InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Snel je programma's opstarten via je usb-stick

Snel je programma's opstarten via je usb-stick

Snel je programma's opstarten via je usb-stick Snel je programma's opstarten via je usb-stick of gebruik het als opslag voor je bestanden. De usb-stick is zeer handig in gebruik. Voor weinig geld heb je tegenwoordig een usb-stick met flink wat geheugen. Het handigst is de stick met de u3 functionaliteit. Als die ontbreekt maak je hem zelf. Met PStart bijvoorbeeld. Soms moet je eerst de usb-stick formatteren. Zo werk je snel met je favoriete programma's op een willekeurige computer.

De usb-stick is heel handig, niet alleen thuis maar zeker ook onderweg. De geheugencapaciteit van de usb-stick is zodanig aan het worden, dat je veel programmatuur en persoonlijke bestanden op je usb-stick mee kunt nemen. Handig is de mogelijkheid van Readyboost binnen Windows Vista en de latere versies van Windows. Maar je kunt er natuurlijk ook allerlei handige computerprogramma’s en allerlei andere bestanden op meenemen. De usb-stick is een handig opslagmedium. Stel nu dat al je pictures van de smartphone wegraken of je pc kapot gaat, of je wordt getroffen door ransomware. ook dan is het verstandig om vooraf een goede te maken en de usb-stick is daarvoor prima geschikt.

Functionaliteit van de usb-stick

Wanneer je direct vanuit de usb-stick programma’s wilt uitvoeren, is de U3 functionaliteit aan te bevelen. Het werkt snel en biedt de mogelijkheid om de favoriete programma's op een willekeurige computer te gebruiken. Zo heb heb je altijd je persoonlijke instellingen bij je en hoef je bijvoorbeeld je browser niet opnieuw in te stellen. Handig als je onderweg moet en niet wilt sjouwen met een laptop. Maar ja, niet alle sticks hebben U3. In dat geval zou ik het gratis programma PStart willen aanraden, die de programma’s op je usb-stick snel toegankelijk maakt.

Installatie van PStart

PStart is op vele plekken op het web in het Engels te vinden. Bij de installatie moet je kiezen voor de optie Portable Setup. Als de pc de usb-stick heeft gevonden, kies je die als je portable drive. Kies vervolgens via Next voor de rootmap van je usb-stick, en druk op 'Install'. De installatie op de stick is een fluitje van een cent.

Instellingen van PStart

Ga je nu naar 'Settings', dan verschijnen acht rubrieken, die weliswaar informatief zijn maar nu nog weinig om het lijf hebben. Interessanter in het setup-menu is de Create Autorun File. Die heb je namelijk nodig, om ervoor te zorgen dat Windows bij herkenning van de usb-stick het startmenu van de stick toont. Zet daartoe bij 'add usb' een vinkje.

Een andere handige instelling bevindt zich onder de Backup en Restore Settings. Als je deze aanvinkt, zal een backup worden gemaakt naar de aangegeven plaats op je harde schijf. Mocht de stick crashen, of op een andere manier informatie zoekraken, dan kun je die op de harde schijf altijd nog terugvinden.

Wat kan PStart allemaal

Met PStart zijn je portable programma’s snel toegankelijk en met een enkele klik te starten. Speciaal is de optie om een programma op een van te voren gekozen tijdstip automatisch uit te laten voeren. Speciaal vind ik ook de mogelijkheid van Herinnering. Via het PStart console kun je via Notes een bericht weergegeven, dat je op een latere tijdstip moet behoeden voor het vergeten van een afspraak, of iets anders dat je liever niet wilt missen. Liefst iets leuks, maar het kan ook worden gebruikt voor het niet vergeten van het betalen van een bepaalde rekening of zo.

Usb

Waarvoor je usb ook gebruikt, handig is het in ieder geval wel. De usb-stick biedt zo vele mogelijkheden voor de mobiele pc gebruiker.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Snel je programma's opstarten via je usb-stick"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 09-06-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Special: USB-stick
Schrijf mee!