Gebruik Windows ReadyBoost

Gebruik Windows ReadyBoost Als je je werkgeheugen onder Windows wilt vergroten, maak dan gebruik van de Windows ReadyBoost. Readyboost geeft een mooi resultaat voor relatief weinig geld. Maar hoe pas je ReadyBoost toe? Deze magie doet het prima bij Windows 7 en Windows 8 tot en met Windows 10. Voeg op deze manier eenvoudig via een USB-stick extra RAM geheugen aan je pc toe.

Windows 10 kan veel meer dan zijn voorgangers

Windows 10 kan mooie dingen, dat weten we allemaal. Het ziet er prachtig uit. Kost ook wel wat, maar goed. Waar we ook allemaal mee te maken krijgen is, zeker bij de iets oudere computers, dat het werkgeheugen (RAM-geheugen) wat te wensen overlaat. Ook dat hoeft geen punt te zijn, want extra geheugen is zo gekocht en geplaatst. Er is een belangrijk nadeel als je het geheugen van de pc wilt uitbreiden: RAM-geheugen is nogal duur. Gelukkig zijn er alternatieven beschikbaar voor een extra werkgeheugen en Windows zelf geeft de mogelijkheid om gebruik te maken van ReadyBoost.

Een uitstekend alternatief om aan extra geheugen te komen

Er is dus gelukkig een uitstekend alternatief beschikbaar via een eenvoudige, aanvullende en goedkopere optie. Waardeer je RAM-geheugen op via je USB-flash drive of SD-kaart. Dat is veel goedkoper. Dat doe je via de ingebouwde mogelijkheid van Windows ReadyBoost. Gratis dus, hoewel een USB-stick of SD-kaart natuurlijk wel een paar euro's kosten. Maar hoe werkt dit?

Wat is Windows ReadyBoost eigenlijk?

Met Windows ReadyBoost gaat het versnellen van de pc bijna vanzelf. ReadyBoost is gebaseerd op Windows SuperFetch: dit is een slimme manier van geheugenmanagement. Het programma stopt de bestanden die je pc dikwijls gebruikt in de cache en slaat dit op op de stick. Heeft het besturingssysteem deze bestanden weer nodig, dan zorgt ReadyBoost ervoor dat ze klaar staan voor gebruik. De grote verbetering van het werkgeheugen bereik je in een paar simpele stappen. Het gaat als volgt.

De stappen die je moet doorlopen

Stop de USB-stick in een vrije USB-poort en start je pc opnieuw op. Bij opstarten checkt Windows de pc en neemt je USB-stick waar. Vervolgens vraagt de pc wat je met deze verwijderbare disk wil. Normaal gesproken zou je de stick/disk gebruiken als extra harde schijf om bestanden op te slaan, documenten te bekijken of muziek af te spelen. Maar besturingssysteem Windows biedt ook de mogelijkheid om de tab 'ReadyBoost' aan te klikken. Doe dat als je deze functie nu wilt gebruiken. Geef vervolgens aan hoeveel geheugen je van de stick voor ReadyBoost wilt gebruiken en klik vervolgens op 'ok'. Gevolg van deze handeling is dat je pc bij wijze van spreken meer ram-geheugen krijgt en dus veel sneller werkt en dat voor relatief weinig geld. Dit werkt ook met meerdere sticks tegelijkertijd. Hetzelfde effect om de prestaties van je pc aanzienlijk te verbeteren kun je bereiken door een SD-kaart te gebruiken. Ook de procedure is hetzelfde. Overigens biedt de USB-stick nog veel meer voordelen door het toenemende beschikbare geheugen op de stick voor een goed betaalbare prijs. De sticks worden steeds goedkoper. Doe er vooral je voordeel mee.

Meer weten over Windows

Maar Windows ReadyBoost is te gebruiken op Windows 7, 8 en Windows 10. Dit werkt steeds op een eenvoudige manier een met USB-stick en geeft je een goedkope wijze om extra RAM-geheugen toe te voegen. Het feit dat ook de nieuwste versie van Windows dit mogelijk maakt, geeft wel aan dat ReadyBoost zeer succesvol is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Windows, het virtuele geheugen van je pc optimaliserenWindows, het virtuele geheugen van je pc optimaliserenAls je de werking van de pc wilt versnellen is ook belangrijk om te weten hoe je het virtueel geheugen optimaal kunt ins…
Microsoft Virtual PC is uitgekomen: een prima uitkomstMicrosoft Virtual PC is uitgekomen: een prima uitkomstEr bestaat ook een zeer krachtige virtuele omgeving voor Windows en het heet Microsoft Virtual PC 2007. Microsoft Virtua…
Parallels Desktop voor de MacParallels Desktop voor de MacWindows 7 op je Apple Macintosh gebruiken kan tegenwoordig op meerdere manieren. De twee meest gebruikte zijn het in het…
Wel of geen Windows 10 installeren?Wel of geen Windows 10 installeren?Windows 10 is veiliger dan zijn voorgangers, mooier en beter. Aldus vele media. Begrijpelijk, maar is dat het hele verha…

Hoe kies je de juiste beamer?Steeds meer mensen kopen een videoprojector, een zogenaamde beamer. Men wil thuis films en muziek-DVD's op een groot sch…
Uitleg netwerksoortenHieronder een uitleg over de diverse netwerksoorten die er zijn en ook het meest gangbaar zijn zodat u meteen weet met w…

