InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Internet Explorer: veel voorkomende problemen

Internet Explorer: veel voorkomende problemen

Internet Explorer: veel voorkomende problemen Internet Explorer is wereldwijd de meest gebruikte webbrowser om over het Internet te surfen. Hoewel Internet Explorer een heel fijne en gebruiksvriendelijke webbrowser is, ontstaan er soms toch problemen. Een aantal veel voorkomende problemen met Internet Explorer worden in dit artikel behandeld.

Offline pagina bekijken

Het is mogelijk om een internetpagina op te slaan op de computer om deze op een later moment nog eens rustig na te kunnen lezen. Wanneer u deze pagina gedownload hebt en de verbinding verbroken is, zult u er achter computer dat bij het heropenen van de gedownloade pagina u slechts tekst ziet en geen afbeeldingen. Dit komt omdat Internet Explorer standaard alleen de tekst html-versie opslaat. Door een internetpagina in het vervolg op te slaan via "bestand - opslaan als" en vervolgens de optie "html, volledig" te kiezen kunt u een pagina offline inclusief de bijbehorende afbeeldingen bekijken.

Tijdelijke internetbestanden

Internet Explorer slaat standaard elke internetpagina op in "temporary internet files" map. U kunt dit helaas niet volledig uitschakelen, maar wel tot een minimum beperken. Dit doet u door te klikken op "extra - internetopties" en kies daar vervolgens het tabblad "algemeen". Bij het kopje "tijdelijke internetbestanden" kunt u vervolgens de opties wijzigen naar uw eigen wensen.

Verwijderen ongewenste websites in de adresbalk

Standaard zijn de instellingen van Internet Explorer zó dat ingevoerde gegevens (meestal de url van een website) automatisch aangevuld worden. Zo kan het voor komen dat uw adresbalk automatisch naar "website aa" springt, terwijl u "website ab" wilt bezoeken. Gelukkig kunt u deze optie uitschakelen. Toets de toetsencombinatie "CTRL H" in. Er verschijnt een scherm met een lijst van de websites die u de laatste tijd bezocht hebt. Hoe groot deze lijst is, is afhankelijk van uw instellingen. Meestal gaat deze lijst tot 1 week terug. Doorzoek in deze lijst de website die u in het vervolg niet meer automatisch in de adresbalk aangevuld wilt zien worden en klik op "verwijderen".

Internet Explorer zonder muis

Het kan wel eens voor komen dat u het wereldwijde web wilt bezoeken maar dat u geen muis tot uw beschikking heeft. Dit lijkt een onmogelijke taak... Geen nood, Internet Explorer kent een aantal handige toetsencombinaties waarmee u zonder muis een heel eind kunt komen.

Toetsen(combinatie)Functie
EscapeGeeft de adresbalk vrij om een nieuwe url in te voeren
F5Ververst de huidige pagina
F11Wisselen tussen het volledige scherm en het normale scherm
Alt + homeGa direct naar de ingestelde startpagina
Pijl omhoog/omlaagLangzaam scrollen door de geopenede website
Page up/downSnel omhoog of omlaag scrollen
BackspaceGa terug naar de vorige pagina
Ctrl + BBewerk de lijst met favorieten
Ctrl FZoeken op de pagina
Ctrl NOpen een nieuwe Internet Explorer pagina
Ctrl PDruk de internetpagina af met de printer
Ctrl WSluit de huidige internetpagina
TabBlader door alle hyperlinks op de pagina, druk op 'enter' om een hyperlink te openen

Automatische woordaanvulling: auto aanvullen

Het kan mogelijk zijn dat uw gegevens automatisch aangevuld worden wanneer u ergens de beginletters van uw gegevens invoert. Dit kan een erg handige functie zijn, maar ook een gevaarlijke. Bijvoorbeeld wanneer automatisch uw wachtwoord aangevuld wordt wanneer iemand per toeval de juiste eerste letter invoert in het wachtwoordscherm. U kunt deze optie uitschakelen door naar "extra - internetopties" te gaan en het tabblad "inhoud" aan te klikken. Hier kunt u vervolgens bij het vak "autoaanvullen" de instellingen wijzigen.

Anoniem surfen

Het kan voor komen dat u liever niet wilt dat andere mensen weten welke websites u bezocht hebt. U kunt de geschiedenis van uw internetbezoekjes wissen door Internet Explorer te openen en naar "extra - internet opties" te gaan en daar op het tabblad "algemeen" te klikken. Vervolgens kunt u daar met één klik op de knop "geschiedenis wissen" uw sporen verwijderen.
Gerelateerde artikelen
Eenvoudig langs een internet filter op het werk of op schoolEenvoudig langs een internet filter op het werk of op schoolWat doe je als sommige websites door het bedrijf of op school worden geblokt? Vandaag de dag realiseren steeds meer werk…
Plus-HD verwijderenPlus-HD is een pop-up tekst die voor komt in teksten van zoekresultaten van google, andere zoekmachines en websites. Dez…

Reageer op het artikel "Internet Explorer: veel voorkomende problemen"

Reacties

Roely, 08-11-2017 21:49 #3
Ik heb een windows 10 programma. Nu kan ik mijn favorieten niet meer voldoende naar boven scrollen. Hoe kan ik dat oplossen? Ik gebruik de Explorer browser

Jack, 20-07-2010 14:37 #2
Hallo Allemaal,

Ik heb internet Explorer 8 op mijn computer.
Enkele maanden geleden heb ik ook gewerkt met Mozilla Firefox.
De opgeslagen favorieten (bladwijzer) van Firefox heb geïmporteerd vanuit explorer omdat ik niet meer met mozilla wilde werken.

Het probleem nu is echter dat ik nieuwe opgeslagen webpagina?s in mijn favorieten van expl. 8 niet meer kan openen.
Het systeem slaat wel de onderwerp op maar niet de URL (link). Hierdoor kan ik de website niet openen.

Kunt mij aangeven hoe ik dit het beste kan oplossen?
Mijn pc draait op windows 7.

Ik hoop gauw iets van jullie te horen.

Met vriendelijke groeten,

Baert Vivienne, 20-06-2010 15:25 #1
PROBLEEM met internet explorer: Ik krijg plots altijd maar een deel van het scherm in beeld alsof je met een vergrootglas iets bekijkt! ik heb mijn computer al een paar keer opnieuw doen opstarten maar het probleem blijft. Hoe kan ik terug een normaal beeld krijgen als ik op een website ga of een of andere functie via internet explorer oproep?

Infoteur: Melod
Laatste update: 13-07-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Reacties: 3
Schrijf mee!