InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Enveloppen printen

Enveloppen printen

Daar stond je dan, facturen die op de post gedaan moesten worden. Normaal gesproken werden deze in een envelop geplaatst waar in een venster zit, zodat het adres mooi te zien is. Maar deze waren er op dit moment niet en er waren alleen enveloppen zonder venster en daar moest ik dus het adres op zien te krijgen. Het ging om zo een 300 adressen, dus schrijven doet u natuurlijk niet. Met Word ben ik erg bekend, maar geen idee hoe ik daar enveloppen mee kon afdrukken. Daarvoor een uitleg.

Uitzoeken van grootte van de envelop

Het printen van een A4 vel in Microsoft Word is de normaalste zaak van de wereld, het idee van een envelop printen schrikt mensen nog vaak af. Wat helemaal niet nodig is, het enige wat gedaan moet worden, is Word het formaat van de envelop laten weten. Voor enveloppen wordt, net als bij papier, gebruik gemaakt van standaardformaten, zoals B4 (250 x 353 mm), B5 (176 x 250 mm) etc. Deze formaten zijn gewoon op te zoeken binnen Word zelf. Meet daarna de grootte van de envelop en zoek het bijbehorende formaat erbij:

CodeAfmetingWat gaat erin?
E4280 x 400B4 vel
B4250 x 353C4 envelop
B5176 x 250C5 envelop
B6125 x 176C6 envelop
C3324 x 458A3 vel
C4229 x 324A4 vel
C5162 x 229A5 vel
C6/C5114 x 229een derde A4
C6114 x 162A6 vel
C6/C781 x 162A5 long gevouwen

Het selecterenvan het type envelop
Wanneer het type van de envelop is bepaald, kan er verder gegaan worden in Microsoft Word. Klik bovenin in Word op Extra in het menu en vervolgens op - brieven en verzendlijsten - Enveloppen en Etiketten. Klik op het tabblad Enveloppen / Opties en kies het juiste type. Klik vervolgens op OK. Ook kan de afdrukrichting van de tekst bepaald worden, daarvoor kunt u klikken op het tabblad afdrukken. Hierna kunnen de gegevens ingevoerd gaan worden.

Invoeren van de gegevens

Er zijn twee mogelijkheid om enveloppen te printen. De eerste mogelijkheid is om ervoor te kiezen een bepaalde hoeveelheid enveloppen te printen met allemaal dezelfde adresgegevens. De tweede mogelijkheid is om op iedere envelop een ander adres te printen. Als u voor de eerste mogelijkheid kiest dan kunt u het betreffende adres invullen bij het vak Geadresseerde. Vervolgens kunt u bij afzender u eigen gegevens invullen, waarna u daarna op afdrukken kunt klikken. Wilt u op iedere envelop een ander adres, laat dan het vak bij Geadresseerde leeg staan. Het vak Afzender kan wel ingevuld worden. Klik vervolgens op de knop "aan document toevoegen". De afzender word nu linksboven toegevoegd met daaronder een witte ruimte, waarin het betreffende adres ingevoerd kan worden. Onder deze witte ruimte staat de tekst "Sectie-Einde", dit markeert het einde van de envelop. Door het hele gebied te selecteren en te kopiëren, kunt u meerdere enveloppen onder elkaar zetten.
© 2009 - 2019 Angelic, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Enveloppen printen"

Reactie

Richard, 23-08-2010 14:19 #1
Graag zou ik willen weten waar je in Word het type envelop selecteert?
vr groet
Richard

Infoteur: Angelic
Gepubliceerd: 04-04-2009
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Reacties: 1
Schrijf mee!