InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Afstand en oppervlakte meten met Google Maps en Google Earth

Afstand en oppervlakte meten met Google Maps en Google Earth

Afstand en oppervlakte meten met Google Maps en Google Earth Het meten van afstanden, hoogtes en oppervlaktes kan heel handig zijn. En het kan snel en eenvoudig, je moet alleen even weten waar je die functies kan vinden. In de veelgebruikte (online) programma’s Google Maps en Google Earth zijn deze functies niet allemaal standaard aanwezig. Gelukkig zijn er toch mogelijkheden om met behulp van deze programma’s je metingen te kunnen doen en geeft een gratis upgrade naar Google Earth Pro deze mogelijkheden ook.

Afstand meten met Google Maps en Google Earth

Google Maps

In de klassieke versie van Google Maps (de nieuwe versie biedt dit helaas niet, maar de klassieke versie blijft beschikbaar) is het mogelijk om afstand te meten tussen twee punten. De meetfunctie is echter niet standaard beschikbaar. Om de functie in te schakelen dien je het volgende te doen.
  • Klik op ‘Labs-functies voor Maps’ onderaan in het linkerframe.
  • Schakel de functie ‘Hulpmiddel voor het meten van afstand’ in en klik op ‘wijzigingen opslaan’. Links onderaan op de kaart verschijnt nu een knop met als symbool een liniaal.

Vervolgens kan je beginnen met het bepalen van de punten waar je de afstand van wilt bepalen.
  • Klik op het liniaal.
  • Klik de locaties op de kaart aan. Links in beeld verschijnt de afstand tussen de gekozen punten.

Google Maps is gratis en je hoeft je niet te registreren.

Google Earth

Het computerprogramma Google Earth kan net als Maps ook afstand meten. Ook kan je het verloop van de hoogte tussen twee punten meten.
  • Klik op de Liniaal knop in de gereedschapsbalk.
  • Vervolgens kan je kiezen tussen meten met een ‘lijn’ (twee punten) en meten met een ‘pad’ (twee of meer punten). De gemeten afstand wordt in een zelfgekozen eenheid (bijv. meters) weergegeven.
  • Na het zetten van de punten kan je ook nog de lijn of het pad opslaan. Door met de rechtermuisknop te klikken op de opgeslagen lijn of het pad kun je kiezen voor ‘hoogteprofiel weergeven’ om het verloop van de hoogte tussen twee punten weer te geven.
Google Earth is gratis maar dien je wel te downloaden.

Daft Logic Distance Calculator

De Distance Calculator is een online programma wat gebruik maakt van Google Maps. Het gebruik is vergelijkbaar met Google Maps. Het gebruik van de website is gratis en je hoeft je niet te registeren.
  • Klik twee of meer punten op de kaart aan. De gemeten afstand komt onder de kaart te staan. De gemeten afstand wordt in een zelfgekozen eenheid (bijv. meters) weergegeven.
  • Vervolgens kan je het verloop van de hoogte tussen twee punten meten door op de knop ‘Show elevation’ te drukken.

Oppervlakte meten met Google Maps en Google Earth

Google Earth Pro

De betaalde versie van Google Earth (Google Earth Pro) biedt de mogelijkheid om de oppervlakte te meten van een gebied.
  • Klik op de Polygoon of Pad knop in de gereedschapsbalk.
  • Kies voor het tabblad ‘Meten’ en zet op de kaart de punten van het gebied waar je de oppervlakte van wilt meten. De oppervlakte wordt meteen weergegeven in een zelfgekozen eenheid (bijv. hectare).
  • Van bestaande (opgeslagen) polygonen kan je oppervlakte meten door met de rechtermuisknop te klikken op de opgeslagen polygoon, te kiezen voor eigenschappen en vervolgens voor het tabblad ‘Meten’.
Google Earth Pro is niet gratis maar kan je wel vrijblijvend uitproberen voor een periode van zeven dagen.

Google Earth Pro

De professionele versie van Google Earth heeft ook mogelijkheden om oppervlakte te meten van polygonen en cirkels. Google Earth Pro is tegenwoordig gratis te downloaden. De licentiecode die je moet invoeren is GEPFREE, registeren doe je met een emailadres. Het meten van oppervlaktes gaat via hetzelfde menu als in de gewone versie van Google Earth.

Google Maps Area Calculator Tool

De Area Calculator Tool is een online programma wat gebruik maakt van Google Maps. Het gebruik van de website is gratis en je hoeft je niet te registeren. Het gebruik is eenvoudig:
  • Je tekent een gebied door drie of meer punten op de kaart te zetten. De gemeten oppervlakte verschijnt onder de kaart in een zelfgekozen eenheid (bijv. hectare).

3D objecten meten

De professionele versie van Google Earth biedt de mogelijkheid om de hoogte, breedte en oppervlakte van 3D objecten zoals gebouwen te meten. Dit werkt natuurlijk alleen als 3D objecten in het kaartbeeld aanwezig zijn. Het meten van 3D objecten gaat via hetzelfde menu als in de gewone versie van Google Earth. Google Earth Pro is tegenwoordig gratis te downloaden. De licentiecode die je moet invoeren is GEPFREE, registeren doe je met een emailadres
© 2014 - 2017 Rverbeek, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wordt Virtual Earth beter dan Google Earth?Wordt Virtual Earth beter dan Google Earth?Google Earth kennen we inmiddels. Het is fascinerend om met deze software het gevoel te hebben dat je de hele wereld kun…
Een Google Maps kaart aan een eigen website toevoegenEen Google Maps kaart aan een eigen website toevoegenHet plaatsen van een Google Maps kaart op een eigen website kan zeer goed van pas komen om bijvoorbeeld bezoekers te lat…
Google Maps Navigatie, navigeren op uw mobiele telefoonGoogle Maps Navigatie is sinds woensdag 9 juni 2010 ook in Nederland verkrijgbaar. Het is een gratis GPS Navigatiesystee…
Gratis GPS navigatie software downloadenGratis GPS navigatie software downloadenOp je mobiele telefoon kun je gratis GPS software downloaden. Het gebruik er van is vaak eenvoudig. Met de gratis naviga…
De diensten van Google in een notendopDe diensten van Google in een notendopGoogle, één van de grootst groeiende bedrijven ter wereld staat bij vele bekend als louter een zoekmachine. Waar veel me…

Reageer op het artikel "Afstand en oppervlakte meten met Google Maps en Google Earth"

Infoteur: Rverbeek
Laatste update: 07-11-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!