InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Powerline, internetten via het stopcontact

Powerline, internetten via het stopcontact

Powerline, internetten via het stopcontact Powerline is internetten en een netwerkje aanleggen via het stopcontact. Hiervoor zijn minimaal twee EoP-adapters nodig. De aanleg van een computernetwerk via het stroomnet is relatief nieuw. Het kan met een starterspakket maar ook veel uitgebreider aangepakt worden. Deze powerline technologie is de manier om snel een goed werkend netwerk te hebben en het wifi-signaal te versterken.

Internetten en netwerken

Een netwerk tussen pc's aanleggen gebeurt nog meestal via de daarvoor geschikte kabel of draadloos, WiFi. Ook het stroomnet kan hiervoor eenvoudig worden gebruikt. Ieder huis heeft immers een stroomnet. Internet via het stopcontact heet ook wel Powerline Communications, PCL. Met PCL is de wereldwijde dekking circa 95%. In de huidige praktijk gebruiken we deze potentie nog niet, maar gebruiken het stroomnet in huis als tussenschakel naar het internetten via de kabel of ADSL. Louter en alleen via het stroomnet internetten kan wel, maar vergt allerlei aanpassingen in de transformatoren bij de leveranciers van elektriciteit. En zo ver zijn we nog niet.

Internetten via het stroomnet

Hoe werkt het momenteel? Welnu, u koopt minimaal een starterspakket. Die bevat twee adapters en twee kabels. U stopt de adapters met kabel in het stopcontact en het andere uiteinde van de kabel in de pc of router. De installatie is super gemakkelijk, maar let er wel op dat u geen verschillende merken door elkaar gebruikt. Een goede werking daarvan is niet gegarandeerd. Let dus op de compatibiliteit, ofwel uitwisselbaarheid. Let ook op de aanwezigheid van Fast Ethernet. Meestal is dat het geval. Tot slot is vaak nog van belang welk besturingssysteem u gebruikt: Windows, Linux, of MAC os X. Klopt het allemaal, dan werkt alles vanuit de doos. Maar hoe zit het met de beveiliging?

De beveiliging

Bij bijna elk setje zit installatiesoftware. En die hebt u nodig om het netwerk en de adapters te beveiligen met een individueel password. Doet u dat niet, dan is de kans groot dat uw buren mee zullen kijken. Die kans is minder groot dan bij een onbeveiligde WiFi, maar toch. De kans op mee gluren is groter naarmate de elektriciteitsmeters dichter bij elkaar staan. Er zijn overigens ook adapters te koop, waarbij installatiesoftware niet nodig is, maar het volstaat om de adapter aan te switchen. De encryptie staat dan namelijk automatisch aan.

Powerline Communicatie

PCL heeft het nadeel dat in een Powerline netwerk slechts één deelnemer tegelijkertijd gegevens kan versturen, het zogenaamde half duplex. Bij Fast Ethernet via de kabel is een gelijktijdige overdracht mogelijk in beide richtingen, ofwel full duplex. Een ander nadeel is dat de adapters korte golf amateur-banden met ruis kunnen verstoren. Ook al halen de adapters vaak niet de beloofde 200 Mbit/seconde, ze voldoen prima voor snel internetten en gamen. Een ander voordeel is het grote gebruikersgemak. Niet voor niets is de gebruikersmarkt voor Powerline duidelijk groeiende.

Slot

Een computernetwerk aanleggen is vandaag de dag steeds eenvoudiger geworden. Gebruik bijvoorbeeld Powerline en u hebt een snel werkend computernetwerk. Het is goedkoop en eenvoudig aan te leggen. Een nadeel is het stoorniveau voor de radioamateur.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Powerline, internetten via het stopcontact"

Reactie

Jan, 03-12-2014 13:15 #1
Ruis op de amateurbanden is een understatement. Het stoorniveau is echt dramatisch en maakt dit stuk frequentiespectrum volledig onbruikbaar. Ik lees wel eens dat de radioamateurs een te kleine groep vormen om op dit punt rekening mee te houden. Dat vind ik een tikkie asociale instelling. Je moet elkaar geen overlast bezorgen. Dat geldt voor storingen, veroorzaakt door de radioamateur, maar ook omgekeerd. Persoonlijk vind ik, zeker met de uitstekende alternatieven voor internet/pc zoals wifi en wifi-repeaters, dat de PLC per direct verboden zou moeten worden. Ik begrijp werkelijk niet waar men op wacht. Verschuilen achter Europese regelgeving, CE etc, zijn dooddoeners. Gewoon stoppen met die inferieure rommel. Reactie infoteur, 15-04-2018
Beste Jon,
Ik weet het, maar de meeste computergebruikers zullen geen radio-amateurs zijn en kunnen met PLC prima uit de voeten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw.

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 16-04-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Special: Virtuele pc
Reacties: 1
Schrijf mee!