InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Google Earth: hoe vlieg je over 3D-gebouwen?

Google Earth: hoe vlieg je over 3D-gebouwen?

Google Earth: hoe vlieg je over 3D-gebouwen? Als PC-gebruiker bent u waarschijnlijk wel bekend met Google Earth, het gratis te downloaden programma van Google Inc. waarmee men zo ongeveer elke plaats op de wereld kan bekijken aan de hand van gedetaileerde satellietfoto's en luchtfoto's. Een bijzonder fraaie optie van Google Earth is het inschakelen van 3D-gebouwen, waarmee kenmerkende gebouwen, beelden en monumenten tot leven komen. Sinds kort is het - met een foefje - ook mogelijk om over 3D-gebouwen te vliegen - lees het hier!

Google Earth

Als u onderstaande tips wilt opvolgen, dient u uiteraard over het programma Google Earth te beschikken. Een Nederlandstalige versie is gratis en eenvoudig te downloaden via de websites van Google, waarna u het programma op uw harde schijf opslaat.

3D-gebouwen in Google Earth

Als u de vele fraaie 3D-gebouwen in Google Earth wilt bekijken, schakelt u in het "Lagen"-menu (te vinden aan de linker onderkant van het scherm) het vinkje voor de optie "3D-gebouwen" in. Door op het plusje voor "3D-gebouwen" te klikken, kunt u eventueel een onderscheid maken tussen fotorealistische 3D-gebouwen en de zeer eenvoudige grijze 3D-gebouwen. Als u over een langzame PC beschikt, kan het raadzaam zijn om de laatste optie uit te schakelen.

Vliegsimulator in Google Earth

De vliegsimulator in Google Earth start u door bovenin het scherm op het tabblad "Extra" te klikken en vervolgens naar "Vluchtsimulator openen" te gaan. U krijgt een menu voorgeschoteld, waarin u onder meer kunt kiezen tussen verschillende vliegtuigen. Voor het rustig bekijken van steden en 3D-gebouwen uit de lucht, is het handig altijd het tweede (en langzaamste) vliegtuig te kiezen: de SR22.

Handige tips tijdens het vliegen

Eenmaal in de vliegsimulator beland, kunt u uw vliegtuig het handigst besturen door middel van de muis (misschien moet u eerst even klikken). Het is even oefenen, maar als u geen al te snelle bewegingen maakt, zou u de besturing vrij snel onder de knie moeten krijgen. Zoals u zult zien, kunt u weliswaar steden, maar geen 3D-objecten in de vliegsimulator zien. Google Earth schakelt deze automatisch uit zo gauw u besluit te gaan vliegen. Dit probleem kunt u door middel van de volgende tips oplossen:

  • Schakel de vluchtsimulator in
  • Vlieg naar een interessante, door u gekozen lokatie (Nederland of buitenland)
  • Roep de zijbalk op door tegelijk te drukken op: Ctrl+Alt+B
  • Schakel de optie "3D-gebouwen in het "Lagen"-menu in
  • Laat de zijbalk weer verdwijnen met Ctrl+Alt+B

Succes!

En voila! U kunt nu uw favoriete 3D-objecten, zoals het Paleis op de Dam in Amsterdam, of het Atomium in Brussel, in de vliegsimulator bekijken! Vlieg ook eens over delen van steden die vrijwel geheel driedimensionaal zijn uitgewerkt, zoals New York, München en Hamburg!
© 2009 - 2019 Writerandus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Google Earth: hoe vlieg je over 3D-gebouwen?"

Infoteur: Writerandus
Gepubliceerd: 21-03-2009
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!