InfoNu.nl > Pc en Internet > Hosting > Een goede webhost vinden

Een goede webhost vinden

Een goede webhost vinden Het vinden van een goede webhost lijkt soms even moeilijk als het vinden van een geschikte levenspartner. Toch is er een aantal bruikbare tips. En let vooral op opmerkingen van andere gebruikers, zowel positieve als negatieve. Vraag vrienden en collega's naar hun ervaringen.

Dataverkeer en bandbreedte

Wantrouw aanduidingen als "onbeperkt dataverkeer en bandbreedte". Een bandbreedte die ruim voldoende is voor een site over "Het fenomeen nachtvlinderachtigen" is waarschijnlijk te krap bemeten voor een website die gratis streaming-videos of schaars geklede topmodellen in de aanbieding heeft.

Een bruikbare vuistregel voor het schatten van de benodigde bandbreedte: één Gigabyte verkeer per maand staat gelijk aan 100.000 keer een bestand bekijken van gemiddeld 10 kB.

Hoeveelheid schijfruimte

Let vooral goed op de hoeveelheid schijfruimte die u voor uw toepassing nodig denkt te hebben, met name als u een omvangrijke site heeft of een site met veel afbeeldingen. Overschrijdt u de afgesproken grens, dan wordt u in het algemeen een buitensporig hoog tarief in rekening gebracht voor elke fractie extra ruimte in megabytes die u verbruikt.

Verantwoordelijk hiervoor zijn vaak omvangrijke logbestanden. Die kunt u dan ook beter verwijderen of van tijd tot tijd downloaden naar een voordeliger opslagmedium.

Zelf hosten of uitbesteden?

Omdat datacomtarieven tegenwoordig steeds concurrerender worden, is zelf hosten met name voor ondernemers een te overwegen optie. Vooral ten aanzien van beveiliging kan het aanmerkelijke voordelen bieden, vooropgesteld uiteraard dat men de nodige expertise in huis heeft om daarvan gebruik te maken.

En wie met betrekking tot zijn aanwezigheid op internet ongebruikelijke of urgente wensen heeft, is vaak al gedwongen om zijn site in eigen beheer te hosten, of men dat nu wil of niet.

Zelf hosten vergt echter meer eigen inspanning en soms kan het duurder uitpakken, vooral bij kleine en middelgrote sites. En als er binnen uw team niemand voorhanden is die iets afweet van beveiliging, dan mag men problemen verwachten.

Compromis tussen zelf hosten en uitbesteden

Tussen de uitbesteding van hosting en zelf hosten als de twee uitersten is een aantal tussenvormen denkbaar die het goede van beide opties in zich proberen te verenigen.

Collocatie

Collocatie houdt in dat u zelf een servervoorziening inricht en die ter bewaking laat koppelen in het netwerk van een hostingbedrijf. U bent in een dergelijk concept zelf verantwoordelijk voor aanschaf, licenties, verzekering, installatie, configuratie en onderhoud van alle hard- en software, met uitzondering van de stroomvoorziening. De host bemoeit zich in het geheel niet met uw site.

Dedicated server

De naam dedicated server drukt al min of meer uit wat bedoeld wordt: de hostservice neemt genoegen met elke denkbare server, past die op uw kosten aan uw voorkeuren aan en koppelt die in hun netwerk. Vervolgens komt elke processoractiviteit aan u toe, waarbij u wel mag rekenen op technische ondersteuning. Qua betrouwbaarheid heeft deze oplossing de voorkeur boven een gedeelde serveromgeving.
Gerelateerde artikelen
HTML de basisbeginselenVoor het maken van een website heb je enige kennis van HTML nodig. HTML is de basis van een website. In dit artikel lees…
Hoe een webhosting provider kiezen?Hoe een webhosting provider kiezen?Webhosting is nodig als je een website 24 uur per dag live wil hebben. Via een server is die dan permanent aangesloten o…
Snel een dynamische website maken voor beginnersVoor velen lijkt websites bouwen ingewikkeld, vooral als men meer controle wilt over zelfgemaakte websites. Sites als bl…
Hoe installeer ik een Wordpress BlogHoe installeer ik een Wordpress BlogMet Wordpress software kun je prachtige websites en blogs maken. Dit is een erg nuttige en gebruiksvriendelijke applicat…
Exchange hostingExchange hostingExchange hosting is een service waarbij een telecomaanbieder een email-postvak en schijfruimte op een server beschikbaar…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ujmoser, Openclipart

Reageer op het artikel "Een goede webhost vinden"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 02-02-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hosting
Schrijf mee!