10 Tips voor pakkende titels van blogs of artikelen

10 Tips voor pakkende titels van blogs of artikelen Wat zijn bewezen succesfactoren voor een pakkende titel boven blogs of andere artikelen? Een groot deel van de beproefde stramiens voor de koppen van advertenties en andere marketingactiviteiten is ook relevant voor de titels van niet-commerciële artikelen en blogs in het algemeen. Met welke tien tips kun jij meer bezoekers naar je artikel trekken?

Elementen van formules voor pakkende koppen

Stel, je wilt een artikel of blog schrijven over de mogelijkheden om intelligent, mooi, rijk, fit, slank en weer jong te worden, of misschien liever over de agressieve marketing achter producten die gouden bergen beloven. Op basis van je inzichten over de (on)mogelijkheid van dergelijke ingrijpende veranderingen in iemands leven, formuleer je de hoofdtekst van je artikel. Waarschijnlijk heb je al een voorlopige werktitel in gedachte, maar is deze wel geschikt om lezers aan te trekken? Als je de hoofdtekst van je artikel gereed heb, dan sta je voor de grote vraag: wat zou een geschikte, wervende titel zijn die aan de inhoud van dit artikel recht doet? Je kent al het belang van een passende kop.

Maar nu wil je weten wat de sterke kanten zijn van elk van de beproefde formules voor wervende titels voor blogs en andere artikelen. Hieronder vind je de elementen van veel gebruikte formules op een rijtje gezet.
Nr.FormuleOnderwerpFormuleFormuleOnderwerpOnderwerpFormule
1.Hoeword je binnen X dagen / 1 maand snel enmakkelijk /moeiteloos /zonder moeiterijk, intelligent, mooi, fit, slank en weer jong ?
2.Zo" " " " " "" "
3.Het geheim / De geheimen / X Geheimen om " " " "" " te worden
4.X tips / X adviezen " " " " " """ " "
5.X snelle en makkelijke manieren " " " " " "" " " "
6.Gemakkelijk / Moeiteloos / Zonder moeite " " " "" " worden
7.Word " " " "" " !
8.Waarom je" "" " " " kunt worden
9.Wie wil ook " " " "" " worden?
10.Alles wat u moet weten / Alles wat u wilt weten om " " " " " " te worden

1. Hoe (...)?

Op nummer 1 in onze tabel staat de Hoe-vraag. Copywriters beschouwen de 'Hoe […]- ' of 'Hoe kun je'-koppen als formules die bijna gegarandeerd de aandacht van lezers trekken. De aantrekkingskracht van deze constructie schuilt in het feit dat veel mensen graag zichzelf of hun leven plezieriger willen maken.

De beste van deze koppen hebben betrekking op een wens, behoefte of een belofte. Bijvoorbeeld:
  • Hoe word je rijk, intelligent, mooi, fit, slank en weer jong?
  • Hoe blijf je de moordende concurrentie voor?
  • Hoe timmer je een onweerstaanbaar poppenhuis?

De kop wordt nog sterker als je niet de nadruk legt op de procedure of het proces, maar op het te behalen voordeel of eindresultaat. De formulering van een kop luistert dus heel nauw.

Een kop als:
  • Hoe maak je jezelf rijk, intelligent, mooi, fit, slank en weer jong?
is om diverse redenen minder geschikt: de nadruk ligt hierbij op de inspanningen die de lezer zich moet getroosten. Bovendien heeft de lezer geen flauw idee van de hoeveelheid tijd of moeite die deze inspanningen hem gaan kosten.

Met kwalificaties als '(ge)makkelijk', 'moeiteloos' of 'zonder moeite' kun je proberen de lezer te overtuigen dat de inspanningen die hij zal moeten doen om het doel van het rijk (enzovoorts) worden hem beslist zullen meevallen.

