InfoNu.nl > Pc en Internet > Onderhoud > Spyware & Smitfraud, kijk uit voor SpySheriff

Spyware & Smitfraud, kijk uit voor SpySheriff

Spyware & Smitfraud, kijk uit voor SpySheriff Pas op voor Smitfraud. De website van SpySheriff beweert een prijswinnaar te zijn die uw mal ware zal verwijderen. In werkelijkheid is SpySheriff zeer kwalijke malware die uw pc problematisch infecteert. Het is een frauduleuze nep scanner. Pas op voor fraude met uw pc. We bespreken de lijst met bekende malware die vele computers teistert.

Smitfraud

SmitFraud behoort tot een groep nep spyware scanners dat aanwezig is op het internet. U denkt bijvoorbeeld een betrouwbare scanner te installeren, maar in werkelijkheid is het een Trojaans paard dat het bureaublad kaapt en uw computer gijzelt. U denkt een spyware killer te installeren, maat het tegendeel gebeurt. U installeert met één klik kwaadaardige malware op uw pc.. Vervolgens wordt u gebombardeerd met meldingen dat uw pc niet pluis is en dat u de betaalde versie van de nep scanner moet kopen om van allerlei ellende af te kunnen komen. De scanner en geïnstalleerde malware laat zich over het algemeen zeer moeilijk verwijderen en, zoals u al had begrepen, betalen helpt al helemaal niet. U hebt helaas te maken gekregen met een nepvirusscanner.

Kijk uit voor SpySheriff

Nepvirusscanners zijn vooral terug te vinden op sites waar ze cracks aanbieden, vaak wat obscure websites. Op dergelijke sites krijgt u bij uw bezoek vaak meteen het verzoek om een bepaald bestand te openen, te klikken op een link. Of u komt via een pop-up op een site terecht die het programma op uw pc wil installeren (dit gebeurt meestal via en hack). Ook als u via Google zoekt naar cracks voor bepaalde spellen of software komen deze sites naar boven. Bij SpySheriff is allemaal nog wat leper en enger. De website van SpySheriff ziet er namelijk op zich zeer professioneel uit, dus is de verleidelijkheid om erin te trappen en een scanner te installeren groot. Als u klikt op Free Scan wordt het uitvoeringsbestand van SpySheriff op de pc geplaatst. Vervolgens vindt een geveinsde scan plaats, met als resultaat dat er vele virussen op de pc zijn, waar u wat aan moet doen. De volgende stap is dat u betalen moet. Met uw creditcard natuurlijk. Phishing van uw persoonlijke bankgegevensis vaak een fluitje van een cent. Veilig internetbankieren is vervolgens niet meer mogelijk.

SpySheriff verwijderen

SpySheriff heeft zogenaamd ook een routine om het programma te verwijderen. Als u echter op deïnstalleren klikt, gebeurt er niks. De voornaamste bestanden blijven bewaard, en maken dat SpySheriff volledig operationeel blijft. Het is vaak zo diep in het systeem genesteld dat verwijderen een hele klus is. Elke keer als u de pc opstart komt het programma u lastigvallen en om elke tien minuten krijgt u een ballonnetje, dat zegt: Your computer is infected. Op internet is er heel specifieke software aanwezig om de software wel volledig weg te krijgen, zoals HijackThis.

Andere mal ware

Als u even op internet zoekt, vindt u nog andere varianten van SmitFraud. Ik noem een paar veel genoemde:
  • Security iGuard.
  • PS Guard.
  • Antivirus Gold.
  • Spyware Strike.
  • Spy Trooper.
  • SpyAxe.
  • Winhound.
  • Raze Spyware.
  • Spyware No!,
  • Spy Falcon.
  • Adware Punisher.
  • VirusBurst.
  • Titan Shield.
  • SpywareQuake.
  • Smitfraud.
  • Virtual Maid.
  • Search Maid.
  • Security Toolbar.
  • AlphaCleaner.

Slot

Er zijn dus vele SmitFraud varianten op het net. U bent gewaarschuwd, want voordat u het weet bent u uw persoonlijke gegevens kwijt aan criminelen op het web.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Spyware & Smitfraud, kijk uit voor SpySheriff"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 20-03-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Onderhoud
Special: Phishing voorkomen
Schrijf mee!