InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Bescherm uw privacy, wis de sporen van uw surfgeschiedenis

Bescherm uw privacy, wis de sporen van uw surfgeschiedenis

Bescherm uw privacy, wis de sporen van uw surfgeschiedenis Vaak is het niet plezierig dat je omgeving precies weet wat je allemaal hebt aangeklikt. Want het is onmogelijk je vriendin te verrassen met een concertkaartje, als ze ziet dat je zojuist de website van een bioscoop, theater of concertzaal hebt bezocht. En je hebt misschien ook geen behoefte aan vragen van je kinderen na het bezoeken van een medische website. Als verschillende personen van een gezin zich bedienen van één laptop of PC is het onvermijdelijk dat we van elkaar zien waar iedereen op de computer mee bezig is en welke sites bezocht worden. Ook als we niets hoeven te verbergen willen we soms toch liever onze privacy behouden. Want als je bij hoog en laag beweert nooit een elektrische fiets aan te schaffen, roept het vragen op als we prijzen van zo'n e-bike prijzen vergelijken. Welke maatregelen dienen we te nemen om onze sporen doeltreffend te wissen.

Internetgeschiedenis wissen

Bent u op de normale manier, dus zonder InPrivate, te werk gegaan, dan dient u voordat u de PC afsluit het volgende te doen om de surfsporen te wissen:
  • Open Internet Explorer, en klik met de linkermuisknop op Extra. (bovenaan). In het menu kiest u vervolgens voor Browsergeschiedenis verwijderen.
  • In het dialoogvenster dat dan te voorschijn komt, verschijnen verschillende wisopties.
  • Het eenvoudigst is om te klikken op de knop Alles verwijderen.

InPrivate

Maar het is handiger om de computer (tijdelijk) dusdanig in te stellen dat er totaal geen sporen achterblijven van ingetypte namen en bezochte sites. Dat doet u door (weer) het menu Extra te openen en vervolgens InPrivate-navigatie te openen (aan te klikken). Als u met InPrivate gesurft heeft, valt voor een derde niet op uw computer te achterhalen waar u op bezoek bent geweest. Dan hoeft u na gebruik dus niets te wissen.

Uitschakelen van de functie "Automatisch aanvullen"

AutoAanvullen is een functie die ervoor zorgt dat een eerder ingevoerde naam verschijnt zodra u een tweede keer de beginletter van die naam intypt. Het gaat niet alleen om eerder bezochte webadressen, maar ook namen van formulieren, gebruikersnamen en wachtwoorden worden bewaard. U kunt AutoAanvullen op de volgende manier uitschakelen:
  • Open het configuratiescherm, via de knop Start links onder op de taakbalk.
  • In het configuratiescherm opent u Internet opties.
  • In het dialoogvenster dat volgt, onder de tab Inhoud klikt u op de knop Instellingen in het kaderstuk Automatisch aanvullen.
  • In het volgende dialoogvenster kunt u dan instellen wat er onthouden mag worden en wat niet, door vinkjes te plaatsen (wel onthouden) of te verwijderen (niet onthouden).
  • Bevestig met OK en sluit de nog geopende dialoogvensters af.

"Onlangs geopend" wissen

Ook via de knop Start is in Onlangs geopend te zien welk bestand u recent nog hebt bewerkt of bekeken (ook muziek, films e.d.)
U wilt die lijst van onlangs bekeken zaken in natuurlijk in één keer wissen:
  • Klik op de knop Start met u rechtermuisknop.
  • Vervolgens in het keuzemenu op de knop Verkennen klikken met uw linker muisknop.
  • In de verkenner structuur die zich dan ontvouwt ziet u links de map Onlangs geopend.
  • Daarop gaat u staan, klikt rechts, en vervolgens links in het menu op Verwijderen en alle namen van de onlangs geopende filmbestanden e.d. gaan naar de prullenbak.

Prullenbak

Bestanden kunt u niet gelijk via de prullenbak laten verdwijnen. Windows zegt alleen dat de betreffende plek op de harde schijf waar het bestand stond niet langer voor dit bestand is gereserveerd, zodat andere bestanden deze ruimte in kunnen nemen. Als de via de prullenbak weggegooide bestanden niet, of te weinig, overschreven worden door andere bestanden, kunnen ze nog enige tijd met een simpele herstel programma teruggevonden worden. Zie hieronder hoe wel alle gedelete gegevens afdoende gewist kunnen worden.

Sporen op de harde schijf definitief wissen

Eraser is een handig gratis programmaatje om bestanden, documenten of een hele harde schijf op een veilige manier te wissen. Je zou dit een soort digitale papierversnipperaar kunnen noemen. Eraser wist bestanden voorgoed uit door ze verschillende malen te overschrijven. Een gewist bestand is niet meer te herstellen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Anoniem internettenAnoniem internettenTegenwoordig is het erg gemakkelijk om andere in de gaten te houden. Wie bezoekt welke websites, en wat doet hij of zij…
Cookies zelf verwijderen: Internet Explorer, Firefox, ChromeCookies zelf verwijderen: Internet Explorer, Firefox, ChromeCookies, op je pc of laptop kunt u zelf verwijderen. Belangrijk om uw privacy te bewaken en ongevraagde advertenties te…
Internet Explorer: veel voorkomende problemenInternet Explorer: veel voorkomende problemenInternet Explorer is wereldwijd de meest gebruikte webbrowser om over het Internet te surfen. Hoewel Internet Explorer e…
Wat zijn cookies? Wat doen ze en waarvoor dienen ze?Cookies, u hoort het woord wellicht vaak en ziet het regelmatig op uw computerscherm verschijnen. We hebben bet hier nie…
Lenteschoonmaak voor je computerLenteschoonmaak voor je computerNa een lange winter zijn de meeste mensen blij dat de lente opduikt wat voor velen ook betekent dat het tijd is om de ra…

Reageer op het artikel "Bescherm uw privacy, wis de sporen van uw surfgeschiedenis"

Infoteur: Robbie
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Special: Internet privacy
Schrijf mee!