InfoNu.nl > Pc en Internet > Geschiedenis > Het ontstaan van computers en internet

Het ontstaan van computers en internet

Het ontstaan van computers en internet Voor ons is het heel normaal dat wij computers gebruiken en internet, maar er was een tijd dat dit niet zo normaal was! Minder dan 40 jaar geleden bestond er in Nederland nog niet eens een computer voor thuisgebruik. Benieuwd naar hoe computers en internet ontstaan zijn? Lees dan dit artikel!

Waar ligt de oorsprong van computers?

De oorsprong van computer ligt bij de rekenmachines (calculators). De eerste rekenmachine komt uit 1914, en is geen rekenmachine zoals wij ze kennen. Het was een groot apparaat, met veel toetsen die eigenlijk niet te verslepen was. Die rekenmachine werd toch wel oud. In 1947 kwam er een kleinere 'pocket calculator', deze was draagbaar maar nog steeds niet zoals wij een rekenmachine kennen. In 1970 kwam de 'minituarizing electronic calculator'. Deze rekenmachine had wel het beeldscherm dat wij kennen: met digitale cijfers.

Een ander apparaat dat als een ontwikkeling wordt gezien in het maken van computers is de machine die ponskaarten maakt. Zo bestaat er de 'Hollerith Tabulating Machine'. Een grote machine die ervoor zorgde dat ponskaarten werden gedrukt met de grootte van een bankbiljet.

De eerste computers

ComputerWaar?Wanneer?
Zuse Z3Duitsland1941
Atanasoff-BerryAmerika1942
ColossusVerenigd Koninkrijk1943
Harvard Mark 1Amerika1944
EniacAmerika1944/1948

Bron: Venusianer at German Wikipedia / Wikimedia CommonsBron: Venusianer at German Wikipedia / Wikimedia Commons
Zoals al opvalt vallen de data rond de tweede wereldoorlog. Eerste computers werden dan ook voornamelijk gebruikt voor militair onderzoek. Ze werden bijvoorbeeld gebruikt gecodeerde signalen en boodschappen te kraken, en met grotere precisie werd er uitgerekend welke trajecten grote bommen moesten afleggen.

Deze computers hadden geen monitoren of printers. Het enige wat gedaan kon worden was knoppen gebruiken. De computers waren ook erg groot, meestal wel een aantal meter. Er werden programmeurs aangesteld voor de bediening van de grote apparaten. Dit werd opvallend vaak gedaan door vrouwen, dat terwijl er bijna alleen maar mannen de computers hebben uitgevonden.

De eerste computer in Nederland

Op 21 Juni 1952 is het dan ook zover in Nederland: de eerste computer is gebouwd. Het rekenkundig centrum van de universiteit van Amsterdam ontwikkelt de ARRA 1. Afkorting voor: Automatische Relais Rekenmachine Amsterdam.

De voorloper van het internet

Het ARPA-netwerk wordt de voorloper van het internet genoemd. ARPA staat voor Advanced Research Project of the Army. Het netwerk ontstond in 1970, en werd steeds weer groter en groter.

Een andere voorloper van het internet kwam uit Frankrijk. De Fransen ontwikkelden de MINITEL in 1982. Het gebruikte een netwerk van telefoonlijnen.

Het echte internet zoals wij dat kennen begon vanaf 1987. De World Wide Web startte in 1991. Het was ontwikkeld door Tim-Berners Lee. Het was de meest populaire applicatie voor internet geworden. De eerste browser was MOSAIC. Later kwamen Netscape, Internet Explorer, etc.

Homecomputer

De voorgenoemde computers werden allen niet gebruikt in huis. Alleen bij bedrijven, instellingen waren er zulke computers. Maar daar kwam verandering in met de computer die ook thuis gebruikt kon worden: de homecomputer.

In 1976 start de democratisering van de computer in Nederland. Het nieuwe fenomeen 'homecomputer' werd geïntroduceerd. De computers waren kleine, goedkope en onhandige computers. Door de invoering van computers ontstonden er hobbyclubs waarin de computers werden uitgevogeld. Elk computermerk had zijn eigen cursus. De cursussen werden overgenomen uit andere landen: bijvoorbeeld van de BBC Open Universiteit.

Lang niet iedereen maakte toen gebruik van computers; het was natuurlijk niet voor iedereen weggelegd. Er kwam toch een doorbraak, doordat de prijs verlaagt werd, meerdere computers op eenzelfde manier bestuurd konden worden, er bijzondere programma's kwamen waar iedereen gebruik van wou maken en het gebruik van netwerken.

Belangrijke programma's die de wereld veranderden

  • VisiCalc voor de Apple II: dit was het eerste spreadsheet programma, een programma waarmee berekeningen kunnen worden uitgevoerd.
  • WordStar: het invoeren van woorden in de computer.
  • Steinberg Pro-16 sequencer: muziek werd naar de computer toe gebracht.
  • MS Windows versies: begon in 1985.
  • Tic-Tac-Toe: het eerste computerspel.
© 2011 - 2017 Shiny, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Computer, informatiezuil of videowall huren?Computer, informatiezuil of videowall huren?Computers zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Niet alleen privé, maar ook voor zakelijk gebruik. Voor bed…
Uw computer opschonen met CCleanerUw computer opschonen met CCleanerTegenwoordig zijn er veel programma’s te koop die, volgens de maker, uw computer kunnen versnellen. Een opschoon program…
Computer soortenComputer soortenBegin 1850 is de computer uitgevonden door een Engelse wiskundeprofessor. De naam 'computer' komt van het Engelse werkwo…
Trage computer sneller makenWat zijn de oorzaken van een trage computer? Hoe kun je hem weer snel maken? Computers zijn meestal in het begin snel. M…
De computer, vroeger en nuDe computer, vroeger en nuDe computer is vandaag de dag onmisbaar in de dagelijkse maatschappij. Bijna iedereen heeft wel een computer. Heb je gee…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het ontstaan van computers en internet"

Infoteur: Shiny
Gepubliceerd: 12-11-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Geschiedenis
Schrijf mee!