InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Forge of Empires: strategie en doelen

Forge of Empires: strategie en doelen

Forge of Empires: strategie en doelen Forge of Empires is een geweldig strategiespel waarbij je steeds verschillende belangen tegen elkaar af moet wegen. Kies je voor veel geld of voor veel grondstoffen? Hoe kun je de ruimte optimaal benutten? Hoeveel besteed je aan het opbouwen van een goed leger, wat is je verdediging je waard en moet je nu wel of niet kiezen voor diamanten kopen om je tegenstanders te verslaan? En werken die cheats nu echt?

Forge of Empires

Het doel van het spel

Het spel Forge of Empires kan gezien worden als een kruising van The Sims met Command & Conquer en Farmville. Het spel kent velen subdoelen, maar de rode draad is toch wel het vooruit komen in de tijd. Je begint in de Steentijd maar kunt door naar de Bronstijd door het onderzoeken van nieuwe technologieën, in dit geval de stammengemeenschappen. Dit onderzoek bestaat uit het betalen van Forgepunten. Je krijgt er elk uur een Forgepunt bij. Je hoeft hiervoor niet het spel te spelen of open te staan op je computer, je krijgt er gewoon ieder uur een punt bij tot een maximum van tien.

In het onderzoeksscherm kun je je punten inzetten bij de verschillende 'onderzoeksobjecten'. Waar je in de Bronstijd chalets, steenwerk, onderwijs, paden of aanplanting moet onderzoeken, zo onderzoek je in de IJzertijd zaken als riolering, ijzersmelterij, architectuur, militaire tactieken en ploegen. Weer wat verder, in de Vroege Middeleeuwen doe je onderzoek naar zaken als huurlingen, potdekselhuizen, bijenhouderij, groeven en gepantserde infanterie. Je merkt dat je steeds verder vooruit gaat in de tijd, want in de Hoge Middeleeuwen onderzoek je zaken als gilden, conservering, zware bepantsering, ontginning en handelsroutes. In de Late Middeleeuwen ga je aan de slag met langzwaarden, cavalerietactieken, piekenierscarré, brouwketels en inlichtingen.

Vooruit komen in de tijd is niet alleen een kwestie van wachten tot de Forgepunten binnenkomen en deze inleveren. Zodra je een van de onderzoeksobjecten helemaal gevuld hebt met het vereiste aantal punten dan moet je hier ook nog iets bijbetalen, vaak een combinatie van geld, grondstoffen en bepaalde producten.

Geld, grondstoffen en producten

Bij Forge of Empires ben je steeds bezig met het uitbreiden van je stad. Je vult deze met verschillende typen gebouwen die allemaal een verschillend doel hebben. Ze zijn te onderscheiden in de volgende soorten gebouwen en utiliteiten:
  • Woongebouwen (vermeerderen bevolking en geld)
  • Productiegebouwen (zorgen voor grondstoffen)
  • Goederengebouwen (zorgen voor goederen)
  • Militaire gebouwen (zorgen dat je kunt aanvallen en verdedigen)
  • Culturele gebouwen en versieringen (houden je bevolking tevreden)
  • Wegen (verbinden de gebouwen)
  • Uitbreiding (zorgen dat je ruimte krijgt om je gebouwen kwijt te kunnen)

Kort samengevat leveren woongebouwen geld op. Iedere zoveel minuten of uren kun je erop klikken om je munten te 'oogsten'. Op productiegebouwen moet je klikken om aan te geven hoeveel je wilt produceren. Na afloop van de tijd die daarvoor nodig is klik je op je gebouw om je grondstoffen binnen te halen. Goederengebouwen produceren specifieke producten die je nodig hebt om verder te komen in de tijd. Zo maakt een Zagerij hout, een Goudsmid goud, een Albast Steenhouwer albast en een Bijenhouder honing. Om deze goederen te kunnen maken moet je wel geld en grondstoffen betalen. Naarmate je meer gebieden in de omgeving veroverd wordt het goedkoper om deze goederen te maken. Kost het zo eerst nog 200 munten en 200 grondstoffen om één eenheid ebbenhout te maken, na verovering van de provincie East-Nagach maak je in dezelfde tijd en voor dezelfde prijs vijf eenheden!

Om alles wat je wil te kunnen bouwen is wel inzicht nodig. Je hebt maar een beperkte ruimte om je gebouwen neer te zetten. Als gevolg van onderzoek of een verovering kun je wel af en toe een uitbreiding doen. Je maakt dan een 4x4 vlak vrij om gebouwen op neer te zetten maar moet je hiervoor wel veel munten betalen.Ga daarom zuinig om met je ruimte en benut ieder vakje!

Veroveren van gebieden

Het veroveren van gebieden is een belangrijke manier om vooruit te komen in het spel. Wanneer je militaire gebouwen maakt kun je hierin eenheden trainen. Dit doe je bijvoorbeeld in een Katapultkamp, een Ballistakamp, een Slingeraarsterrein of een Trebuchetkamp. Het kost geld en/of grondstoffen om iemand te trainen maar daarna kun je hem dan inzetten binnen een leuk opgezette strategische veldslag. Door slim te bewegen en te vuren probeer je je tegenstander te verslaan en gebied te winnen met je aanvallend leger.

Je kunt ook andere spelers aanvallen. Wanneer je hen verslaat dan mag je een van hun gebouwen saboteren, een vorm van plunderen. Je kunt dan bijvoorbeeld op een huis klikken om munten te stelen, op een productiegebouw om grondstoffen te stelen of zelfs op een goederengebouw om zo wat eenheden geelkoper, kalksteen, zout of juwelen te confisceren. Maar pas op, andere spelers kunnen natuurlijk ook jouw spullen roven. Dit kun je proberen zoveel mogelijk te voorkomen door een goed verdedigend leger neer te zetten zodat ze niet door jouw defensie heen komen.

