InfoNu.nl > Pc en Internet > Geschiedenis > Het Web: Web 1.0, Web 2.0, Web 3.0?

Het Web: Web 1.0, Web 2.0, Web 3.0?

Het Web: Web 1.0, Web 2.0, Web 3.0? Het World Wide Web, midden jaren negentig was het internet vooral een handige bibliotheek waar informatie werd aangeboden. Web 1.0 was overal te bekennen in de vorm van online rapporten, magazines e.d. Er gingen enorme bedragen in omloop en het kon bijna niet misgaan. Tot in 2001 een einde kwam aan de hype, de ICT-sector liep flinke schade op en verloor vertrouwen. De periode 2000-2004 bracht vele nieuwe ontwikkelingen waarop in 2004 O'Reilly met de term Web 2.0 kwam.

World Wide Web

Vanaf 7 november 1988 is Nederland het eerste Europese land dat een verbinding kreeg met het NSFnet, de voorganger van het World Wide Web. Het internet was toen alleen nog maar een optie voor grote bedrijven, hogescholen en universiteiten.
Tim Bermers-Lee, medewerker van CERN en grondlegger van het World Wide Web en het zoekprincipe hierop: "HTTP". Maakte het voor internet gebruikers mogelijk om pagina's op te roepen met software genoemd "browser".
Door deze uitvinding werd het voor gebruikers een stuk eenvoudiger om te "surfen" op het internet en dankzij de programmeertalen als HTML, XML en CSS werd het voor programmeurs makkelijker om overzichtelijke webpagina's te maken.

Web 1.0

Web 1.0 zou je kunnen beschrijven als eenrichtingsverkeer waarbij de gebruiker alleen informatie kan zien en zelf niets kan toevoegen, erop kan reageren of kan oordelen. Dit is ook het wezenlijke verschil tussen Web 1.0 en Web 2.0.
Toen het vanaf 1995 voor huishoudens betaalbaar werd om toegang te krijgen tot het World Wide Web steeg de populariteit en kwamen er steeds meer mensen online. Hierdoor werd er veel geïnvesteerd in Websites en Web 1.0 kende toen zijn beste periode tussen de jaren 1995-2000. Er kwam software op de markt die het mogelijk maakten om online MP3's te downloaden, er waren vele Online Games, de eerste Flash intro's kwamen werden populairder en het CMS kwam op. Tot hier 2001 een einde aan kwam, de ICT-sector liep hierdoor flinke schade, veel "dotcom" bedrijven gingen failliet en de hele sector verloor vertrouwen.

Web 2.0

In de periode 2000-2004 zijn veel nieuwe ontwikkelingen gedaan en kwamen er veel nieuwe concepten op de markt. Al deze nieuwe toepassingen werden in 2004 door O'Reilly tot de term Web 2.0 benoemd. En hiermee komen we aan bij het Web zoals we dat nu kennen: Interactief, geïntegreerd in het dagelijks leven, groots, minder privacy, gebruiksvriendelijker, mobiel en overal aanwezig.

Kenmerken van Web 2.0

Sociale Media
Sociale media gaat over het delen van informatie, netwerken en over het hebben van invloed via online middelen zoals weblogs. Sociale media berichten hebben veel invloed, meer dan bijvoorbeeld een online krant. Sociale media zou je ook kunnen zien als een moderne vorm van Public Relations.
Voorbeelden sociale media:
  • Sociale Netwerken: Hierbij kan worden gedacht aan netwerken als: Facebook, Hyves, LinkedIn en Twitter
  • Weblogs: Geenstijl.nl, Autoblog.nl en blogger.com

Gemakkelijker te gebruiken
Dankzij Web 2.0 is het internet veel gebruiksvriendelijker geworden. Alles is overzichtelijker en de gebruiker hoeft niet uren moeite te doen om alles uit te zoeken. Het is een stuk sneller en er is minder kennis voor nodig. Buiten dat het voor de gebruikers makkelijker te werd, is het ook voor de programmeurs eenvoudiger geworden. Dankzij de programmeertalen HTML en CSS is het bouwen van een overzichtelijke website tegenwoordig een stuk simpeler.
Voor degene die helemaal geen kennis hebben zijn er ook Content Management Systemen(CMS), hier wordt gewerkt met een Graphical User Interface(GUI) wat het voor de website bouwer mogelijk maakt zonder enige kennis van programmeertalen een website te maken.
Voorbeelden van CMS:
  • Joomla
  • Drupal
  • Wordpress

