Handige zoekmachine optimalisatie tips
Dagelijks maakt de overgrote meerderheid van de internetters gebruik van zoekmachines zoals Google of Bing. Als je een eigen website hebt en veel bezoekers wenst te ontvangen, is het dan ook van belang dat je hoog in de zoekresultaten scoort.
Enigszins afhankelijk van het onderwerp, maar over het algemeen wordt er door internetters niet verder gekeken dan pagina 3 in de zoekresultaten. Om hoog te scoren in de zoekresultaten dien je zoekmachine optimalisatie toe te passen op je website en content.
Wat is zoekmachine optimalisatie
Zoekmachine optimalisatie of in het Engels ook wel vaak als SEO (search engine optimalisation) aangeduid, is een verzamelnaam voor alle werkzaamheden die tot gevolg hebben dat jouw website beter scoort in de zoekopdrachten van Google. Je kan het hele SEO proces overlaten aan vakmensen, maar met een paar kleine tips kan je er al voor zorgen dat jouw website makkelijke gevonden wordt in de zoekmachines.
Doelgroep en keywords bepalen
Belangrijk is het bepalen van de doelgroep voor wie jouw website bestemd is en vervolgens te gaan bedenken welke keywords deze doelgroep gebruikt om te zoeken op het internet. Richt je het SEO proces op de verkeerde keywords dan zal jouw website nooit gevonden worden door de internetters. Of erger nog, ze komen bij een concurrent uit. En dat wil je natuurlijk voorkomen! Heb je vervolgens bepaald welke keywords van cruciaal belang zijn, gebruik deze dan bij het schrijven van de content. Aan te raden is om de belangrijkste keywords in de URL (web adres) of titels te verwerken.
Goede content
Dit is misschien wel de belangrijkste stap in het hele SEO proces. Want wat heb je aan veel bezoekers op jouw website als de content nietszeggend is? De bezoekers die je aantrekt zullen niet snel terugkeren, ze vinden er immers niets wat van toegevoegde waarde is. Je dient de inhoud van de website dan ook met veel zorg samen te stellen en nog belangrijker up to date te houden. Daarnaast geldt dat des te meer content, des te beter je zal scoren in de zoekresultaten.
Waardevolle links
De filters van Google en andere zoekmachines zijn voor een groot gedeelte gebaseerd op hyperlinks. Dit houdt in dat Google een pagina waarna veel gelinkt wordt door anderen hoog in de zoekresultaten zet. Aan te raden is dan ook om op zoek te gaan naar “partner” webpagina’s die een link willen plaatsen naar jouw website. Regel hierbij is, dat hoe hoger de pagina die een link heeft geplaatst naar jouw website scoort in de zoekresultaten, des te belangrijker deze link is. Een voorbeeld van een “partner” pagina die waarschijnlijk wel bereid is een link te plaatsen naar jouw website is www.startpagina.nl .
Black hat SEO
Naast alle geoorloofde SEO technieken gaan sommige webmasters over de scheef met het toepassen van trucjes om de zoekmachines voor de gek te houden. Dit wordt in de volksmond ook wel black hat SEO genoemd (de tegenhanger van white hat SEO, de term die Google hanteert voor alle geoorloofde SEO methoden). Een voorbeeld van black hat SEO is het gebruik van een lange reeks keywords in de zelfde kleur als de achtergrond van de website. Zo zijn deze keywords voor de bezoekers niet zichtbaar maar voor de crawlers van de zoekmachines wel. Tegenwoordig treedt men hard op tegen dit soort methoden. Het kan even goed gaan, maar val je door de mand als webmaster dan wordt jouw website compleet verwijderd uit de zoekresultaten. En dat is natuurlijk het laatste wat je wilt!