Reageer op het artikel "Gebruik Windows ReadyBoost"

Reacties

Theo Thiebou, 23-11-2014 13:28 #8
Met mijn geheugen stick (32 GB) wilde ik meer dan 2 GB voor Ready Boost reserveren, dit lukte niet.
Wat doe ik fout? Reactie infoteur, 24-11-2014
Beste Theo Thiebou,
Zodra de usb stick is herkend door de pc gaat u naar de eigenschappen van deze verwisselbare opslag. Daar klikt u aan dat u dit geheugen (voor een deel) wilt gebruiken om de pc te versnellen en vervolgens op OK.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maylinn, 05-02-2013 15:53 #7
Dit werkt dus echt alleen voor Windows vista en niet voor windows 7? Hoe zorg je er voor, als je dit gedaan hebt met je usb stick, dat hij weer als usb stickt werkt en niet als RAM. Reactie infoteur, 05-02-2013
Beste Maylinn,
ReadyBoost kan met Windows Vista, Windows 7 en Windows 8. Je usb stick blijft bruikbaar voor opslag, maar dan is er minder over voor het flash geheugen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lars, 16-06-2009 18:59 #6
Echt RAM geheugen is natuurlijk niet voor niets duurder dan het flashgeheugen in een USB stick. Het is namelijk veel sneller. Wie wel eens een 4 GB iso file heeft gekopieerd van een interne harde schijf naar een tweede interne harde schijf en ditzelfde daarna gedaan heeft van de schijf naar een USB stick zal het niet zijn ontgaan dat het kopieren naar de USB stick aanmerkelijk langzamer is dan het kopieren naar een 2de harde schijf. D.W.z. dat USB flashgeheugen langzamer is dan een harde schijf, dat weer op zijn beurt veel langzamer is dan RAM geheugen. Het is de reinste onzin om readyboost te vergelijken met een geheugen uitbreiding. Het is zelfs onzin om het te vergelijken met het vergroten van de pagefile op disk daar de pagefile op disk sneller is dan USB geheugen. Readyboost is vergelijken met het aanmaken van een tweede pagefile op bijvoorbeel een DVD-RW (wat niet kan maar dat heeft een vergelijkbare snelheid). Reactie infoteur, 17-06-2009
Beste Lars,
Via ReadyBoost is een veel goedkoper alternatief. Wie voldoende geld heeft, koopt de nieuwste pc met zo veel mogelijk werkgeheugen, en zit nergens mee. Maar daar ging het mij niet om.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nc Jansen, 11-01-2009 11:10 #5
Ik geloof wel dat het werkt alleen is het ook in evrest ergens terug te lezen want ik kan het niet vinden en door te testen met of zonder ook niet. Reactie infoteur, 11-01-2009
Beste NC Jansen,
Kijk eens bij systeemeigenschappen. Bijvoorbeeld via rechterklik op Deze Computer >> Eigenschappen>> Algemeen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Richard, 02-11-2008 21:25 #4
Ram is helemaal niet dur meer. Ram is circa 12 euro per Gigabyte (DDR2). Reactie infoteur, 03-11-2008
Beste Richard,
Dat is nog altijd een stuk duurder dan usb.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ineke Egbers, 19-04-2008 15:31 #3
Hallo… een heel leuk artikel over readyboost… ik ben er ook mee bezig geweest, maar krijg niet de melding dat ik mijn USB kan gebruiken voor extra geheugen. Is die Ready Boost ergens aan te zetten? Of is het slechts een onderdeel van een andere Vistaversie? Reactie infoteur, 20-04-2008
In principe geeft Windows ReadyBoost dit aan in het Eigenschappen dialoog, tenzij de usb stick niet wordt herkend: waarschijnlijk probleem met driver. Bovendien moet de USB stick een minimale doorvoersnelheid hebben van 2,5 Mb/sec.

Martijn van Doorn, 18-08-2007 00:00 #2
Beste schrijver van dit artikel,
Ik gebruik readyboost al een tijdje omdat ik maar 1GB intern heb. Ik kocht een goedkoop USB stickje van 1GB en heb readyboost aangezet. Ik schat ong. 250mb dat het sneller gaat, al laat ik hem compleet gebruiken. Toch zit er een maar aan readyboost. Ik heb namelijk ook een dure Sony usb stick van 2 GB. Deze kan geen readyboost gebruiken… vreemd maar waar. Niet elke stick is dus geschikt. Verder prima uitleg. Reactie infoteur, 19-08-2007
Beste Martijn,
Dit kan wel eens voorkomen. Meestal met een usb-stick die te traag is. Maar ook in dat geval biedt een usb stick vele handige aanvullende mogelijkheden.

Zie ook: http://zeemeeuw.infoteur.nl/specials/usb-stick.html

Stroganoff, 03-08-2007 08:43 #1
Hoi
Prima uitgelegd.
Ik heb ergens gelezen dat je het beste resultaat bereikt door je werkgeheugen met 3x te vermenigvuldigen, en dat als geheugen op de readybootstick te reserveren. Voor mij zou dat bijvoorbeeld 3x1024= 3072MB moeten zijn. Dat betekent dus een readyboost van zo'n 4 GB.
Kost wel tussen de 40 en 50 euro. (je schrijft… uitgebreider "een" veiliger, je bedoelt natuurlijk uitgebreider "en" veiliger) geintje

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 13-07-2020
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Special: Open source software
Reacties: 8
Schrijf mee!