InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Navullen lege HP cartridges, welke inkt?

Navullen lege HP cartridges, welke inkt?

De goedkoopste manier om te printen is om lege cartridges zelf na te vullen. Hoe weet je welke inkt je nodig hebt om jouw type cartridge te vullen? Wat gebeurt er als ik de verkeerde inkt gebruik? Wanneer je van plan bent om zelfstandig jouw lege cartridges te vullen dan is het eerste aandachtspunt het type inkt dat je nodig hebt. Gebruik nooit inkt dat voor een ander type cartridge geschikt is. Elke cartridge heeft een bepaald soort inkt nodig dat specifiek voor dàt type geschikt is. Aspecten als droogtijd van de inkt, helderheid van kleur en dikte zijn essentieel om de cartridge optimaal te laten werken.

Gaat mijn printer kapot als ik de verkeerde inkt gebruik?

Wees niet bang als je per ongeluk de verkeerde inkt in de cartridge hebt gebruikt. De printer zal er niet door defect raken. Wel zal het de kwaliteit van de afdrukken nadelig beïnvloeden. De afdrukken drogen bijvoorbeeld te snel of te langzaam waardoor vlekken of haperingen in de afdrukken te zien zijn. Ook als de inkt een heldere kleur nodig heeft en de cartridge is juist met een matte kleur gevuld dan lijken de prints niet op wat het zou moeten zijn. Is de inkt te dun of te dik dan heeft dat consequenties voor de dosering en zullen alle afdrukken afwijken van wat het zou moeten zijn.

Hoe weet ik welke inkt ik nodig heb voor mijn cartridge?

Op de verpakking van de navulsets staan het type cartridges vermeld voor welke die inkt geschikt is. Veel inkt is geschikt voor meerdere typen cartridges, maar de inkt is NOOIT geschikt voor ALLE cartridges. Er bestaan ook navulsets die beweren voor meerdere merken printers geschikt te zijn. Dit is pertinent onmogelijk. Elk merk kent zijn eigen inktsoorten en per merk bestaan er dus ook nog eens verschillende inkten. Koop nooit een set die pretendeerd voor meerdere merken geschikt te zijn want je zult bedrogen uitkomen.

KleurZwart
17, 23 en 7815 en 45
22, 28, 5721, 27, 56
342, 343 en 344336, 337, 338 en 339
4920, 26 en 29

Welk type cartridges van HP gebruiken dezelfde inkt?

Dus als op een navulset jouw type cartridge niet voorkomt maar wel één die dezelfde inkt gebruikt, dan kun je die zonder probleem aanschaffen en gebruiken.

Wat te doen indien je verkeerde inkt hebt gebruikt om de cartridge te vullen

Het voordeel van HP cartridges is dat printkop op de cartridge zelf zit. Heb je per ongeluk verkeerde inkt gebruikt dan zal deze cartridge lange tijd deze inkt met zich meedragen omdat in de cartridge een spons zit die de inkt vasthoud.Een nieuwe cartridge kopen is een oplossing die je direct van het probleem af helpt.

Wil je toch de cartridge die je zelf hebt gevuld gebruiken dan zullen de afwijkende prints verbeteren naarmate je de cartridge gebruikt en een aantal keer vult met de goede inkt. Je verdunt dan de 'foute' inkt en geleidelijk aan neemt de kwaliteit van de prints weer toe.
© 2008 - 2019 Darasa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vullen van een Canon PG 40, PG 50, CL 41 en CL 51 cartridgeEr wordt op diverse fora beweerd dat de Canon Cartridges type: PG-40, PG-50 en CL-41 en CL-51 niet navulbaar zijn. Dat i…
Lege cartridges navullen, werkt dat?Sinds enkele jaren bestaat er de mogelijkheid om lege cartridges te laten navullen. Een methode die volgens voorstanders…
Kan ik mijn Epson cartridge navullen?Epson cartridges zijn (bijna) allemaal navulbaar. Je moet alleen wel weten welke inkt en wat voor cartridge je gebruikt…
Cartridge bijvullenCartridge bijvullenHet kan erg voordelig zijn om uw cartridges te laten bijvullen, in plaats van nieuwe aan te schaffen. Zeker als u veel g…
Printer-cartridgesPrinter-cartridgesOm te weten welke printer-cartridges het goedkoopst zijn, moet u eerst weten of de printer met een drie-kleuren-cartridg…
Reacties

