en referenties
  • Office.microsoft.com

Reageer op het artikel "Draaitabel opmaken"

Infoteur: Juliejulie
Gepubliceerd: 19-06-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!