InfoNu.nl > Pc en Internet > Hosting > Domeinnaam: Geld verdienen met handelen in domeinnamen

Domeinnaam: Geld verdienen met handelen in domeinnamen

Domeinnaam: Geld verdienen met handelen in domeinnamen Er kan goed geld worden verdiend met het kopen en doorverkopen van domeinnamen. Vooral na de oprichting van het internet hebben veel mensen geprofiteerd van deze mogelijkheid, maar het is nog steeds mogelijk om er goed geld mee te verdienen. U kunt bijvoorbeeld zoeken naar welke domeinnamen op de korte termijn aflopen. Het is niet toegestaan om domeinnamen met de naam van bedrijven of Bekende Nederlanders te registeren. Er kan goed ged worden verdiend met het opkopen en weer doorverkopen van domeinnamen. Dit was vooral helemaal aan het begin toen internet net ontstond aantrekkelijk. Sinds 1995 bestaat internet en destijds was het alleen mogelijk via een bedrijf een domeinnaam aan te vragen.Sinds 2003 is het ook mogelijk voor particulieren om domeinnamen aan te vragen. In het begin waren er nog voldoende geschikte domeinnamen beschikbaar en wie destijds een geschikte naam aanvroeg waarmee veel bezoekers te verwachten waren kon deze naam later weer voor goed geld doorverkopen.

Bekende domeinnaam registeren

Een voor de hand liggende naam is bijvoorbeeld www.lenen.nl of www.verzekeringen.nl. Aanvankelijk kwamen alleen de .com adressen beschikbaar, maar later ook domeinnamen met een nationale code, voor Nederland en België bijvoorbeeld de .be en .nl-afkortingen. Af en toe worden er ook nieuwe afkortingen gelanceerd. In 2005 werd bijvoorbeeld de afkorting .eu gelanceerd. Heel veel mensen schreven toen in voor de hand liggende domeinnamen als sex.eu, waaronder een kerk. Deze wilde voorlichting geven over de manier waarop God volgens hen tegens seks zou aankijken. Uiteindelijk kregen zij de domeinnaam niet.

Registeren van domeinnaam

Het was dus mogelijk om een bepaalde breedte aan namen te registeren. Deze namen zijn voor sitehouders aantrekkelijk omdat het voor de bezoeker makkelijk te onthouden is, dus dat de kans dat ze terugkeren naar de site ook veel groter is. Ook doet een voor de hand liggende domeinnaam het goed in zoekmachines als Google. Als u een voor de hand liggende domeinnaam heeft met een veel gebruikte zoekterm, dan heeft u een grote kans dat u op die manier veel bezoekers op uw site krijgt. De site zelf moet dan natuurlijk ook op orde zijn en zo gebouwd dat die aantrekkelijk is voor Google om hoog te ranken.

Geld verdienen met handelen in domeinnamen

Veel van de eerste gebruikers hebben veel geld verdient met het doorverkopen van domeinnamen. Er is echter nog steeds goed geld mee te verdienen. U moet er wel beter uw best voor doen en goed zoeken, maar er zijn nog wel zoektermen te vinden die voor bedrijven aantrekkelijk zouden kunnen zijn om te gebruiken. Ook lopen er met enige regelmaat domeinnamen af. Als u er snel bij bent kunt u deze vervolgens registeren. In België is het in het register ook mogelijk om bij te houden welke domeinnaam wanneer afloopt. Wanneer u eenmaal een domein heeft gekocht doet u er goed aan op een advertentie op de site te plaatsen dat mensen deze domeinnaam kunnen kopen en daarvoor met u contact kunnen opnemen.

Domeinnaam van Bekende Nederlander of bedrijf registeren

U kunt echter niet zomaar elke domeinnaam kopen. Het is niet mogelijk om domeinnamen met de naam van een bedrijf erin te registeren.Veel mensen registeren ook de domeinnaam van Bekende Nederlanders, maar ook dat is niet toegestaan. In dat geval kunnen deze Bekende Nederlanders bij de rechter afdwingen dat zij deze naam moeten verkopen. Het enige geluk dat u kunt hebben is als u hetzelfde heet als een Bekende Nederlander, bijvoorbeeld Johan Cruijf. U bent dan wel gerechtigd de domeinnaam johancruijf.nl te registeren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Registreren domeinnamenRegistreren domeinnamenOp het internet kunt u domeinnamen claimen om deze vervolgens te gaan gebruiken voor een website. Wat zijn domeinnamen?

Reageer op het artikel "Domeinnaam: Geld verdienen met handelen in domeinnamen"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 12-10-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hosting
Special: Online inkomsten
Schrijf mee!