InfoNu.nl > Pc en Internet > Anti virus > Spyware & Windows Defender werkt prima tegen spyware

Spyware & Windows Defender werkt prima tegen spyware

Spyware & Windows Defender werkt prima tegen spyware Windows Defender is een prima anti-spywareprogramma. Het programma verwijdert zeer veel spyware en nog belangrijker het voorkomt via de real time bescherming en dagelijkse updates de installatie van allerlei malware en adware op uw pc. Het softwareprogramma geeft een goede bescherming en het is bovendien gratis!

Windows Defender

Al in 2005 werd Microsoft Antispyware, voorganger van Windows Defender, door de Consumentenbond aangeprezen. Met Windows Defender is de jacht op spyware alleen maar beter geworden. Windows Defender zit standaard in Windows Vista. Wie een legale XP versie heeft, is daarmee verzekerd van gratis updates en real time protectie.

Spyware

Spyware hoort inmiddels bij het leven op internet, maar is ook uiterst vervelend. Soms merkt u er weinig van, terwijl u toch afgetapt wordt. Spyware komt meestal op een pc via gratis software, zoals programma's voor bestandsdeling, screensavers of zoektaakbalken. Vaak merkt u het direct. Enkele bekende symptomen:
  • plotseling hebt u nieuwe taakbalken of koppelingen, en zijn de favorieten gewijzigd,
  • de standaard startpagina is niet langer de door u op een eerder moment gekozen startpagina,
  • u merkt dat u naar een ander website wordt doorgeleid dan waarnaar u op zoek was,
  • allerlei pop ups verschijnen tot vervelends toe,
  • uw computer lijkt niet meer vooruit te branden, en wordt soms zelfs instabiel.

Malware

Soms hebt u gewoon te doen met uiterst irritante malware. De grens tussen spyware en malware lijkt soms wat dun, maar malware is zondermeer schadelijk. En de plaatsers gaan daarbij uiterst geraffineerd te werk. Denk bijvoorbeeld aan Smitfraud programma’s als Spysheriff. U denkt een gratis spywarescanner op uw pc te plaatsen, maar installeert in werkelijkheid malware in de vorm van een Trojaans paard. Er zijn inmiddels ook vele voorbeelden van phishing naar uw persoonlijke bankgegevens.

Real time bescherming

De beste bescherming van uw pc bereikt u door een goed firewall, anti spywareprogramma’s en antivirus programma’s. Zoekt u een goed gratis antivirus programma, probeer dan Avast Home 4 eens. Als anti spyware programma is Windows Defender een hele goede. Overigens blijkt wel in de praktijk dat geen enkel programma alle narigheid voor kan zijn, en de spyware van uw pc kan verwijderen.

Windows Defender in actie

Met Windows Defender kunt u vooraf scans inplannen en ervoor kiezen om de schadelijke bestanden automatisch te verwijderen of in quarantaine te plaatsen. Als het in quarantaine is geplaatst is uw pc ook weer veilig, maar bevindt zich nog wel een de prullenbak. Als schadelijke software zich op de computer tracht te installeren of te activeren, geeft Windows Defender u hiervan direct bericht, zodat u in actie kunt komen waar dat nodig is. Updates kunt u automatisch binnenhalen en dat is wel belangrijk want elke dag komen er virussen en malware bij. Zonder update worden deze nieuwe varianten nog niet door de pc herkend. Overigens is het belangrijk om ook andere software op uw computer, zoals de browser, adobe en flash, regelmatig te updaten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spyware & Smitfraud, kijk uit voor SpySheriffSpyware & Smitfraud, kijk uit voor SpySheriffPas op voor Smitfraud. De website van SpySheriff beweert een prijswinnaar te zijn die uw mal ware zal verwijderen. In we…
Gebruik Windows Vista ReadyBoostGebruik Windows Vista ReadyBoostAls je je werkgeheugen onder Vista wilt vergroten, maak dan gebruik van de Windows ReadyBoost. Readyboost geeft een mooi…
Partities maken en beheren in WindowsPartities maken en beheren in WindowsOp Windows Vista is vaak kritiek geuit. Sommigen vragen zich af of je niet met de installatie moet wachten totdat de voo…
Microsoft Virtual PC is uitgekomen: een prima uitkomstMicrosoft Virtual PC is uitgekomen: een prima uitkomstEr bestaat ook een zeer krachtige virtuele omgeving voor Windows en het heet Microsoft Virtual PC 2007. Microsoft Virtua…
Windows Vista heeft Windows Mail, een stuk veiligerWindows Vista heeft Windows Mail, een stuk veiligerOutlook Express heet in Windows Vista nu Windows Mail. Ondanks de vergelijkbare basis zijn er nogal wat nuttige verbeter…

Reageer op het artikel "Spyware & Windows Defender werkt prima tegen spyware"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 11-07-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Anti virus
Special: Phishing voorkomen
Schrijf mee!