Als je bedenkt dat concrete getallen het vertrouwen van de lezer doorgaans vergroten, kies je wellicht een titel in de trant van:
  • Hoe je binnen 30 dagen rijk (enzovoorts) wordt

Natuurlijk kun je de hierboven behandelde elementen ook combineren:
  • Hoe word je binnen 30 dagen moeiteloos rijk (enzovoorts)?
Als alternatief voor een vraagzin, kun je de titel eventueel formuleren als:
  • Hoe je binnen 30 dagen moeiteloos rijk (enzovoorts) wordt

Ook voor de volgende voorbeelden geldt, dat het aan te bevelen kan zijn om concrete getallen en kwalificaties als 'moeiteloos' en variaties daarop aan je titel toe te voegen. Om de onderlinge verschillen maximaal tot uitdrukking te brengen, is dat hieronder bewust achterwege gelaten.

2. Zo (...)

Dit is een variant van de hoe-kop. Je hoeft alleen maar je doelgroep te bedenken en deze jouw hulp aan te bieden. Bijvoorbeeld:
  • Zo word je rijk, intelligent, mooi, fit, slank en weer jong
  • Zo timmer je een hondenhok
  • Zo haal je je recht

3. Het geheim (...) / De geheimen (...) / X geheimen (...)

Dit stramien behoort tot de toppers onder de koppen. Deel je kennis die je als ingewijde hebt en vertaal deze kennis in een voordeel voor de lezer. Bijvoorbeeld:

4. X tips (...) of X adviezen (...)

Veel mensen houden van overzicht. Je kunt de vrees voor een overdaad aan informatie tegengaan door te melden hoeveel manieren of tips je gaat bespreken. Vul op de plaats van de X een concreet getal in.
  • 6 tips om / 6 adviezen om rijk, intelligent, mooi, fit, slank en weer jong te worden

5. X snelle en makkelijke manieren (...)

Het bijzondere aan deze formulering is dat de nadruk wordt gelegd op het feit dat het resultaat snel en gemakkelijk kan worden bereikt. Mensen houden ervan om snel en gemakkelijk een probleem de baas te worden. Bijvoorbeeld:
  • 6 snelle en gemakkelijke manieren om rijk, intelligent, mooi, fit, slank en weer jong te worden
  • Gemakkelijk noten leren lezen
  • 3 snelle manier en om je verkoudheid de baas te worden
  • Een snelle manier om je hond zindelijk te krijgen

Vermoed je dat jouw doelgroep uitgekeken raakt op de eeuwige 'snelle en makkelijke' beloften, kun je het eens proberen met titels als: Weinig bekende manieren om (...);
  • Weinig bekende manieren om je energierekening omlaag te krijgen
  • Weinig bekende manieren om minder belasting te betalen

6. Gemakkelijk (...) / Moeiteloos (...) / Zonder moeite (...)

Feitelijk is dit een verkorte variant van formule nr. 5. Bijvoorbeeld:
  • (Ge)makkelijk / Moeiteloos / Zonder moeite rijk, intelligent, mooi, fit, slank en weer jong worden

7. Word (...)!

Het klinkt onlogisch, maar gezien het succes van dit soort koppen lijken lezers graag gecommandeerd te worden:
  • Word rijk, intelligent, mooi, fit, slank en weer jong!
  • Speel moeiteloos gitaar!

Een variant van de commandokop is: Weg met (…)
Dit is een klassieke formule voor het oplossen van een vervelend probleem of een onvervulde wens van lezers.
  • Weg met die hardnekkige vlek in het tapijt
  • Weg met die rommel in de kinderkamer

8. Waarom je (...)

Dit stramien belooft de lezer een uitleg van de manier waarop iets te verwerkelijken valt. Bijvoorbeeld:
  • Waarom je rijk, intelligent, mooi, fit, slank en weer jong kunt worden
  • Waarom jouw kind van muziekles intelligenter wordt
  • Waarom je dit keer wel je rijbewijs gaat halen

9. Wie wil ook (…)?

Bij deze kop wordt ingehaakt op een verondersteld reeds bestaand verlangen van de lezer. Bijvoorbeeld:
  • Wie wil ook een beter betaalde baan?
  • Wie wil ook meer plezier en minder stress tijdens zijn vakantie?

