InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Excel: afdrukken, rijen en kolommen vastzetten

Excel: afdrukken, rijen en kolommen vastzetten

Excel: afdrukken, rijen en kolommen vastzetten Dit zijn mogelijkheden in Excel 2000, die vooral handig zijn in lange lijsten. Je kunt het programma namelijk laten bepalen hoeveel procent kleiner een document moet worden afgedrukt, zodat alles bijv. op één pagina past. Ook is het mogelijk om de titels in rijen en/of kolommen vast te zetten, wat titels blokkeren heet.

Excel: afdrukken en titels blokkeren

Afdrukken

Het kan heel vervelend zijn om te weten dat tekst op één pagina zou moeten passen, maar dat er bij het afdrukken toch meer pagina's uitrollen. Het komt ook voor dat je een document hebt met een horizontale ligging en net de laatste paar kolommen krijg je niet op de eerste pagina meegedrukt. De meest effectieve manier om dit te regelen is via de functie Pagina-eindevoorbeeld. Het is echter belangrijk eerst te controleren of de instellingen bij Pagina-instelling goed staan.

Pagina-instelling controleren

  • Ga naar Bestand, kies Pagina-instelling, kies tabblad Pagina
  • Afhankelijk van jouw bestand kies je wat van toepassing is bij Stand: verticaal of horizontaal
  • Vink bij Schaal tenslotte aan: Verkleinen/vergroten tot: 100% (als deze kleiner is dan 100% is, vul dan 100% in)
  • Klik op OK en sluit vervolgens het venster af

Pagina-eindevoorbeeld aanpassen

  • De functie Pagina-eindevoorbeeld is te vinden onder Beeld. Je krijgt dan een verkleinde weergave van het document te zien. In één oogopslag kun je zien hoe jouw afdrukbereik in dit document eruit ziet, dus hoeveel afdrukpagina's er zijn en waar de pagina-eindes nu staan ingesteld. Dit is de verticale en/of horizontale stippellijn.
  • Door met de cursor op de stippellijn te staan en deze met de muis vast te houden, kun je de lijn verplaatsen. Verplaats deze dan naar de vetgedrukte blauwe lijn en je ziet direct dat het aantal afdrukpagina's wijzigt.
  • Op deze manier laat je het programma zelf bepalen tot hoeveel procent het afdrukbereik moet worden verkleind.

Titels blokkeren

Iedereen heeft wel een lijst, die bestaat uit zoveel regels (oftewel rijen), dat je op een gegeven moment de titels van de kolommen niet meer kunt lezen. Met het naar beneden scrollen is de rij met titels namelijk verdwenen. Geen nood. Je kunt deze titelrij vastzetten. Stel je bij de volgende voorbeelden voor dat je in rij 1 de titels van de kolommen hebt staan.

Voorbeeld Rijen blokkeren

Ga in cel A2 staan. Door deze locatie geef je bij het programma aan, dat je alle rijen boven deze cel wilt vastzetten.
Kies dan Venster en vervolgens Titels blokkeren.

Voorbeeld Kolommen blokkeren

Ga in cel B1 staan. Door deze locatie geef je aan dat je de kolommen voor deze cel wilt vastzetten.

Voorbeeld Rijen en kolommen blokkeren

Ga in cel B2 staan. Dit betekent dat je alle rijen boven deze cel en de kolommen voor deze cel wilt vastzetten.

Titels in rijen en/of kolommen afdrukken op elke pagina

Lijsten, die meerdere pagina’s bevatten, worden beter leesbaar als de titels van rijen of kolommen op elke pagina worden afgedrukt. Dit kun je als volgt doen.

Ga naar Bestand, kies Pagina-instelling
Kies vervolgens tabblad Blad
Bij het onderdeel Titels afdrukken kun je aangeven of je Rijen bovenaan en/of Kolommen links op elke pagina wilt tonen. Hiervoor dien je het blokje rechts van het invulveld aan te klikken en je selecteert bij Rijen bovenaan: de desbetreffende rijen en/of bij Kolommen links: de desbetreffende kolommen, die je op elke pagina wilt laten terugkomen. Vervolgens druk je op OK.

Lees verder

© 2012 - 2019 Juliejulie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Excel: tekst naar kolommen en overzichtExcel: tekst naar kolommen en overzichtAlle banken bieden tegenwoordig de mogelijkheid om rekeningafschriften te downloaden. Zo’n bestand is in Excel 2000 te o…
Lijstjes en tabellen maken in Microsoft Office programma'sLijstjes en tabellen maken in Microsoft Office programma'sJe komt lijsten tegen in allerlei documenten; tabellen maken in verslagen, to-do lijsten maken in notulen en boekhoud sy…
Websites blokkeren in Internet ExplorerWebsites blokkeren in Internet ExplorerTijdens het surfen op internet kun je websites tegenkomen die je niet wilt bezoeken, je kunt deze websites in een aantal…
De basis van ExcelDe basis van ExcelHier in dit artikel zult u veel lezen over hoe Excel precies werkt, hoe u er mee omgaat en voor de rest alles wat u moet…
Wiskundige raadsels: Magische vierkantenHet magisch vierkant (tovervierkant) is een vierkant van getallen die op een zodanige manier zijn ingevuld dat de kolomm…

Reageer op het artikel "Excel: afdrukken, rijen en kolommen vastzetten"

Infoteur: Juliejulie
Laatste update: 19-06-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!