InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Wel of geen Windows 10 installeren?

Wel of geen Windows 10 installeren?

Wel of geen Windows 10 installeren? Windows 10 is veiliger dan zijn voorgangers, mooier en beter. Aldus vele media. Begrijpelijk, maar is dat het hele verhaal over Windows 10. Wat zijn de voordelen en nadelen van Windows 10? Windows 10 lijkt qua vormgeving op Windows 8.1, voor wie een andere versie gewend is zal de nieuwe Windows even wennen zijn. Velen worden van de nieuwe Windows 10. De updates houden je bestuurssysteem veilig.

Windows 10 in de media

In vele media is Windows 10 beschreven als een zeer goede opvolger in de Windows renstal. Er zijn ook wat kritische geluiden waargenomen. Beide uitingen kloppen. Er zijn zeker verbeteringen aangebracht en een aantal voordelen op de eerdere versies. Ook Readyboost is wel erg handig.

Grondige aanpak

Het opbouwen van Windows 10 was geen sine cure. Microsoft heeft de afgelopen jaren ongeveer ieder belangrijk onderdeel van het Windows besturingssysteem grondig aangepakt: van de kern (kernel) tot de grafische schil, en van netwerk tot geluid. Hoewel niet allemaal even uniek en origineel, zijn er duidelijke verbeteringen aangebracht. Wat in ieder geval opvalt, is dat Windows 10 zich in de meeste gevallen zeer makkelijk laat installeren.

Kernel

De kernel is flink aangepast, waardoor Windows 10 duidelijk stabieler is en niet zo maar crasht bij een verkeerde ‘driver’. Bijna alle ‘drivers’ draaien in de ‘gebruikers mode’ en niet langer in de ‘kernel mode’. Daardoor kun je als gebruiker meer met je drivers veroorloven zonder dat je de kern van het besturingssysteem raakt, en zonder dat je telkens opnieuw je pc moet opstarten. Ook het installeren van de zogenaamde ‘rootkits’ wordt hierdoor veel moeilijker.

Samengevat:
  • De kernel is grondig aangepakt.
  • De meeste drivers werken niet langer in de gebruikers mode.

Daarmee is Windows 10 stabieler en veiliger.

Veiligheid van Windows 10

Niet langer heeft een gewone gebruiker automatisch ook rechten van de admin. Een gebruiker moet als hij iets wil doen waarvoor rechten nodig zijn, eerst een extra wachtwoord intikken. Hierdoor is het voor virussen stuk moeilijker om onopgemerkt serieuze schade aan te richten.

Internet Explorer is vervangen door Windows Edge. Volgens Microsft is deze nieuwe browser veiliger. Spy- en adware kunnen buiten de deur worden gehouden. Windows Edge kent extra mogelijkheden, zo kun je aantekeningen op webpagina's maken, en de interessante artikelen voor later bewaren. Deze browser is standaard aanwezig, maar niets belet je om voor een andere browser te kiezen.

ActiveX wordt standaard uitgeschakeld, net als de meeste systeem services. Het is nu makkelijker om bestanden per gebruiker te coderen, zodat gevoelige gegevens beter kunnen worden beveiligd.

De ingebouwde firewall werkt uiteraard twee kanten op, zowel voor het inkomende als het uitgaande verkeer.

Samengevat:
  1. Er is geen automatische toewijzing van admin rechten meer;
  2. Veelal is er een extra wachtwoord vereist;
  3. Active-X is automatisch uitgeschakeld;
  4. Bestanden zijn beter te coderen en daarmee te beveiligen, Bitlocker;
  5. Heeft een uitgebreidere firewall.

Bron: NDRU, PixabayBron: NDRU, Pixabay

Bestandenbeheer

Windows bewaart steeds de vorige versie van elk bestand dat de gebruiker wijzigt of (per ongeluk) weggooit. De zogenaamde schaduwkopie. Bij een ‘normale’ fatal-error kunnen dergelijke bestanden worden gered met het ingebouwde Safedoc. Voorheen was voor het redden van weggegooide bestanden aanvullende software nodig van derden.

Het beheer van bestanden is zo wie zo verbeterd, waardoor zoeken van bestanden veel beter en sneller verloopt. Elk scherm in de Windows Verkenner heeft zijn eigen zoekscherm. Het is bovendien mogelijk om snelkoppelingen van je meest gebruikte mappen te maken naar de linkerbalk van de Verkenner, wat het overzicht en snelheid bevordert.

Samengevat:
  1. Er worden automatisch schaduwkopieën gemaakt;
  2. Het zoeken is sterk verbeterd (zoekscherm, snelkoppeling).

Beeld en geluid

De DirectX technologie maakt de beelden nog fraaier, en gamen wordt zo nog leuker. Niet alleen zijn de grafische weergaven uitgebreid (onder andere de Aero-interface, 3d-effecten), ook de audio is nieuw. Door de nieuwe opzet van het audiosysteem is het mogelijk om het volume per applicatie in te stellen. Boven zijn er mogelijkheden voor spraakherkenning toegevoegd.