Karelbrink, 10-10-2012 11:35 #18
Hoe krijg ik een uitdraai van de cartridge welke kleuren vervangen moeten worden?

vr.gr. Karel brink

Jan, 08-01-2012 13:56 #17
Heb onlangs een HP Deskjet 1000 printer met cartridges 301 zwart en kleur. Heeft iemand ervaring met het vullen hiervan? Speciale dingen waar je rekening mee moet houden? Ik krijg ze na vullen niet op gang?

Hans Elbers, 21-01-2011 11:28 #16
Ik kan de 363 cartridges van mijn HP3300 Photosmart wel navullen, maar display geeft steeds "vervang die en die cartrigde" aan. Dat kun je wel overrulen, maar ik heb geen draadloze printer gekocht om steeds naar boven te rennen om op een knop te drukken. Kan ik dat ergens resetten? Reactie infoteur, 09-11-2011
Bij navulwinkels zijn hiervoor Chipresetters te koop. Kosten om en nabij de 15-,

Hans, 23-12-2010 16:38 #15
In welk merk en type printer zitten cardridges die ik zelf kan navullen. Ik begrijp dat zelfs navullen een vloek is voor printerfabrikanten. Ink kost bijna? 2.000 de liter vandaar. Reactie infoteur, 09-11-2011
Dat zijn er imiddels erg veel. Indien u via google zoekt naar compatible cartridges komt u altijd een aantal webwinkels tegen waar u deze kunt aanschaffen. Vrijwel alle cartridges zijn navulbaar. Mijn advies is om een printer te kiezen die cartridges gebruikt met een grote inhoud. Dit zijn vaak de wat oudere modellen.

Aart Biesterbosch, 01-12-2010 09:06 #14
Ik heb een lexmark x5470 heb zwarte inkt en kleur altijd bij gevuld ging prima nu heb ik een nieuwe kleuren cardridge besteld een zogenaamde huismerk en die ondersteund mijn printer niet dus moet ik een originele bestellen maar die zijn vrij duur dus ik denk over een nieuwe printer te kopen mijn vraag is dus pakt de hp printer wel nagevulde cardriege wel
graag hier een antwoord dan weet ik wat mij te doen staat, Reactie infoteur, 10-11-2011
Dat verschilt per printer en type cartridges. Het is aan te raden om voordat u tot de koop overgaat eerst uit te zoeken of de cartridges navulbaar zijn. Dit is via Google een koud kunstje. Ook handig om op te letten voordat u een printer koopt is de inhoud van de cartridge. Tegenwoordig worden nieuwe cartridges qua inhoud steeds kleiner. Kan u weer in de kosten besparen en ook zult u minder vaak hoeven na te vullen.

Wim, 15-05-2010 23:32 #13
Ik heb momenteel een HP photosmart Plus B209a en zie in uw overzicht nog geen informatie voor het navullen van de cartridge 364 black of de cartridges 364 Cyaan, Magenta of Yellow. In het verleden heb ik met succes enige malen de cartridges kunnen navullen. Reactie infoteur, 10-11-2011
Ik weet niet zeker of deze cartridge navulbaar is. Nog geen ervaring mee. Waarschijnlijk is deze cartridge uitgerust met een chip die de gegevens over de cartridge communiceert naar de printer. Is dit het geval dan kunt u het beste op zoek gaan naar een Chipresetter. Deze zijn via google eenvoudig te vinden bij webwinkels die cartridges verkopen.

