InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > De titel van je artikel of blog: wat trekt lezers aan?

De titel van je artikel of blog: wat trekt lezers aan?

De titel van je artikel of blog: wat trekt lezers aan? Stel, je hebt veel energie geïnvesteerd in het schrijven van een boeiend artikel of blog voor het internet. Toch blijken volgens je statistieken maar weinig mensen je site te bezoeken. Spreekt de titel van je artikel of blog de lezer nog te weinig aan? Wat is eigenlijk de functie van de titel of kop voor een internetpublicatie? Hoeveel tijd kost het schrijven ervan? Wat zijn de vijf kenmerken van een goed geformuleerde titel?

Wat is de functie van de titel van een artikel of blog?

Na het stellen van een zoekvraag op internet valt het oog van een lezer het eerst op de koppen van artikelen die de zoekmachine als geschikte treffers voor hem heeft geselecteerd. Een intrigerende titel kan het verschil kan bepalen tussen een link naar een artikel die wel of niet wordt aangeklikt.

Ook al heb je een inhoudelijk en stilistisch briljant artikel of blog voor het internet geschreven, als lezers niet verder kijken dan de kop, is al je moeite voor niets geweest.

De titel moet het artikel dus als het ware verkopen. Om te beginnen, is het handig je te realiseren dat lezers vaak drukbezette mensen zijn die snel een oplossing voor hun probleem willen. Hoe duidelijker je titel is over de waardevolle informatie die je artikel te bieden heeft, des te groter is de kans dat ook de inleiding en vervolgens ook de rest van je verhaal wordt gelezen. Ook een kop die nieuwsgierig maakt of een glimlach om de mond weet te toveren, kan leiden tot een grotere kans om gelezen te worden.

Hoeveel tijd kost het schrijven van een succesvolle titel?

Over de beroemde copywriter David Ogilvy wordt gezegd dat hij de kop boven een automobieladvertentie soms wel meer dan honderd keer herschreef. En over de eveneens bekende Gene Schwartz gaat het gerucht dat het formuleren van de eerste vijftig woorden van een titel en de inleiding van een promotieartikel hem soms wel een hele werkweek kostte

Sommige deskundigen op het gebied van marketing en adverteren veronderstellen dat het formuleren van een goede titel ongeveer evenveel tijd kost als het formuleren van het artikel zelf. Deze veronderstelling houdt verband met het feit dat als de titelkop van een artikel de lezer niet aanspreekt, deze verder geen aandacht aan de rest van de tekst besteedt.

Bovengenoemde inzichten zouden even sterk gelden voor het schrijven van blogs als voor andere internetartikelen. Aangezien het erg moeilijk om de aandacht van een lezer te trekken en vast te houden, is een zorgvuldig geformuleerde kop daarom het halve werk.

Vijf kenmerken van een goed geformuleerde titel

Bij het formuleren van de kop is het aan te raden om te letten op de volgende vijf vragen.

Belooft jouw kop de lezer een concrete beloning als deze verder leest? Denk hierbij in termen van informatie waarmee de lezer hoopt zijn voordeel te kunnen doen. Denk aan een kop in de trant van:
Hoe je binnen 30 dagen moeiteloos saxofoon speelt

Met behulp van welke bijzonderheden kun jij je kop fascinerender en geloofwaardiger maken? Hoe specifieker je formuleert, des te beter het is. Vooral concrete getallen scoren in dit opzicht sterk. Denk bijvoorbeeld aan een titel als:
12 manieren om duurzaam slank te worden

Zet de artikelkop de lezer aan tot actie? Dit werkt vooral als het onderwerp een sterke emotie bij de lezer oproept. Een voorbeeld:
Unieke strategie om voorgoed met roken te stoppen

Doet jouw titel de lezer een voorstel waarop hij onwillekeurig 'ja' op knikt? Bijvoorbeeld:
Wilt u de winter door met behaaglijk warme voeten? 7 tips

Kun je een intrigerend aspect in je titel verwerken dat de lezer stimuleert om de inleiding van je artikel te gaan lezen? Een bekend stramien voor een geslaagde kop luidt:
Het geheim van [Ö]
Daarbij vul je op de stippellijntjes in waarover het artikel daadwerkelijk gaat. Dit stramien wordt al tientallen jaren door veel copywriters gebruikt, maar heeft nog altijd onverminderd succes bij de lezers.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goed bloggen op internetGoed bloggen op internetBloggen op internet is een medium die steeds meer mensen gebruiken. Veel mensen schrijven op een weblog om andere mensen…
Hoe verdien je geld met bloggen?Hoe verdien je geld met bloggen?Valt er geld te verdienen met bloggen en hoe werkt dat dan? Een blog opzetten kost wat tijd, maar daarna heb je inkomste…
Meer bezoekers op je blog door SEO voor blogspotMeer bezoekers op je blog door SEO voor blogspotHet bloggen op het internet heeft zijn plaats gevonden. Je hoeft geen technische kennis te hebben om een blog te maken e…
SEO Tips: 7 Cruciale SEO TipsWanneer u een artikel op het internet publiceert, dan wilt u natuurlijk dat dit artikel wordt gelezen. Door gebruik te m…
Bronnen en referenties
  • The Cheaterís Guide to Writing Great Headlines; Brian Clark; http://www.copyblogger.com/the-cheater%E2%80%99s-guide-to-writing-great-headlines/
  • Writing headlines that get results: Brian Clark; http://www.copyblogger.com/writing-headlines-that-get-results/
  • How to Get 53% More Readers for Every Blog Post You Write; Brian Cark; http://www.copyblogger.com/how-to-get-53-more-readers-for-every-blog-post-you-write/

Reageer op het artikel "De titel van je artikel of blog: wat trekt lezers aan?"

Infoteur: Manon-troppo
Laatste update: 28-04-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Special: Schrijven: titel en slot
Schrijf mee!