InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > De oorsprong van het internet

De oorsprong van het internet

De oorsprong van het internet Het internet is een wereldwijd netwerk van computers waarmee informatie kan worden uitgewisseld. Uit het hedendaagse leven is internet niet meer weg te denken, zowel voor werk- als voor privé-doeleinden. Maar wat weet je nu werkelijk over het begrip "internet"?

Hoe is het allemaal begonnen?

Het internet is eigenlijk ontstaan uit veiligheids-overwegingen van het amerikaanse Ministerie van Defensie. Uit angst om belangrijke documenten na een aanslag kwijt te raken, besloten ze om het "Arpanet" op te zetten, een netwerk van 4 computers die elk op een andere locatie (universiteit) stonden. Deze 4 computers konden dan weer beheerd worden door 1 centrale computer. Zo kon het Ministerie altijd bij haar gegevens komen. De netwerken werden na verloop van jaren uitgebreid en eenzelfde soort netwerk van computers werd ook in andere werelddelen gebouwd. De netwerken werden gekoppeld en deze verzameling van netwerken werd het Internet genoemd.

Hoe werkt het?

Als je "online" gaat, bel je als het ware, via een modem, kabel of ISDN verbinding naar een centrale computer bij een internet serviceprovider. Deze computer geeft je dan een zogenaamd IP-nummer en hiermee krijg je vervolgens toegang tot het internet. Op je eigen PC start je vervolgens je "browser" op, bijvoorbeeld Internet Explorer of Netscape of Firefox. Door in je browser een internet-adres in te typen, geef je je browser de opdracht om op zoek te hgaan naar de betreffende site op het internet. Internet is voor veel mensen synoniem aan "surfen" op het "world-wide-web" (www).
Het "www" gedeelte is echter slechts een deel van het internet. Er zijn nog veel meer onderdelen die tot het internet behoren.
  • Informatie, tools of verkoopmogelijkheden op het internet plaatsen, al dan niet tegen betaling
  • Email
  • Internet Relay Chat (chatboxen/chatten)
  • Blog/nieuwsgroepen

Grafisch gezien

Het "www" is het grafische gedeelte en ook het snelstgroeiende deel van het internet. Websites worden gemaakt in programmeer taal. De meeste websites zijn gemaakt in HTML en vaak wordt daarbij ook gebruik gemaakt van extra functies of bewegend beeld. In een speciaal programma worden deze "codes" geplaatst en bewaard op een server. Op het moment dat jouw computer de pagina opvraagt, worden de codes omgezet in kleur, beeld, functies en geluid en krijg jij vervolgens een mooi opgemaakte pagina te zien.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • www.managementsupport.nl

Reageer op het artikel "De oorsprong van het internet"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 06-01-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!