InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Tips om goed te Twitteren: hoe het beste Twitteren

Tips om goed te Twitteren: hoe het beste Twitteren

Tips om goed te Twitteren: hoe het beste Twitteren Wie eenmaal het Twitteren heeft ontdekt, kan dit optimaliseren. Bijvoorbeeld om met Twitter meer klanten te trekken. Hierbij dan ook tips om goed te twitteren. Hoe schrijf je een goede Tweet?

Een goede Tweet heeft een pakkende tekst

Om op te vallen moet je je Tweets voorzien van pakkende teksten. Zorg ervoor dat anderen geïnteresseerd raken en als je iets aan te bieden hebt, dat ze doorklikken naar een website of een blog. Stel vragen, poneer een stelling of schrijf iets dat de meeste mensen niet kennen. Doe dit wel in zo weinig mogelijk woorden. En heel belangrijk: begin noot met een link naar die website of blog. Die moet achteraan staan.

Zorg voor ruimte als mensen je Tweet willen doorsturen

Het retweeten van Tweets is heel belangrijk om meer volgers te krijgen of om meer mensen op een websitepagina of een blog te krijgen. Maar dan moet er wel ruimte zijn om die Tweet door te sturen. Daarom is er ruimte nodig. Normaal gesproken kun je in 104 woorden melden wat je te zeggen hebt. Maar als iemand gaat Retweeten dan gaat die Twitternaam daar al weer af. Stel dat je Twitternaam @Ikhouvanschrijven zou zijn. Dan moet je die tekens zijnde 18 tekens van die 140 af moeten trekken om te retweeten zonder dat er informatie verloren gaat. Een Tweet van @Ikhoudvanschrijven kan dus maar 122 karakters lang zijn in dat geval.

Hashtags zijn belangrijk in Tweets

Door in de tekst van je Tweet hashtags te zetten (dat is dit teken #) kun je er voor zorgen dat mensen je vinden. Met een hastag kun je namelijk zoeken. De hashtag moet wel aan het woord vastzitten trouwens. Dus zo: #twitteren Meer dan 3 tags in de tekst zijn overbodig. Door de hashtags gewoon onderdeel uit te laten maken van je bericht bespaar je ruimte. Dus bijvoorbeeld zo: Weet jij hoeveel #inwoners #China heeft?

Verkorters

Stel je schrijft veel artikelen op een site en je wilt graag dat mensen die site bezoeken. Dan moet je dus linken naar die desbetreffende pagina. Maar een normale link is vaak enorm lang. Gebruik daarom in bijvoorbeeld Tweetdeck de linkverkorter. Zet die op on (staat linksboven onder de balk waar je je berichten in kunt typen). De verkorte link begint dan met bijvoorbeeld Bit.ly of Goo.gl. Een goed bericht met een verkorter ziet er dan bijvoorbeeld zo uit: Weet jij hoeveel #inwoners #China heeft? Zoveel: Bit.ly.neme.ner (dit laatste is dus de verkorte versie van een link die direct doorlinkt naar het desbetreffende artikel of de website)
Controleren of je wel het juiste artikel hebt verstuurd kan nodig zijn. Het staat wat slordig als iemand denkt dat hij op een artikel over China terechtkomt en het blijkt een artikel over autos te zijn.

Spelling en goed schrijven

Omdat je bij Twitter maar zulke korte berichten gebruikt is het eigenlijk vaak nog moeilijker om alles foutloos te schrijven dan in lange berichten. Controleer dus goed of je alles goed geschreven hebt en of je wel de ds en de ts goed hebt staan.

Zet geen dingen in je Tweets waar je later spijt van kunt krijgen

Leerlingen zijn al van scholen gehaald en in de gevangenis gezet omdat ze Tweets op Twitter zetten die echt niet kunnen. Mensen zijn hun baan kwijt geraakt (onder andere een agent die liet weten dat de dood van twee mensen wel zelfmoord zou zijn terwijl het in werkelijkheid door koolmonoxidevergiftiging kwam) door een verkeerde Tweet. Pas dus op wat je schrijft en probeer mensen of werkgevers niet tegen de haren in te strijken als je met hen nog een lange relatie wilt behouden. Tweets worden ook doorgestuurd en daar heb je zelf geen controle over. Wil je die controle wel, neem dan een account waarbij alleen jij bepaalt wie je mag volgen. Dit is een account met een slotje en de berichten zijn dan niet openbaar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Berrie Pelser

Reageer op het artikel "Tips om goed te Twitteren: hoe het beste Twitteren"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 06-10-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Special: Twitteren
Schrijf mee!