InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > Wat kunnen SEM, SEO en SEA betekenen voor je website?

Wat kunnen SEM, SEO en SEA betekenen voor je website?

Wat kunnen SEM, SEO en SEA betekenen voor je website? Als het gaat over gevonden worden op internet en zo veel mogelijk bezoekers trekken naar je website, dan kom je al snel de termen SEM, SEO en SEA tegen. Deze termen worden volop en door elkaar heen gebruikt, maar de vraag is wat ze nu daadwerkelijk inhouden en hoe ze je kunnen helpen om daadwerkelijk een goedlopende website te krijgen.

SEM

De afkorting SEM is afgeleid van de term search engine marketing, in het Nederlands wordt dit aangeduid met de term zoekmachinemarketing. Zoekmachinemarketing is eigenlijk een overkoepelende term die gebruikt wordt voor de gehele marketingstrategie die men gebruikt om zo goed mogelijk gevonden te worden door zoekmachines.

Je kunt zoekmachinemarketing onderverdelen tweeën. Ten eerste kun je proberen zoveel mogelijk gratis zoekresultaten te behalen, via SEO. Daarnaast kun je proberen gevonden te worden via advertenties die getoond worden in zoekmachines, via SEA.

SEO

Wat is SEO?

De afkorting SEO staat voor search engine optimization, in het Nederlands wel zoekmachine-optimalisatie genoemd. Als je content online post, bijvoorbeeld teksten, afbeeldingen of filmpjes, dan kun je door zoekmachine-optimalisatie ervoor zorgen dat je goed gevonden wordt door zoekmachines zoals Google. Dit kost je niets extra’s, omdat zoekmachines op basis van zoekwoorden die men intypt zoekt naar de content die het beste past bij de zoekwoorden. Als je je site zo maakt dat de zoekmachine hem goed kan lezen en begrijpt waar je content over gaat, dan kan de machine je site ook tonen als er gezocht wordt op zoekwoorden die bij jouw website passen.

Hoe pas je goede SEO toe?

Zoekmachines willen relevante en goede content tonen aan zoekers. Dit betekent dat de inhoud van je site moet aansluiten bij de zoekwoorden waarop je gevonden wordt, maar ook dat de zoekmachine jouw site als betrouwbaar moet aanmerken. Dit laatste gebeurt vooral als er veel andere sites naar jou site linken. De term hiervoor is backlinks. Je kunt dit bereiken door mooie en goede content te maken waar anderen wat aan hebben.

Voor de inhoud kijkt een zoekmachine voornamelijk naar je titeltekst, die niet eens zichtbaar is of hoeft te zijn op je site zelf, maar wel in de code vermeld staat. Daarnaast kijkt de zoekmachine naar je koppen, die wel zichtbaar zijn op je site, naar de inhoud van je tekst én naar de namen van je afbeeldingen en filmpjes. Aangezien de zoekmachine zelf geen foto’s of filmpjes kan bekijken, is het belangrijk dat de namen die je aan de afbeeldingen en video’s geeft, duidelijk weergeven waar de foto of video over gaat. De onbetaalde zoekresultaten, ook wel organische zoekresultaten genoemd, staan onder een aantal betaalde zoekresultaten, zoekadvertenties, als je je zoekopdracht hebt ingevoerd in de zoekmachine.

SEA

Wat is SEA?

SEA is de afkorting voor search engine advertising. Dit wordt in het Nederlands ook wel zoekmachine-adverteren genoemd. Als je het niet genoeg vindt om via SEO onbetaald gevonden te worden in de zoekmachine, dan kun je ook betalen om als advertentie weergegeven te worden boven de zoekresultaten. Alleen het tonen van je advertentie door een zoekmachine kost nog geen geld. De enige keren dat je daadwerkelijk moet betalen voor je zoekadvertentie, is als iemand erop klikt. Daarnaast is het bij zoekmachine-adverteren niet zo dat je zonder enige relevantie bij de advertenties terecht komt als je maar genoeg biedt. Je zult nog er nog steeds voor moeten werken om gevonden te worden bij de advertenties.