User-generated content
Hierbij wordt content gegenereerd door een willekeurig persoon, deze persoon kan dit content dan weer uploaden waarna het door de menigte bekeken kan worden. De menigte kan hier dan in de meeste gevallen ook weer op reageren en er over oordelen.
Voorbeelden user-generated content:
  • Eigengemaakte foto's: flickr.com
  • Eigengemaakte video's: youtube.nl

Crowdsourcing
Crowdsourcing is het samen met de menigte verzamelen van informatie waardoor er in een korte tijd veel meer kennis kan worden opgedaan. Dit gebeurt vaak vrijwillig en is dus ook zeer efficiënt. Crowdsourcing kan buiten het delen van informatie ook worden gebruikt om nieuwe ideeën te krijgen voor producten of diensten.
Voorbeelden crowdsourcing:
  • Wikipedia.nl
  • Wikiboos.nl
  • Infonu.nl

Collaboration
Hierbij wordt er met de consument nagedacht over de (door)ontwikkelingen van producten en diensten. De klant kan zo eisen stellen en meningen geven waar de producent veel mee kan. Op deze manier sluiten de producten steeds beter aan op de klanten en dit verhoogt ook weer de winst van de producent.
Voorbeelden collaboration:
  • Geniusrocket.com
  • battleofconcepts.nl

Web 2.5, 3.0?

De ontwikkelingen op gebied van technologie gaan razend snel en als er wordt teruggekeken naar 20 jaar geleden is het bijna niet voor te stellen wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is. Ook op het gebied van de computer technologie wordt ontzettend veel ontwikkeld en komen er telkens weer nieuwe producten op de markt. Soms hoor je ook al termen vallen als Web 2.5 of Web 3.0. Web 2.0 is vergeleken Web 1.0 een enorme verandering en is voornamelijk gericht op het sociale element en de gebruiksvriendelijkheid.
Als men spreekt over Web 2.5, Web 3.0 dan gaat het over relevantie, dit houdt in dat alles wat je wilt weten gelijk gedeeld wordt met je zodra het moment daar is. Als iemand bijvoorbeeld opzoek is naar een nieuwe auto zal het mogelijk zijn om een applicatie te activeren die ervoor zorgt dat als deze persoon door een straat of woonwijk loopt waar een auto te koop staat die voldoet aan de vooraf ingestelde eisen er een melding op je telefoon verschijnt. Waarop je dan alle gegevens ziet en direct d.m.v. foto's een indruk kunt krijgen van de auto.
Informatie zal bij deze vormen van Web veel specifieker zijn en het voor ons eenvoudiger maken, tijdbesparend zijn en zorgen wegnemen.
© 2011 - 2017 K-voogd, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Social media strategieEen van de belangrijkste kenmerken van het nieuwe mediatijdperk is dat de consument centraal staat. Bij het bepalen van…
Betekenis en invloed van social mediaBetekenis en invloed van social mediaDaar waar de invloed van de oude media, zoals kranten, tanende is zien we de opkomst van de social media; ook wel nieuwe…
Social media: het belang voor je bedrijfSocial media: het belang voor je bedrijfDe populariteit van social media is de laatste jaren enorm gestegen. Daarmee is ons gebruik van internet drastisch veran…
Crowdsourcing: de massa inzetten als kennisbronCrowdsourcing is geen nieuwe dans of een manier om in het publiek te springen. Het is een manier om heel veel mensen te…
Hoe kun je Social Media succesvol inzetten?Je wil als bedrijf beginnen met het inzetten van Social Media, maar hoe doe je dit? Social Media maakt vaak onderdeel ui…
Bronnen en referenties
  • The true story of internet, Documentaire Discovery Channel.

Reageer op het artikel "Het Web: Web 1.0, Web 2.0, Web 3.0?"

Infoteur: K-voogd
Laatste update: 11-10-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Geschiedenis
Schrijf mee!