InfoNu.nl > Pc en Internet > Tutorials > HTML de basisbeginselen

HTML de basisbeginselen

Voor het maken van een website heb je enige kennis van HTML nodig. HTML is de basis van een website. In dit artikel lees je de basisbeginselen van HTML.

Website

Als je een website wilt maken heb je een webhost nodig. Er zijn op dit gebied veel mogelijkheden. Als een webhost zoekt bedenk dan van te voren wat je wilt met je website. Als je een fotowebsite wilt maken heb je een webhost nodig met veel opslagcapaciteit en dataverkeer. Webhost heb je in verschillende soorten en maten. Er zijn gratis webhost en betaalde webhost. De kosten voor een webhost zijn afhankelijk van de hoeveelheid die je nodig hebt.

HTML editor

Als je een standaard HTML bestand wilt maken heb je een tekst editor nodig. Je kunt “kladblok”gebruiken die standaard bij Windows zit, maar je kan ook een HTML editor gebruiken. Dit is makkelijker en werkt een stuk sneller. Deze zijn genoeg te vinden op het Internet en is vaak freeware. (Je hoeft er dus niet voor te betalen)

Tags

Bij HTML werk je met tags. Dat zijn commando’s. Deze commando’s staan altijd tussen < en >. Als je een commando (tag) eindigt, eindig je altijd met een /. Oftewel het komt er zo uit te zien <TAG> </TAG> . Als je / niet gebruikt dan kan dat grote gevolgen hebben voor je pagina.

Basisbestand HTML

Een basisbestand van HTML ziet er als volgt uit.
<HTML>

<HEAD>
<TITLE>Hier komt de titel van je pagina </TITLE>
</HEAD>

<BODY> Hier komt alle inhoud van je pagina.
</BODY>

</HTML>
Het maakt bij HTML niet uit of je de commando’s in hoofdletters schrijft of in kleine letters.

Uitleg tags

<HTML> Deze tag wordt altijd gebruikt om het begin van een HTML document aan te geven.

<HEAD> Hier komt belangrijke informatie over je pagina te staan. Zet je deze informatie tussen de tags, zoals TITLE dan zien bezoekers deze informatie. Er kan echter ook andere informatie staan, dit heten de meta-tags. Meta-tags zijn woorden die je meegeeft waardoor bezoekers je site eerder zullen vinden bij google. Deze woorden zijn niet te zien op je website door bezoekers.

<TITLE>Dit is het begincommando van je titel van je pagina. Na deze tag typ je de titel en je sluit hem af met </TITLE>.

<BODY></BODY> Dit zijn toch wel de belangrijkste tags van je HTML bestand. De inhoud van je pagina komt tussen deze twee tags te staan. Niet alleen je tekst komt hier in te staan, maar ook informatie over:
  • Lettertype
  • Letterkleur
  • Achtergrond
  • Links
Je eindig een HTML bestand ook altijd weer met het commando: </HTML>
© 2008 - 2019 Arjanne26, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "HTML de basisbeginselen"

Infoteur: Arjanne26
Gepubliceerd: 06-07-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tutorials
Schrijf mee!