InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > 10 manieren om blogartikels te schrijven die gelezen worden

10 manieren om blogartikels te schrijven die gelezen worden

Miljoenen blogs vechten elke dag om gelezen te worden en elke dag worden er meer gecreëerd. Er voor zorgen dat de jouwe boven de rest uitkomt, lijkt een onmogelijke taak, maar hier vind je tien suggesties die jouw posts ver boven die van de rest laten uitkomen.

1. Titel van je post

Zorg ervoor dat elk van je posts een titel heeft die de aandacht van de lezer grijpt. Het is het eerste dat iemand leest en het zou onmiddellijk de aandacht van je lezer moeten krijgen. De titel moet zowel de aandacht vastleggen én informatief zijn. Schrijf niet "Zakelijke brieven", maar wel "De best-bewaarde geheimen om je problemen met zakelijke brieven te doen verdwijnen". Langere titels hebben het voordeel om meer in detail te beschrijven waarover je post zal gaan; een goede richtlijn is 8 - 12 woorden.

2. Korte zinnen

Hou je zinnen kort en duidelijk. Lezers zijn drukke mensen en zullen geen uren spenderen om moeilijke syntaxen te ontcijferen of grote tekstblokken te doorworstelen. Start een nieuwe paragraaf na enkele zinnen en hou een limiet van 250 woorden aan indien mogelijk. Als je het onderwerp niet kan toelichten in 250 woorden, splits dan je post in twee.

3. Verdeel de tekst

Gebruik genummerde lijsten, subtitels, ... zodat je posts makkelijk scanbaar zijn. Veel witte ruimte op je pagina is goed want het staat je lezer toe om mentale rustpauzes in te lassen en de kennis te laten bezinken. Met de onvermijdbare clutter van banners en zijteksten zorgt deze techniek voor een verschil tussen jouw schrijfsels en al die afleidingen.

4. Blijf up-to-date

Niemand leest graag oud nieuws Jouw job is up-to-date te blijven zodat je lezers dat niet zelf hoeven te doen. Lees kranten, doorzoek het web naar referenties. Bijvoorbeeld, als je een blog hebt over zakelijke communicatie schrijf je dan in bij Google News Alerts met keywords gerelateerd aan je onderwerp, zoals blogs, podcasting, instant messaging, zakelijke brieven (business letters), memo's en zakelijke rapporten (business reports), zodat je goed geïnformeerd blijft. Als je items van vorige maand of vorig jaar post zal je de interesse van je lezer snel verliezen.

5. Durf

Verlegenheid is een gemakkelijke weg naar anonimiteit. Wees niet bang om je eigen opinie te vormen en neer te zetten. Natuurlijk zijn er sommige situaties waar je objectief dient te blijven, maar je moet de mensen een reden geven om jouw blog te lezen en niet die van je buurman.

6. Wees accuraat

Als je een statement maakt, wees dan ook bereid om deze te ondersteunen. Ken je bronnen en quote deze correct. Verkeerde informatie verspreid zich zeer snel online, laat het niet bij jou beginnen.

7. Biedt een bijdrage aan

Links zijn goed, maar wat daarna? Post niet enkel links naar de overbekende sites, maar biedt je lezer iets nieuws aan. Neem deel aan de discussie. Je doel is om een site te hebben waar iedereen naar toe wil linken, zodus je kan maar beter iets hebben dat het waard is om neergeschreven te worden.

8. Blijf gefocused

Eens je het thema van je blog bepaald hebt, blijf er dan ook bij. Een blog over spaarpotten moet niet posten over de laatste innovaties in alternatieve energie. Zo'n sprongen zullen je lezer enkel verwarren en je virtuele autoriteit ondermijnen.

9. Maak gebruik van keywords

Keywords zijn de sleutel tot succes. Versterk het zoekmachine-potentieel van je blog door je titel en post met effectieve keywords aan te vullen die ervoor zorgen dat geïnteresseerde lezers jouw pagina makkelijk vinden tussen al de blogs. Dit is één van de belangrijkste elementen die ervoor zorgen dat je blog gelezen wordt.

10. Wees consistent

Maak een schema en hou je eraan. Post frequent, minstens enkele keren per week als je nieuwe lezers wil aantrekken. Laat je blog enkele weken links liggen zonder updates en je publiek zal op zoek gaan naar nieuwe informatiebronnen.

Een informatief blog onderhouden dat mensen willen lezen vraagt hard werk en een goed schrijftalent. Zoek uit wat jouw manier van schrijven uniek maakt en maak er gebruik van.
© 2007 - 2019 Bieke81, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goed bloggen op internetGoed bloggen op internetBloggen op internet is een medium die steeds meer mensen gebruiken. Veel mensen schrijven op een weblog om andere mensen…
Je eigen blog starten: Tips voor beginnersJe eigen blog starten: Tips voor beginnersEen blog of weblog is een website in dagboekstijl dat regelmatig wordt bijgehouden. De auteur van het blog, de blogger,…
Hoe wordt jouw blog succesvol?Hoe wordt jouw blog succesvol?Bloggen is in dit tijdperk met computers en smartphones razend populair. Bloggen is ook leuk. Schrijf over jouw passies,…
De perfecte niche voor je blog vindenDe perfecte niche voor je blog vindenHet starten van een blog kan zelfs voor ervaren webdesigners een grote uitdaging zijn. Beginnende bloggers stellen zich…
Bronnen en referenties
  • www.onlineinkomenverdienen.com

Reageer op het artikel "10 manieren om blogartikels te schrijven die gelezen worden"

Reacties

Me, 02-06-2013 18:09 #3
Leuk. bedankt. ik ben informatie aan het verzamelen hoe je een blog kunt maken. elke info is welkom.

Jbus (infoteur), 20-04-2013 17:30 #2
Beste Caroline van Wijk,
Dit is geen blog. Dit is een infopagina over iemand die eventueel een blog zou willen schrijven. Dus aan zijn eigen blogwoordenlimiet zou hij zich niet hoeven te houden, want het is geen blog.

Caroline van Wijk, 08-04-2013 16:38 #1
Bijzonder, je adviseert niet meer dan 250 woorden te gebruiken, maar schrijft zelf een artikel van 636 woorden. Waarop baseer je die 250?
Ik adviseer tussen de 300 en 600 woorden, omdat 300 woorden scoren bij zoekmachines. Heb jij andere informatie?

Infoteur: Bieke81
Laatste update: 26-05-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Reacties: 3
Schrijf mee!