Diamanten

Gaat het je allemaal niet snel genoeg of wil je aan ijzer komen zonder eerst zelf een ijzergieterij te hoeven bouwen? Dat kun je oplossen door de aanschaf van diamanten. Dit is de manier van de makers van Forge of Empires om wat geld te verdienen aan de maak van dit spel. Wanneer je diamanten inzet kun je ook gebouwen bouwen die voor mensen die het zonder doen niet beschikbaar zijn zoals een Bakkerij, Kleermaker, Villa of Schandpaal. Diamanten kunnen ook worden ingezet om het verkennen van een gebied of de productie van een product te versnellen of om Forgepunten bij te kopen. Sommige spelers zien dit als een vorm van vals spelen en maken er daarom geen gebruik van.

Wie gebruikt maakt van Internet Explorer kan problemen ondervinden bij de aankoop van diamanten. Het is bekend dat in deze browser het systeem niet optimaal werkt. Het aanschaffen van de diamanten kun je daarom beter proberen via bijvoorbeeld Firefox of Google Chrome. Je kunt betalen met Paypal, een credit card is dus niet vereist.

Gildes

Binnen Forge of Empires kun je je ook aansluiten bij een gilde. Je bent dan lid van een team van spelers en het is gebruikelijk dat je elkaar niet aanvalt en saboteert. Het is dus een stukje bescherming tegen aanvallen. Je kunt bovendien met elkaar handelen zonder forgepunten te hoeven betalen. Je kunt een gilde verlaten wanneer je wilt via de tab Globaal in je menu. Ook kun je je eigen gilde oprichten en andere spelers uitnodigen.

Cheats

Het internet staat vol met oproepen om toch vooral gebruik te maken van zekere cheats voor Forge of Empires om zo veel gratis diamanten te krijgen of sneller aan veel geld te komen. Pas hier mee op! Het gaat waarschijnlijk altijd om oplichting en bovendien kunnen de moderators van Forge of Empires je account blokkeren wanneer je je niet aan de spelregels van het spel houdt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Cheats, hints, eastereggsCheats, hints, eastereggsCheats, hints en eastereggs (codes) zijn er voor bijna alle soorten games (spelletjes). Wat kun je met cheats, easteregg…
Gratis spel: Tribal WarsGratis spel: Tribal WarsEr zijn veel gratis spellen te spelen op het internet, waarvan de meeste gekunsteld overkomen of erg simpel zijn. Het br…
Wat zijn Minecraft mods (modificaties) en hoe werken ze?Minecraft is een sandbox type spel dat inmiddels door miljoenen mensen gespeeld wordt. Het spel op zich ziet er redelijk…
Goud en diamanten verkopen, hoe zit dat?Als je geld nodig hebt dan kun je goud verkopen. Gouden sieraden bevatten vaak echt goud en zijn soms veel geld waard. O…
Hoe grote diamanten te kopen met een klein budgetEr zijn maar weinig personen die een zaak binnen lopen en vervolgens een 5-karaats, kleur D, onberispelijke en op de mee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ahundt, Pixabay

Reageer op het artikel "Forge of Empires: strategie en doelen"

Reacties

Nana, 10-10-2013 18:32 #4
Ik vind het zelf een heel leuk spel. Hoe ik het ervaar kom je wel dergelijk vooruit. Na een tijdje gaat dat natuurlijk erg langzaam, maar het gaat wel vooruit. Als je goede vechttechnieken hebt, kun je best veel tegenstanders verslaan. Met een goede gilde gaat de handel altijd binnen een paar uur en wordt je elke dag veel gemotiveerd en opgeknapt, waardoor je ook meer verdient. De uitbreidingen zijn na een tijdje wel erg duur, maar nog steeds te doen en bovendien kun je ook een gebouw verkopen voor een andere.
Ik beleef er veel speelplezier aan en alles lukt ook zonder diamanten.

Revi, 22-08-2013 15:04 #3
Inderdaad erg langzaam allemaal. In het begin ging het leuk maar als je dan verder in de tijdperken komt kun je niet meer vechten of groeien omdat je niet de sterkte hebt tegen anderen waartegen je vecht. je kan het ook niet aan ze zien. Daarnaast oneerlijk is dit spel ook want je moet lang wachten op goud of een bepaalde voorraad maar als jij dan te laat bent dan is je vis bedorven en mag je weer opnieuw beginnen/wachten. Ruimte zit je om te springen om uit te breiden maar dat krijg je niet als je geen diamanten hebt, je kan ook de veldslag niet winnen omdat je niet sterk genoeg bent en dus niet uitbreiden, . vicieuze cirkel. meer en meer frustrerend en begint zonde van je tijd te worden…

Barry, 07-08-2013 12:22 #2
Het gaat inderdaad erg traag. Sterker nog, ik kom amper vooruit. Ik heb het maximaal aantal forgepunten en bulk van het goud en de grondstoffen maar de uitbreidingen zijn belachelijk duur als het gaat om goederen. 30 hout voor een uitbreiding. Dan moet je maar net de bonsugrondstof hebben van een veroverd gebied. En dat is nu net iets wat je niet kunt kiezen. Daarnaast wordt er ook erg weinig gehandeld op de markt door spelers. Ik probeer vooruitgang te boeken met een gilde. Hopelijk kom ik daarmee eenvoudiger aan de zeer schaarse goederen.

Sjaak, 17-05-2013 16:21 #1
Je kunt bijna niets in dit spel! Het begint na een aantal uur al te vervelen. Travian is vergeleken met forge of empires een stuk beter en realistischer.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 01-05-2018
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Reacties: 4
Schrijf mee!