Internetbegrippen uitgelegd
Tijdens het surfen op het internet kom je veel woorden en begrippen tegen (vaak engelstalig) die je niet kent. Ze worden gebruikt voor marketing, websites, zoekmachines, etc. Denk bijvoorbeeld aan woorden zoals, leads, crawlers, benchmark, frames, ROI, branding. Soms worden dit soort woorden zo vaak gebruikt dat jij als leek niet meer begrijpt waar ze het nu over hebben. Tijd dus om de begrippen op een rijtje te zetten en er een duidelijke betekenis bij te zetten die je wel begrijpt!
Marketing begrippen
De volgende woorden en begrippen worden vooral gebruikt met betrekking tot marketing op het internet:
ROI
ROI staat voor "Return on Investment". Hiermee wordt de snelheid bedoeld waarmee je het bedrag dat je geïnvesteerd hebt in website-ontwikkeling of marketing weer terugverdient. De ROI wordt gewoonlijk per jaar berekend.
Lead(s)
Het geven van een vergoeding voor een actie zoals bijvoorbeeld het aanmelden bij een nieuwsbrief op de website van de adverteerder.
Benchmark
Benchmarks zijn referentie-metingen. We kennen de volgende referentie-metingen:
- Kosten van klanten-acquisitie
- Het punt of bedrag waarop je break-even/quitte speelt en dus de kosten gelijk zijn aan de opbrengsten
- De ROI
Branding
Het creëren en vergroten van merk- of productbekendheid.
Call-to-action
De bezoeker of klant uitnodigen of aanzetten tot actie. Denk bijvoorbeeld aan het geven van korting, iets gratis aanbieden of je aanmelden voor iets. Het zijn manieren om een klant iets te laten kopen en terug te laten komen bij je bedrijf.
Website begrippen
De volgende woorden en begrippen worden vooral gebruikt met betrekking tot het maken en ontwerpen van websites voor het internet:
Site-index
Een overzicht van je website in korte woorden met links naar de verschillende pagina's in de website. Een index is erg belangrijk wanneer je website veel pagina's heeft. Zo kunnen bezoekers in één pagina alle links vinden en degene die ze nodig hebben makkelijker vinden.
Frames
Een ouderwetse programmeer-methode waarbij meerdere webpagina's op één pagina worden gezet.
Dynamische pagina's
Pagina's die worden samengesteld op basis van resultaten uit een content database. De pagina's worden dan automatisch gevuld door informatie te verzamelen afkomstig van andere (interne) pagina's.
Splash-pagina
Pagina met hoofdzakelijk veel grafische elementen, zoals Flash, foto's, video's, etc. Deze pagina's bevatten weinig tekst maar veel visuele beelden.
Deep linking
Tekst-links op je website plaatsen die linken naar een andere webpagina (extern) dan die van jou.
Zoekmachine begrippen
De volgende woorden en begrippen worden vooral gebruikt met betrekking tot het gebruik van zoekmachines op het internet:
Ranking
Het niveau dat je website heeft in de verschillende zoekmachines. Pagina's met een hoge ranking komen op de eerste pagina's van de zoekresultaten van een zoekmachine te staan.
Linkbuilding
Linkbuilding is het plaatsen van links op veel websites om zo meer bekendheid te krijgen en meer bezoekers waardoor uiteindelijk ook je plaats in de zoekpagina's (ranking) hoger wordt.