InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > 7-Zip Portable is voor de zip onderweg

7-Zip Portable is voor de zip onderweg

7-Zip Portable is voor de zip onderweg Grote bestanden kleiner maken? Zip dan je bestanden met 7-Zip portable. Compressie van bestanden scheelt opslagcapaciteit en veel tijd bij verzenden van bestanden. Voor je portable apps zoals de usb-stick is 7 Zip Portable een mooi stukje software. Het doet meer dan inpakken alleen, bovendien de zip is toepasbaar op vele bestanden (ook rar). 7-Zip is freeware en dus gratis.

Wat is 7-Zip voor software?

Zip 7, de grote broer van de portable versie gaat evenals de Portable versie al lang mee. De 7-Zip Portable zit inmiddels minimaal op extensie 4.42. Beide programma’s zijn gerenommeerde tools om te archiveren en om in- en uit te pakken. De 7-Zip Portable is geschikt voor alles wat draagbaar en mobiel is. De USB-stick, de iPod, een draagbare harde schijf of cd. Maar het draait ook gewoon op de harde schijf van je pc. Een zip-bestand kan ook veel eenvoudiger worden verzonden per e-mail en neemt veel minder ruimte in dan het oorspronkelijke bestand doet.

Instellingen van 7-Zip Portable voor onderweg

Het installeren op je USB-stick of andere portable app is zo gebeurd. Door in het menu naar Gereedschap en Opties te gaan kunnen enkele instellingen worden aangevinkt. Plaats bijvoorbeeld een vinkje bij de optie Zip in Context Menu Integreren. Dat betekent dat in Windows Verkenner de 7-Zip Portable als zipper zichtbaar wordt, wanneer een bestand met de rechter muis wordt aangeklikt.

Welke compressie is met 7-zip mogelijk?

7-Zip is open source software en bekend om zijn compressie in het 7z format. Het 7z format is het standaard format van 7-Zip Portable. Maar ook is compressie mogelijk in ZIP, GZIP, BZIP2, TAR, en RAR bestanden. 7-Zip draait namelijk zowel onder Windows als Linux. 7-Zip kan meer uitpakken dan inpakken. Aanvullend kunnen namelijk ook nog worden uitgepakt de extensies RAR, CAB, ISO, ARJ, LZH, CHM, Z, CPIO, RPM, DEB and NSIS.

Archiveren met 7-zip

Ook al is archiveren in 7z format voor deze software standaard, het is altijd nog maar de vraag of de ontvanger van je bestanden ook 7-Zip Portable gebruikt. Daarom is het aan te bevelen om te archiveren en versturen in ZIP. Een voordeel van een ZIP bestand is bovendien dat je een archiefbestand makkelijker in meerdere delen kunt opsplitsen. Dit vereenvoudigt weer het verzenden per mail. Via de optie Verdeel in Volumes en de optie Bytes kun je zelf de gewenste omvang van de archieven vaststellen. Bovendien kun je de archieven voorzien van een wachtwoord.

Uitpakken met 7-zip

7-Zip Portable is een snelle uitpakker. Het handigst gaat dit via Windows Verkenner, maar het kan ook via de optie Uitpakken in 7-Zip zelf. Als je bang bent voor het onterecht vervangen van bepaalde bestanden bij het uitpakken, is het altijd goed om de optie Alleen Vervangen Met Bevestiging aan te vinken.

Slot

Onderweg kun je, of het nu fysiek op een harde schijf, usb stick is of over het web, niet zonder een goede zipper. 7-Zip Portable is zo'n zipper. Het verkleint op een slimme manier grote bestanden zodat ze eenvoudig te verstuten en te bewaren zijn. Doen dus.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Snel je programma's opstarten via je usb-stickSnel je programma's opstarten via je usb-stickSnel je programma's opstarten via je usb-stick of gebruik het als opslag voor je bestanden. De usb-stick is zeer handig…
Ga met VMware virtueel via je usb-stickGa met VMware virtueel via je usb-stickEr zijn een paar software pakketten, die virtualisatie mogelijk maken. Enkele zeer bekende zijn de Virtual PC versies va…
Usb-stick handig en onmisbaarUsb-stick handig en onmisbaarDe usb-stick heeft de vertrouwde diskette vervangen. Het is dan ook een 'next generation storage device' dus een nieuw t…

Reageer op het artikel "7-Zip Portable is voor de zip onderweg"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 06-07-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Special: USB-stick
Schrijf mee!