InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Wordt Virtual Earth beter dan Google Earth?

Wordt Virtual Earth beter dan Google Earth?

Wordt Virtual Earth beter dan Google Earth? Google Earth kennen we inmiddels. Het is fascinerend om met deze software het gevoel te hebben dat je de hele wereld kunt bekijken. Ook op vakantie met je laptop. Nu is er ook Virtual Earth van concurrent Microsoft. Die driedimensionale beelden worden misschien nog wel mooier. Handig blijft natuurlijk ook Google Maps.

Google Earth

Hoe mooi is Google Earth wel niet. Je hebt met deze software bijna de hele wereld in beeld en komt zo op plekken waar je nog nooit geweest bent, maar misschien wel graag naartoe zou gaan. De eerste keer dat je je eigen huis waarneemt, met daarbij je eigen auto moet voor velen toch een wonderlijke ervaring zijn. Tegelijkertijd lijkt Big Brother dichtbij, omdat blijkbaar ongevraagd veel van ons leven met satellieten in beeld kan worden gebracht. Zo was er onlangs ophef over een half ontblote dame die via Google Earth kon worden waargenomen.

Een nadeel van Google Earth is dat je eerst de software moet installeren op je pc. De software is weliswaar gratis, maar toch. Bovendien zijn er regelmatig updates. Een ander nadeel is dat bij het verder inzoomen de beelden toch nog wat onduidelijk blijven, maar daar wordt door Google verder aan gesleuteld. Misschien wordt maps.google, waar je ook zonder extra software satelliet beelden kunt bekijken, nog verder uitgewerkt.

Virtual Earth in 3D

Virtual Earth is van concurrent Microsoft. Die moest wel stappen ondernemen met een look a like van Google Earth om niet te veel aan concurrentiekracht op dit vlak te verliezen. Het verrassende nu is dat Virtual Earth meer is dan een soort van kopie. Zo hoef je Virtual Earth niet op je pc te installeren, maar kun je het runnen vanuit een website. Bovendien bekijk je met Virtual Earth de locaties vanuit vogelvlucht, waardoor de beelden scherper en mooier worden. Een nadeel is dat Virtual Earth nog vele plekken in Nederland moet inscannen. Tot nu toe zijn vooral goed te bekijken: Breda, Drachten, Groningen, Kerkrade, Maastricht, Nijmegen, Oss, Venlo en Zwolle. We wachten op de verdere uitbreiding.

Werkwijze

Voor Virtual Earth ga je naar maps.live.com. Daar kun je kiezen voor twee- of driedimensionale beelden en aanklikken of je het wegennet wilt zien of meteen de aarde vanuit de lucht. Ook de combinatie is mogelijk, de hybride versie. Links zie je twee searchbalken: op plaatsnaam of postcode. Type hier bijvoorbeeld Breda in. Klap de schuifbalk, de slider, onder de 2D en 3D uit. Die bevindt zich linksboven op de kaart. Kies voor de mogelijkheid Gebouwen, de zogenaamde Birdís Eye View. Even later verschijnen de eerste beelden. Je kunt zo door de stad vliegen door het kiezen van de gewenste vliegrichting. Je kunt de kaart ook gewoon slepen, door met ingedrukte linker muisknop de kaart de verschuiven.

Google Maps op je mobieltje

Google Maps is een uitstekende online stratenboek met satelliet functie. Je kunt lekker inzoomen om te zien waar de supermarkt zich bevindt en zo verder. Je kunt foto's toevoegen aan de kaart, bijvoorbeeld om de locatie nog beter vindbaar en inzichtelijk te maken. Voor je vrienden bijvoorbeeld. Heb je een boot, gebruik dan de waterkaart want alle wateren staan prima op. Zelfs beter op dan een normale kaart. Er zijn allerlei webcams om je favoriete plaatsen te bekijken, die elke 15 minuten verversen. Met de Streetview wordt Google Maps alleen maar vollediger. Volgens sommigen te volledig, omdat er soms ook allerlei privé zaken op staan, waar niet iedereen even blij mee is.

Slot Microsoft Virtual Earth 3D

Of Virtual Earth beter wordt dan Google Earth en Google Maps is nog even afwachten. De kwaliteit van de luchtfoto's en de detaillering lijkt steeds verder verbeteren. De toon is duidelijk gezet, maar Google stopt er ook steeds meer energie in.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wordt Virtual Earth beter dan Google Earth?"

Reactie

Vincent, 19-06-2008 14:24 #1
Virtual Earth is beter dan Google Maps. Voor de gebruiker is het is duidelijker en scherper. Voor de ontwikkelaar is het eenvoudiger te integreren.

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 10-09-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Special: Beeldbewerking
Reacties: 1
Schrijf mee!