Hoe werkt SEA

Als men een zoekwoord intypt in de zoekmachine, dan gaat de zoekmachine kijken wie er op deze zoekwoorden allemaal geboden heeft. Het maximale bod dat men gedaan heeft op het zoekwoord wordt 'genoteerd'. Dit maximale bod wordt ook wel max costs per click (max CPC) genoemd. Daarnaast gaat de zoekmachine kijken naar de relevante inhoud van je website, zoals de koppen, backlinks etc. Dit gaat op dezelfde manier als bij organische zoekresultaten. Voor de zoekadvertenties wordt hieraan dan een kwaliteitsscore gegeven. De kwaliteitsscore wordt vervolgens vermenigvuldigd met de max CPC. Uit deze som komt de advertentierangschikking. De website met de hoogste uitkomst, wordt als eerste getoond.

Combinatie van SEO en SEA

Om via zoekmachines goed gevonden te worden kun je zowel gratis als betaald een hoop bereiken. De eerste stap is altijd om aan de zoekmachine-optimalisatie te gaan werken. Door de juiste content en code aan je site toe te voegen, kun je goed gevonden worden door zoekmachines. Dit kan veel verkeer naar je website toe leiden en als je een laag budget hebt, kun je het hierbij laten.
Als je een budget hebt voor advertenties, dan kun je overwegen om SEA toe te passen. Omdat er bij zoekmachine-adverteren ook naar de relevantie en de inhoud van de website wordt gekeken, kun je beter pas beginnen met zoekmachine-adverteren als je website is geoptimaliseerd voor zoekmachines. Als dit goed loopt, kun je op een aantal zoekwoorden gaan bieden bij de verschillende zoekmachines. Het zal geen verrassing zijn dat de combinatie tussen SEO en SEA, als je deze goed toepast, meer bezoekers naar je site trekt, dan alleen maar SEO. Echter, alleen bezoekers naar je website trekken, wil niet zeggen dat deze ook iets kopen of geld in het laatje brengen. Houd goed in de gaten of de uitgaven en de inkomsten tegen elkaar opwegen.
© 2019 Maloe, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Dode zoekmachines, kent u ze nog?Dode zoekmachines, kent u ze nog?Het opzetten van een zoekmachine leek zo winstgevend te zijn, dat er door de jaren heen steeds meer het web betraden. Go…
Zoekmachine optimalisatie, alles wat u dient te wetenZoekmachine optimalisatie, alles wat u dient te wetenZoekmachine optimalisatie is een veel gebruikte manier om een website hoger te laten ranken in de resultaten van zoekmac…
De zoekmachine BingDe zoekmachine BingEr zijn momenteel een paar zoekmachines die het grootste marktaandeel hebben als het gaat om de zoekopdrachten op het in…
PageRank en zoekrobots bij zoekmachine optimalisatiePageRank en zoekrobots bij zoekmachine optimalisatieBij zoekmachine optimalisatie heeft u te maken met een zogenaamde Interne Koppelingen Navigatie Structuur. Deze navigati…
Handige zoekmachine optimalisatie tipsHandige zoekmachine optimalisatie tipsDagelijks maakt de overgrote meerderheid van de internetters gebruik van zoekmachines zoals Google of Bing. Als je een e…
Bronnen en referenties
  • https://learndigital.withgoogle.com
  • https://www.frankwatching.com/archive/2017/10/19/wat-moet-je-als-communicatieprofessional-met-seo/
  • https://whello.nl/tips/wat-is-seo/
  • https://www.sageon.nl/verschil-seo-sea/
  • https://www.webnl.nl/blog/2013/11/wat-het-verschil-tussen-seo-sea-en-sem

Reageer op het artikel "Wat kunnen SEM, SEO en SEA betekenen voor je website?"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Maloe
Gepubliceerd: 02-05-2019
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Bronnen en referenties: 5
Schrijf mee!