M. Schnater, 14-01-2010 16:16 #12
Welk type inkt moet ik gebruiken voor mijn HP Potosmart printer C309g all in one
Originele cartridges nummer is 364. En hoe vul ik deze op de juiste manier met losse inkt?
Met vr, gr. uw antwoord tegemoet ziend. Reactie infoteur, 26-01-2010
Ik moet helaas bekennen dat ik er te lang uit ben geweest en dit voor mij een nieuw type cartridge is. Er bestaat een kans dat deze nog niet navulbaar is. Ik adviseer om naar een navulwinkel te gaan die navulsets verkoopt. Laat het daar met de door u aangeschafte inkt een keer vullen door de medewerker van de winkel. Daar horen zij niets voor in rekening te brengen en kan in mijn ogen worden gezien als service. Het kan zijn dat deze cartridge een chip bevat. Meestal lopen de navulwinkels slechts een aantal weken achter op de fabrikant. Navullen is dan slechts een kwestie van tijd.

Gert Pr, 14-01-2010 14:00 #11
Ik heb nu een HP PSC 1610 All-in-one, waar in nr 338 voor zwart en nr 344 voor kleur, deze, dus 344, moet worden gevuld nu weet ik niet welke kleur in welk gaatje moet worden aangebracht, kunt u mij een teken schetsen van de bovenzijde van de gartridge?
Alvast heel hartelijk dank. Reactie infoteur, 26-01-2010
Deze cartridge kan zonder probleem worden nagevuld. Ik weet op dit moment niet uit mijn hoofd in welke kamer welke kleur hoort. Ik adviseer om bij een navulwinkel uitleg te vragen. Of laat hem eens navullen en kijk mee hoe ze het doen.
Een nagevulde cartridge laat eenvoudig zien welke kamer welke kleur bevat. Tijdens het vullen stromen deze kamers altijd een beetje over waardoor de kleur zichtbaar bij het gaatje achter blijft.

Wim Cuppers, 13-01-2010 15:50 #10
Ik heb momenteel een HP photosmart Plus B209a en zie in uw overzicht nog geen informatie voor het navullen van de cartridge 364 black of de cartridges 364 Cyaan, Magenta of Yellow. In het verleden heb ik met succes enige malen de cartridges van de HP deskjet 959 kunnen navullen.
Graag kreeg ik informatie over de manier van navullen en welke inktsoort geschikt is voor de 364 cartridges.
Bij voorbaat hartelijke dank. Reactie infoteur, 26-01-2010
Deze informatie is mij ook nog niet bekend. Pr0obeert u het eens bij een navulwinkel bij u in de buurt. Wat ik nog wel weet van andere type cartridge die dit probleem ook hadden, probeer een setje compatible cartridges aan te schaffen van het zelfde type. Deze zijn vaak eenvoudiger te resetten.

M. V. Viegen, 11-06-2009 15:57 #9
Ik heb de HP photosmart 2575 all-in-one printer en wil in deze printer nieuwe inkt zeggen.
Maar welk type moet ik daarvoor pakken? Want ik ga het bij een computer zaak kopen. En waar zitten de oude inkt bij deze printer? Reactie infoteur, 26-01-2010
Vaak weten zij bij een computerwinkel welke cartridges u nodig hebt. Elke cartridge heeft aan de bovenkant een sticker waarop een nummer staat vermeld. Dit is het type cartridgenummer dat u nodig hebt. Let op, indien u nu in het bezit bent van een compatible (namaak-cartridge) kan dit nummer verschillen.
U kunt ook eens kijken op een site waar cartridges online worden verkocht. U moet dan zoeken op het printertype dat u gebruikt. (123inkt.nl is daarvoor een goede site)