Er bestaan ontelbare andere mogelijkheden om de kop als vraagzin te formuleren en de lezer over te verleiden een artikel verder te gaan bekijken. Waar het bij alle koppen om draait, is de lezer het gevoel te geven dat het hem voordeel brengt als hij verder leest. Bijvoorbeeld:
  • Heeft de griepprik zin?
  • Waar vind je nog gezonde rashonden?
  • Maakt u deze vijf vaak gemaakte fouten bij uw belastingaangifte?
  • Hoe weet ik welke verzekering het beste bij me past?

10. Wat iedereen moet weten over (...) / Alles wat u wilt weten over (...)

Dit soort koppen wekt de nieuwsgierigheid. De lezer wordt geprikkeld om door te lezen en te ontdekken of hij iets mist.
  • Wat iedereen moet weten over leningen
  • Alles wat u wilt weten over uw pensioen

Welke stramien past het beste?

Je wilt bij de formulering van een titel voor je blog of ander artikel niet blindelings een stramien toepassen, ook al wordt dat stramien al tientallen jaren in de praktijk van marketing en reclame met doorslaggevend succes gebruikt.

Je wilt namelijk ook aansluiten op de behoeften, wensen en verwachtingen van jouw specifieke doelgroep.

Daarnaast wil je bovendien rekening houden met de manier waarop zoekmachines koppen waarderen. Zo schijnt de populaire zoekmachine Google van korte koppen te houden en bovendien de eerste woorden van een kop zwaarder te laten wegen dan de daaropvolgende woorden.

Dit zijn allemaal factoren die van invloed kunnen zijn op de exacte formulering van je titel. Een en ander brengt met zich mee dat de beste kop die bij jouw blog of ander artikel past, een kwestie is van bewuste afweging van de voor- en nadelen van de verschillende opties.

Lees verder

© 2011 - 2024 Manon-troppo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Je eigen blog starten: Tips voor beginnersJe eigen blog starten: Tips voor beginnersEen blog of weblog is een website in dagboekstijl dat regelmatig wordt bijgehouden. De auteur van het blog, de blogger,…
Hoe verdien je geld met bloggen?Hoe verdien je geld met bloggen?Valt er geld te verdienen met bloggen en hoe werkt dat dan? Een blog opzetten kost wat tijd, maar daarna heb je inkomste…
Hoe wordt jouw blog succesvol?Hoe wordt jouw blog succesvol?Bloggen is in dit tijdperk met computers en smartphones razend populair. Bloggen is ook leuk. Schrijf over jouw passies,…
Tips om goed te Twitteren: hoe het beste TwitterenTips om goed te Twitteren: hoe het beste TwitterenWie eenmaal het Twitteren heeft ontdekt, kan dit optimaliseren. Bijvoorbeeld om met Twitter meer klanten te trekken. Hie…

Digitale certificatenIn veel van onze huidige communicatie maken we gebruik van moderne cryptografie, vaak dagelijks en vaak zonder erbij sti…
E-mailadres zoeken: mogelijk?E-mailadres zoeken: mogelijk?Hoe kan je een e-mailadres zoeken van een persoon of bedrijf? Hier kun je lezen hoe je e-mailadressen kunt vinden en in…
Bronnen en referenties
  • The Cheater’s Guide to Writing Great Headlines; Brian Clark; http://www.copyblogger.com/the-cheater%E2%80%99s-guide-to-writing-great-headlines/
  • Writing headlines that get results: Brian Clark; http://www.copyblogger.com/writing-headlines-that-get-results/
  • How to Write a Killer “How To” Article That Gets Attention; Brian Clark; http://www.copyblogger.com/how-to-write-a-killer-how-post-that-gets-attention/
  • Why Some People Almost Always Write Great Post Titles; Brian Clark: http://www.copyblogger.com/why-some-people-almost-always-write-great-post-titles/
  • How to Get 53% More Readers for Every Blog Post You Write; Brian Cark; http://www.copyblogger.com/how-to-get-53-more-readers-for-every-blog-post-you-write/
Manon-troppo (160 artikelen)
Laatste update: 04-03-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Bronnen en referenties: 5
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.