InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Parallels Desktop voor de Mac

Parallels Desktop voor de Mac

Parallels Desktop voor de Mac Windows 7 op je Apple Macintosh gebruiken kan tegenwoordig op meerdere manieren. De twee meest gebruikte zijn het in het OSX ingebouwde Bootcamp van Apple en het hier besproken Parallels Desktop. Beide programma's bieden de mac-gebruiker, mocht hij of zij daar behoefte aan hebben, de mogelijkheid om ook het Windows OS te gebruiken.

Algemeen

Sinds 2008, de komst van de Mac-computers met Intel-chips, heeft de firma Parallels een software-pakket op de markt wat het mogelijk maakt om het Windows besturingssysteem ook op je Apple Macintosh te gebruiken. Het pakket Parallels Desktop is een zogenaamde 'Virtual-Machine' , een stukje software dat een fysieke computer nabootst.

Installatie en gebruik

Het installeren van Parallels Desktop gaat op dezelfde manier als alle andere mac-installaties, een kweste van slepen en neerzetten in je programma's folder. Om vervolgens Windows op je Mac te draaien heb je een geldige Windows versie nodig, ik heb zelf Windows XP en Windows 7 met succes geprobeerd. De installatie van Windows gaat hetzelfde als je dat op een PC gewent bent, dezelfde schermen, dezelfde instellingsmogelijkheden. ook is het mogelijk om verschillende versies van Windows naast elkaar te gebruiken, in Parallels Desktop kun je heel eenvoudig kiezen welke je wil gebruiken.

Na installatie van Windows is het dus mogelijk om Windows programma's te gebruiken op je Mac. Parallels draait Windows op een afzonderlijk, afgeschermd, deel van je harde schijf draait zodat je niet bang hoeft te zijn voor eventuele virus aanvallen die ook je Mac gegevens zouden aanvallen. Je kunt Parallels Desktop in verschillende 'modussen' gebruiken. Extra venster, volledig scherm of een hele handige, de zogenaamde 'coherence modus' waarbij Windows bijna naadloos aansluit bij de mac-omgeving. Bij het gebruik van Parallels met Windows merk je nauwelijks dat je op een Mac bezig bent behalve dat je af en toe weer Ctrl+C in plaats van Cmd+C gebruikt, het uiterlijk en het gevoel zijn net alsof je op een 'normale' PC met Windows aan het werk bent. Ook Windows spellen spelen kan op deze manier op een Mac, de laatste versie van Parallels ondersteund 64-bit, 5.1 geluid en heeft de laatste DirectX grafische software.

Persoonlijke kanttekening

© 2011 - 2019 Kschrauwen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.org
  • www.parallels.com
  • www.apple.com

Reageer op het artikel "Parallels Desktop voor de Mac"

Infoteur: Kschrauwen
Gepubliceerd: 14-04-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!