InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Hoe kies je de juiste beamer?

Hoe kies je de juiste beamer?

Steeds meer mensen kopen een videoprojector, een zogenaamde beamer. Men wil thuis films en muziek-DVD's op een groot scherm kunnen bekijken. De vroegere televisiekamer wordt omgetoverd in een thuisbioscoop. Omdat de prijzen democratischer worden, is de aanschaf van dergelijk toestel ook niet meer enkel voor grote bedrijven en instellingen weggelegd. Het aanbod aan projectoren is echter heel uitgebreid. Wie zich eerst informeert, zal beter kunnen kiezen.

LCD of DLP?

Een LCD-projector bevat drie kleurpanelen, die per beeldpunt kunnen geopend of gesloten worden. Elke pixel krijgt op die manier een lichtcombinatie van rood, groen en/of blauw. De samenstelling van alle beeldpunten geeft het totaalbeeld.

Bij een DLP-projector wordt het beeld opgebouwd uit de reflectie van minuscule spiegeltjes, één per pixel. Deze techniek is nieuwer (en bijgevolg nog duurder), maar heeft als grote voordeel dat het beeld veel gelijkvormiger is op het scherm. Wie dicht bij het scherm zit, kan bij een LCD-projectie soms het raster van de verschillende beeldpunten onderscheiden, dit is bij een DLP-projector niet meer zo. Het is niet uitgesloten dat deze techniek op termijn volledig de LCD-projectie zal vervangen. DLP-projectors kunnen immers ook veel kleiner gemaakt worden dan de klassieke LCD-toestellen.

Resolutie

Net zoals je computerscherm, kan een beamer een maximaal aantal pixels weergeven. Hoe hoger de resolutie is, hoe beter ook de beeldkwaliteit. Als de projector slechts een lagere resolutie aankan dan de computer die de beelden doorstuurt, dan zal er kwaliteitsverlies optreden.

De meest gangbare resoluties zijn:

  • SVGA - 800 x 600
  • XGA - 1024 x 768
  • SXGA - 1280 x 1024

De aankoopprijs van een projector is recht evenredig met de resolutie. De krachtigste projectoren kunnen een resolutie van 1600 x 1200 pixels aan, maar kosten ook veel meer dan de 'lichtgewichten' die enkel de SVGA-resolutie ondersteunen. Wie computerpresentaties geeft, zal eerder kiezen voor een toestel dat XGA of SXGA biedt. Wie echter enkel films wil afspelen thuis, kan ook kiezen voor de goedkoopste oplossing.

Helderheid

De lichtopbrengst van een projector wordt via een Amerikaanse standaard gemeten en uitgedrukt in ANSI Lumen. Heel wat factoren bepalen hoe krachtig de lamp van de projector moet zijn. Wordt de projectieruimte verduisterd? Moet de projector ver van het scherm staan en wordt er gebruik gemaakt van een zoomlens? Op welke achtergrond wordt er geprojecteerd? Wie helemaal zeker wil zijn van de juiste aankoop zou eigenlijk een demonstratie moeten aanvragen. In de meeste situaties volstaat een projector met een lichtopbrengst tussen 1500 en 2000 ANSI Lumen.

Contrast

De contrastratio is het aantal gradaties dat de beamer kan weergeven tussen wit en zwart. Wie in een verduisterde ruimte projecteert zal een duidelijk verschil merken tussen projectors met verschillende contrastwaarde. In een niet-verduisterde ruimte is de lichtopbrengst belangrijker. Heeft de projector van je keuze een contrastratio van 750 of hoger, dan ben je verzekerd van erg goede kwaliteit.

Levensduur

Eén van de duurste onderdelen van de projector is de lamp. Daarom is het aantal uren dat de lamp meegaat erg belangrijk. Een levensduur van 2000 uren is gebruikelijk. Er zijn echter types met een hogere levensduur. Wie zijn projector intensief gaat gebruiken kan overwegen of het de extra uitgave waard is. Hoe lang een lamp blijft werken, hangt echter ook af van het goede gebruik van je beamer: het is cruciaal om het toestel na gebruik goed te laten afkoelen voor hij weer opgeborgen wordt.

Andere kenmerken

  • De gebruiksvriendelijkheid kan voor sommige mensen een doorslaggevend argument zijn bij de keuze van een projector.
  • Wie zijn toestel vaak moet verplaatsen, zal ook letten op het gewicht (dat kan variëren tussen 1,4 kg en 8 kg).
  • Ook de hoeveelheid geluid dat de ventilator van de beamer maakt, kan een factor zijn die meespeelt in de beslissing. In een kleine projectieruimte kan een luide projector erg storend werken.

Waar koop je een beamer?

Bij de betere elektrozaak word je ongetwijfeld goed geholpen. Wie een online aankoop aandurft, kan over de grens in Duitsland gaan shoppen. Projectoren zijn daar beduidend goedkoper dan in België of Nederland.
© 2007 - 2019 Mamalies, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ouderwets vermaak op het scherm met de oude filmprojectorOuderwets vermaak op het scherm met de oude filmprojectorStaat er bij jou of bij je grootouders nog een oude filmprojector op zolder? Wil je net als vroeger weer een keer gezell…
Muurschildering makenMuurschildering makenVeel mensen vinden het erg leuk om hun huis,balkon of tuin een persoonlijk tintje te geven. Je onderscheiden van de mass…

Reageer op het artikel "Hoe kies je de juiste beamer?"

Reacties

H. van Gemert, 11-06-2012 17:18 #3
Ik overweeg de aanschaf van een beamer ipv mijn pc monitor: ik wil dus voortaan achter mijn bureau met ietwat gedempt daglicht kunnen werken met mijn muis, die dan geprojecteerd wordt door de beamer op een witte muur tegenover me, op een afstand van ongeveer 5 m. Tevens zal de beamer ook benut worden voor films uiteraard, maar dat is secundair qua specificatie eisen.
Vraag: wat zou een goede keuze zijn?

graag uw reactie

J. Kioppelaar(Studio 76), 27-10-2007 16:13 #2
Vraag: wij zoeken een beamer die gebruikt kan worden door 4 docenten waarbij geen laptop bij nodig is.
Iedere docent brengt zijn eigen USB-stick -of iets dergelijks- met zijn info mee. (de lokatie wordt door meerdere instanties gebruikt en beperkt de opslag van de apparatuur).
Het aantal kijkers ligt normaal op 25 en zeer incidenteel op 50.
Graag uw reactie over mogelijkheden.

Theo Koeten, 02-06-2007 23:21 #1
Na bezoeken afgelopen dagen bij een aantal bedrijven welke beamers verkopen is deze stelling redelijk achterhaald. Sommige bedrijven verkopen niet eens DLP meer omdat de LCD techniek de DLP techniek ingehaald en overtroffen heeft. Ik heb een paar wondertjes mogen aanschouwen met een contrast ratio van 10000:1 (ja 10K;1), 19db, achter of voor de projector (1,5mtr van het scherm) en geen pixel te zien. Kosten, 1500 euro. DLP's zijn er nog wel, maar worden nu gebruikt in het lage segment (office projectie) en het top segment (home cinema, v.a. 8000 euro).

Infoteur: Mamalies
Gepubliceerd: 13-05-2007
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Reacties: 3
Schrijf mee!