InfoNu.nl > Pc en Internet > Anti virus > Welke virussen en spyware kom je op het internet tegen?

Welke virussen en spyware kom je op het internet tegen?

Welke virussen en spyware kom je op het internet tegen? Als je veel op het internet “surft”, download en e-mailt, dan is het belangrijk je bewust te zijn van de vele virussen en spyware die er in omloop zijn.

Soorten Malware

Malware is de verzamelnaam van alle soorten virussen en spyware die er zijn. Deel je ze in in categorieen, dan ziet dit er als volgt uit:
  • Virussen
  • Phishing
  • Spyware

Uitleg van de verschillende soorten Malware

Virus

Een virus is als het ware een klein computerprogramma dat ervoor zorgt dat er fouten ontstaan in het computersysteem en je computer dus niet meer (goed) kan werken. Zo’n virus kan zich verstoppen in bestanden, zoals bijvoorbeeld in de bijlages in een e-mail. Zo kun je een virus dus ook verspreiden door uitwisseling van bestanden via e-mail, usb-sticks, of geheugenkaarten.

Worm

Een worm is een zelfstandig (zelfdenkend) programma dat zichzelf kan kopieeren en versturen van de ene computer naar het andere zonder dat de gebruiker er iets mee doet. Dit programma verstuurt zichzelf naar alle e-mailadressen die het vindt op je computer. Dit kan veel schade opleveren aan je computer en zelfs mogelijke hackers toegang geven tot je computer zonder dat je er weet van hebt.

Trojaans paard

Een Trojaans paard is een computerprogramma dat vermomd is als een onschuldig programma. Hierdoor wordt zo’n bestand door de gebruiker niet als verdacht gezien, of soms zelfs niet gezien, en wordt het bestand gedownload. Als het programma dan geinstalleerd zou worden zetten ze de “poorten” van hun computer open en kunnen hackers misbruik maken van de gegevens die op je computer staan.

Phishing

Bij Phishing proberen internetcriminelen je via e-mails naar een nagebootste site te lokken. Dit is vaak een exacte kopie van de site (bv. van een bank). Op deze site willen ze dan dat je je login gegevens invoert en andere persoonlijke informatie. Doe je dit, dan hebben de internetcriminelen je gegevens en kunnen deze gebruiken om ermee te frauderen of je rekening te plunderen.
Je kunt phishing e-mails herkennen aan de volgende kenmerken:
  • Moeizame formulering en/of veel spelfouten
  • Een onpersoonlijke aanhef met het verzoek om gevoelige informatie aan te passen of te verstrekken
  • Een oproep om snel te reageren of actie te ondernemen

Spyware

Spyware is een (deel van een) computerprogramma dat zonder dat je het weet informatie verzamelt over je computer en internet gebruik. Deze gegevens stuurt het programma dan door naar een externe partij, meestal een marketing bedrijft. Er zit vaak spyware verborgen in gratis software. Ook kunnen websites die je bezoekt spyware op je computer achterlaten. Realiseer je dus goed dat het downloaden van gratis software en het bezoeken van onveilige websites kan leiden tot spyware in je computer.

Hoe bescherm je je tegen Malware

Toegegeven, 100% veiligheid kan je niet garanderen. Er zijn veel verschillende soorten Malware in omloop en er komen ook telkens nieuwe bij. Gebruik dus je logisch verstand en gebruik hierbij ook de volgende adviezen:
  • Open nooit e-mail bijlagen van onbekende afzenders
  • Zorg voor een goede virusscanner en update deze regelmatig
  • Scan bestanden van extern geheugen (zoals usb stick, DVD, CD, etc.) eerst op virussen alvorens deze bestanden over te zetten naar je eigen computer.
  • Download en open nooit onbekende software
  • Gebruik een Firewall voor extra veiligheid
  • Mocht er een browserwindow vragen om onbekende software te installeren, klik dan nooit zomaar op OKEr bestaan geen “gratis” virusscans, als deze je worden aangeboden via het internet, download ze dan niet. Gebruik alleen virusscans van officiele sites.
  • Klik nooit op links in e-mails, ook al zien ze er betrouwbaar uit. Je kunt hierdoor nog altijd op een onveilige site komen.
  • Tik altijd zelf het webadres in van bijvoorbeeld een bank, dan weet je dat je op de goede site terechtkomt.
  • Controleer altijd of er bij websites van banken, en andere grote organisaties die betrouwbare informatie van je gebruiken, een groene achtergrond voorin de adresbalk. Dit is het bewijs dat het bedrijf gebruik maakt van een Extended Validation Certificate die de beveiliging van het bedrijf garandeert.
Gerelateerde artikelen
Wat is malware en wat kan je ertegen doen?Wat is malware en wat kan je ertegen doen?Iedereen heeft wel eens last van problemen met de computer. Meestal gaat het dan om wat (al dan niet onschuldige) spywar…
Veilig internetten en de soorten malwareVeilig internetten en de soorten malwareVeilig internetten doet u zonder malware op de pc. Geef anderen niet de kans om uw geld online te stelen. Een veilige pc…
Spyware & Windows Defender werkt prima tegen spywareSpyware & Windows Defender werkt prima tegen spywareWindows Defender is een prima anti-spywareprogramma. Het programma verwijdert zeer veel spyware en nog belangrijker het…
Hackers, spyware en Trojaanse paarden, wat houdt het in?Hackers, spyware en Trojaanse paarden, wat houdt het in?Hackers, spyware en Trojaanse paarden. Het zijn termen die helemaal verbonden zijn aan het internet. Het stelen van pers…
Spyware & Smitfraud, kijk uit voor SpySheriffSpyware & Smitfraud, kijk uit voor SpySheriffPas op voor Smitfraud. De website van SpySheriff beweert een prijswinnaar te zijn die uw mal ware zal verwijderen. In we…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Welke virussen en spyware kom je op het internet tegen?"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 23-11-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Anti virus
Schrijf mee!