Samengevat:
  1. Er zijn de voordelen van DirectX 12, interessant voor gamers;
  2. Er is een mooie grafische weergave;
  3. Je kunt een touchscreen activeren;
  4. Er zijn meer mogelijkheden voor audio en spraak.

De digitale assistent Cortana

Ken je Siri Van Apple? Welnu, met Cortana kun je chatten, zoekopdrachten inspreken en om informatie vragen. Je kunt Cortana toegang geven tot je agenda en e-mai en deze laten beheren. Microsoft wil Cortina echt tot je assistent gaan maken zodat je steeds meer eenvoudig aan deze digitale assistent kunt overlaten.

Aandachtspunten Windows 10

Die zijn er vooral als je al heel tevreden bent over je huidige systeem en niet per se wilt upgraden. Windows10 vraagt om een investering. Dat geldt voor het besturingssysteem, maar ook voor een upgrade van een wat oudere computer. Dat kost natuurlijk geld. Maar de voordelen maken een nieuwe installatie zeker de moeite waard. Zo kun je van Windows 10a veel plezier hebben. Windows 10 heeft veel minder fouten in zich en wat voor velen ook belangrijk is, is dat Windows 10 weer het oude startscherm op het bureaublad heeft. Let er wel op dat met Windows 10 veel informatie ongemerkt met anderen kan worden gedeeld. Dit kun je voorkomen door dit ongevraagd delen van informatie niet toe te staan. Standaard staat alles op aan, maar je kunt hiervan ook weer veel op uit zetten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gebruik Windows Vista ReadyBoostGebruik Windows Vista ReadyBoostAls je je werkgeheugen onder Vista wilt vergroten, maak dan gebruik van de Windows ReadyBoost. Readyboost geeft een mooi…
Hoe kan ik mijn oude computer sneller maken met ReadyBoost?Wil je je oude computer sneller maken? De eerste stap die veel mensen zetten is om de computer op te schonen. Maar ook n…
Parallels Desktop voor de MacParallels Desktop voor de MacWindows 7 op je Apple Macintosh gebruiken kan tegenwoordig op meerdere manieren. De twee meest gebruikte zijn het in het…
Bronnen en referenties
  • Afbeelding bron 1: NDRU, Pixabay

Reageer op het artikel "Wel of geen Windows 10 installeren?"

Reacties

C. V. D. Kraats, 15-11-2008 16:34 #3
Sinds November draai ik de Retail versie van Vista Premium dualboot met XP Pro. Ik mag graag alles uittesten, een vastloper b.v. is geen uitzondering. Met een goede Back-up binnen 10 min weer op de rails.
Mijn hobby is filmbewerking, dus vraagt nog al wat. Voor de rest heb ik ook diverse oudere programma's (ook de nieuwere) alles draaid onder Vist. Al met al niets dan lof over Vista. Mijn pc is een pentium D core 2.8 Ghz met 2 GB intern geheugen, dat zou meer kunnen zijn.

Corduwener, 19-10-2007 13:39 #2
Ik heb recent een laptop met windows vista gekocht. Prima. Internet maar geen 'Windows mail'. Wel in het naderhand Geinstalleerde Office programma een z.g. Office Oultlook'. Maar dit vraagt weer om een productcode die ik niet heb. Hoe kom ik aan de opvolger van Outlook Express, deze was niet geinstalleerd en ik krijg via de taakbalk van internet ook geen mogelijkheid om een mailprogramma te activeren. Vreemd nietwaar? Reactie infoteur, 19-11-2018
Beste Corduwener,

Outlook Express heet in Windows Vista Windows Mail. Het heeft zo goed als de zelfde basis en nog steeds dezelfde interface. U vindt het onder Start>> E-mail. Daarna volgt een wizard met enkele vragen. Eerst uw naam, Volgende>>, en zo verder.

Lukt dit niet, dan zijn er nog andere alternatieven als outlook of Gmail.

A. de Jong, 10-10-2007 21:01 #1
Ik heb sinds een week Vista, maar kan nu niet meer op internet via deze pc.
Mijn prima functionerende router (Speedtouch F2274F) en Speedtouch 120 bij 3 andere pcs (XP) kent helaas steeds opnieuw problemen bij de nieuwe Vista-pc: hij knalt er helaas steeds bij Vista na zo'n 40 sec uit!
Er is telkens bij opstarten prima contact: goede wireless ontvangst, kanaal, ontvnagst etc…

Enig idee hoe ik dit oplos? Reactie infoteur, 19-11-2018
Geachte A. De Jong,

Problemen met draadloze netwerken komen helaas vaker voor. Omdat uit uw reactie de configuratie niet geheel duidelijk is, heb ik aan het aanleggen van een netwerk een aanvullend artikel gewijd getiteld:

Computernetwerk aanleggen, draadloos netwerk? U kunt het vinden onder:

https://pc-en-internet.infonu.nl/hardware/9578-computernetwerk-aanleggen-draadloos-netwerk-met-vista.html

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 18-11-2018
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Special: Virtuele pc
Reacties: 3
Schrijf mee!