Coen, 08-01-2009 19:41 #8
Ik wil de HP57 cartridge navullen, maar onder het plakkertje zitten 5 gaatjes voor drie kleuren.Welke gaatjes moet ik hebben? Reactie infoteur, 26-01-2010
HEt is aan te raden deze cartridge waarvan de sticker is verwijderd voortaan langzaam na te vullen. Het risico bestaat nu dat als je te snel vult de inkt in een ander gat naar binnen loopt en mengt met een andere kleur.
Aan de andere kant kun je nu wel goed kijken in welke inktkamer welke kleur hoort. Het vreemde aan deze cartridges is dat er vijf gaten zijn terwijl er slechts drie kleuren inkt in gaan. Het is voor mij te lang geleden om uit mijn hoofd te weten welke kleur in welke kamer hoort, maar (en dit is een voorbeeld) het is zo dat twee kleuren 2 gaten hebben en 1 kleur slechts eentje. Waarom? Ik vermoed dat de fabrikant dit heeft gedaan om de consument die wil navullen te misleiden. Bij de volgende cartridge kun je het best met een priem een gaat door de sticker heen prikken. Zodoende is slechts 1 gat open en dat maakt het navullen een stuk makkelijker. De inkt stroomt immers de kamer uit als hij vol is. Dit gebeurt dan ook bij 1 kamer.

Harry Emmens, 26-12-2008 16:24 #7
TIP voor iedereen die navult: laat een keertje bij een INKSTATION navullen, zowel kleur als zwart. En KIJK GOED TOE, maak eventueel notities. Je ziet wat en hoe ze het doen. Je kunt ze a.h.w. tijdens het vullen van jouw cartridge(s) op de vingers kijken! Dit is tgenminste mijn ervaring. En die vaklui blijken vriendelijk, en niet te belabberd om toe te lichten en vragen te beantwoorden. Als ik zelf vul (HP21 en 22) en er dreigen problemen.
dan blijf ik welkom!

Hilde, 29-11-2008 14:13 #6
Bedankt voor de eventuele aandacht voor mijn probleempje maar dat is het niet meer. Na een beetje experimenteren bleek het heel eenvoudig. De plakker eraf halen en vullen maar.

Hilde, 27-11-2008 17:12 #5
Hallo.
Een eenvoudige vraag voor de specialisten onder u.
Waar moet ik de gaatjes boren in een cartridge HP 344 ( HP Photo Smart 2575) en/of moet ik eerst het dekseltje eraf halen, uiteraard om bij te vullen.
Bedankt,
Hilde

Cary, 26-10-2008 19:51 #4
Wie kan me vertellen welke kleur op welke plaats moet als ik een hp cartridge wil vullen. het gaat om cartridge 22

Reulen, 13-10-2008 11:14 #3
Ik heb mijn HP cartridge no 56nagevuld maar de printer geeft continu aan dat ik mijn inktpatroon moet controleren terwijl hij vol is wat is er mis gegaan?

C. A. de Vos, 10-08-2008 13:22 #2
Hoe vul ik een HP 363 cartridge voor HPphotosmart C6280 All in one? Reactie infoteur, 15-08-2008
Het navullen van een hp 363 cartridge is lastig. Ze zijn navulbaar, maar elke keer als de cartridge leeg is moet je er een nieuwe chip opplakken. Deze chips zijn niet goedkoop en nog steeds lastig te krijgen. Het beste kun je een complete set compatible cartridges kopen. Deze hebben een chip die wel gewoon te resetten is. Ander pluspunt: deze compatibles hebben een veel hogere capaciteit. bijv. hp363 yellow origineel is 6 ml inkt. hp yellow compatible heeft 9,5 ml inkt. De verschillen bij de andere cartridges is nog groter omdat hp om onbegrijpelijke redenen elke cartridge voorziet van een andere hoeveelheid inkt.

Richard, 10-02-2008 09:43 #1
Het artikel is duidelijk. Ik gebruik 8 jaar HP inkjetprinters en heb de cartridges altijd nagevuld. Het resultaat is goed en ik ben tevreden. Tips: Na 5 á 6 keer navullen een nieuwe originele cartridge kopen of een éémaal gebruikte lege cartridge van iemand die toch een nieuwe koopt (vullen en) plaatsen. De meeste inkt is goed te gebruiken. Alleen als de foto's en plaatjes identiek van kleur moeten zijn, is de juiste inkt met nummer noodzakelijk. Verder is het belangrijk de aanbevolen maximum ml niet te overschrijden.

Infoteur: Darasa
Gepubliceerd: 08-01-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Reacties: 18
Schrijf mee!