InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Bescherm uw privacy, wis de sporen van uw surfgedrag

Bescherm uw privacy, wis de sporen van uw surfgedrag

Bescherm uw privacy, wis de sporen van uw surfgedrag Zelfs als het geen spannende dingen betreft is het toch niet plezierig dat je omgeving precies weet wat je allemaal hebt aangeklikt. Want het is onmogelijk je vriendin te verrassen met een concertkaartje, als ze ziet dat je zojuist de website van een bioscoop, theater of concertzaal hebt bezocht. En je hebt misschien ook geen behoefte aan vragen van je kinderen na het bezoeken van een medische website. Als verschillende personen van een gezin zich bedienen van één PC is het onvermijdelijk dat we van elkaar zien waar iedereen op de computer mee bezig is en welke sites bezocht worden. Ook als we niets hoeven te verbergen willen we toch liever onze privacy behouden. Welke maatregelen dienen we te nemen om onze sporen doeltreffend te wissen.

Internet geschiedenis wissen

Voordat u de PC afsluit doet u het volgende om de surfsporen te wissen:
  • Open Internet Explorer, en klik met de linkermuisknop op Extra. (bovenaan). In het menu kiest u vervolgens voor Browsergeschiedenis verwijderen.
  • In het dialoogvenster dat dan te voorschijn komt, verschijnen verschillende wisopties.
  • Het eenvoudigst is om te klikken op de knop Alles verwijderen.

Uitschakelen van de functie "Automatisch aanvullen"

AutoAanvullen is een functie die ervoor zorgt dat een eerder ingevoerde naam verschijnt zodra u een tweede keer de beginletter van die naam intypt. Het gaat niet alleen om eerder bezochte webadressen, maar ook namen van formulieren, gebruikersnamen en wachtwoorden worden bewaard. U kunt AutoAanvullen op de volgende manier uitschakelen:
  • Open het configuratiescherm, via de knop Start links onder op de taakbalk.
  • In het configuratiescherm opent u Internet opties.
  • In het dialoogvenster dat volgt, onder de tab Inhoud klikt u op de knop Instellingen in het kaderstuk Automatisch aanvullen.
  • In het volgende dialoogvenster kunt u dan instellen wat er onthouden mag worden en wat niet, door vinkjes te plaatsen (wel onthouden) of te verwijderen (niet onthouden).
  • Bevestig met OK en sluit de nog geopende dialoogvensters af.

"Onlangs geopend" wissen

Ook via de knop Start is in Onlangs geopend te zien welk bestand u recent nog hebt bewerkt of bekeken (ook muziek, films e.d.)
U wilt die lijst van onlangs bekeken zaken in natuurlijk in één keer wissen:
  • Klik op de knop Start met u rechtermuisknop.
  • Vervolgens in het keuzemenu op de knop Verkennen klikken met uw linker muisknop.
  • In de verkennerstructuur die zich dan ontvouwt ziet u links de map Onlangs geopend.
  • Daarop gaat u staan, klikt rechts, en vervolgens links in het menu op Verwijderen en alle namen van de onlangs geopende filmbestanden e.d. gaan naar de prullenbak.

Prullenbak

Bestanden kunt u niet gelijk via de prullenbak laten verdwijnen. Windows zegt alleen dat de betreffende plek op de harde schijf waar het bestand stond niet langer voor dit bestand is gereserveerd, zodat andere bestanden deze ruimte in kunnen nemen. Als de via de prullenbak weggegooide bestanden niet, of te weinig, overschreven worden door andere bestanden, kunnen ze nog enige tijd met een simpele herstel programma teruggevonden worden. Zie hieronder hoe wel alle gedelete gegevens afdoende gewist kunnen worden.

Sporen op de harde schijf definitief wissen

Eraser is een handig gratis programmaatje om bestanden, documenten of een hele harde schijf op een veilige manier te wissen. Je zou dit een soort digitale papierversnipperaar kunnen noemen. Eraser wist bestanden voorgoed uit door ze verschillende malen te overschrijven. Een gewist bestand is niet meer te herstellen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Op een makkelijke manier uw pc versnellenOp een makkelijke manier uw pc versnellenNa een tijd wordt uw pc te langzaam om erop te werken. Als u een programma installeert, dan kan het zijn dat het program…
Extra rekenkracht geheugen (Win XP)Windows heeft standaard wat nare eigenschappen. Eén ervan is het programma diskperf.exe. Dit programma wordt uitgevoerd…
Wetenschappers ontdekken het geheim van ons geheugenDe geur van vers gemaaid gras, je eerste vakantieliefde, of de macaroni met smac die je moeder altijd zo lekker klaarmaa…
Tips tegen onnodig e-mailverkeerTips tegen onnodig e-mailverkeerMails lezen werkt verslavend. Hoe geraakt u ervan af? Hieronder volgen tips om uw mailbox schoon te houden.
Verschillende typen systeemgeheugenVerschillende typen systeemgeheugenWat is intern geheugen en wat doet het? zijn de laatste tijd steeds meer verschillende typen geheugen op de markt gekome…

Reageer op het artikel "Bescherm uw privacy, wis de sporen van uw surfgedrag"

Infoteur: Robbie
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Special: Internet privacy
Schrijf mee!