InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > De zoekmachine Bing

De zoekmachine Bing

De zoekmachine Bing Er zijn momenteel een paar zoekmachines die het grootste marktaandeel hebben als het gaat om de zoekopdrachten op het internet. Google is de meeste bekende zoekmachine op dit moment, maar Bing is een grote concurrent. Bing is onderdeel van de welbekende Microsoft en neemt toe in bekendheid. Wat is Bing precies en wat kun je er mee?

Wat is een zoekmachine?

Een zoekmachine is een complex computerprogramma dat het hele World Wide Web op zoek gaat naar de zoekwoorden die zijn getypt in het zoekvak op de beginpagina. De zoekmachine gaat het gehele internet af om websites te vinden die te maken hebben met de zoekwoorden. Wanneer de zoekmachine de internetpagina’s heeft gevonden, geeft het de resultaten terug.

Natuurlijk duurt dit zoeken over het internet maar enkele seconden waarbij de zoekmachine de webpagina’s moeten lezen, indexeren en organiseren. Een zoekmachine is dus een complex computer programma en zeker een essentieel instrument dat nodig is voor het surfen van het internet. Misschien wel de meest bekende van alle zoekmachines is Google en in plaats van het zoeken op het internet, ‘ googled’ iemand nu. Een concurrent van Google is de zoekmachine Bing van Microsoft.

Geschiedenis van Bing

Bing heette een aantal jaar geleden anders en de naam Bing bestaat eigenlijk pas sinds 2009. Daarvoor had Microsoft ook al een zoekmachine genaamd MSN search. MSN search ontstond in september 1998. In het jaar 2006 werd MSN search vervangen door Windows Live Search and uiteindelijk werd deze weer vervangen in juni 2009 door Bing.

De zoekmachine van Bing

Het meest opvallende kenmerk van de Bing zoekmachine is de eigenlijke startpagina van Bing.nl die elke dag verandert door een andere foto op de achtergrond. Microsoft heeft Bing ontworpen om sneller te zijn dan de andere grote zoekmachines die beschikbaar zijn. In aanvulling heeft Microsoft geprobeerd zijn zoekmachine gebruiksvriendelijker te maken. Na het uitvoeren van de zoekopdracht krijgt de gebruiker een lijst met zoekresultaten. Hier heeft de gebruiker enkele extra opties om de zoekopdracht te verfijnen. Zo kan de gebruiker de zoekopdracht verfijnen op taal en regio maar kan ook binnen de zoekopdracht zoeken naar andere criteria/woorden en zoeken binnen een bepaalde website. Op deze manier kan de gebruiker vele irrelevant zoekresultaten verwijderen.

Mogelijkheden van Bing

Zoeken van afbeeldingen

Op de startpagina van Bing kan de gebruiker zoeken op afbeeldingen. Het verschil met andere zoekmachines is dat de gebruiker meer informatie kan toevoegen bij het zoeken van een afbeelding om de zoekopdracht te verfijnen. De gebruiker kan de zoekresultaten verfijnen op bijvoorbeeld de grootte, indeling, kleur, stijl en personen.

Optie winkelen

Bing geeft naast de optie zoeken op het web, afbeeldingen ook de opties om te zoeken in de categorie Winkelen. Wanneer de gebruiker voor deze opties kiest komt deze op de website Ciao-shopping.nl. Dit is onderdeel van de Bing website. Op deze website kunnen mensen lezen over de ervaringen van andere mensen over uiteenlopende producten, diensten en websites.

Zoeken in het nieuws

Bing geeft de optie om te zoeken naar trefwoorden in het laatste nieuws. Wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt op het woord ‘ Appel’, krijgt deze het laatste nieuws over dit woord van verschillende websites die het nieuws verslaan.

Andere mogelijkheden

Bing heeft meerdere opties en mogelijkheden. Zo kan de gebruiker video’s bekijken, het laatste nieuws lezen, wereldkaart bekijken, de weerverwachting bekijken en zoeken naar auto’s. Deze mogelijkheden kunnen mogelijk in het Engels worden aangeboden.
© 2011 - 2017 Misterlak, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bing: de nieuwste zoekmachineBing: de nieuwste zoekmachineMicrosoft komt in 2009 met zijn eigen groots opgezette zoekmachine: Bing, eerder bekend onder de codenaam Kumo. De zovee…
Andere zoekmachines vaak beter dan GoogleAndere zoekmachines vaak beter dan GoogleZoeken op internet doen wij massaal met Google. Maar is dat wel de beste zoekmachine. Dat hangt af van waar je naar op z…
Microsoft lanceert So.cl, weer een social netwerksiteMicrosoft lanceert So.cl, weer een social netwerksiteOok Microsoft probeert een graantje mee te pikken met het enorme succes van social netwerksites. Dat Facebook en Twitter…
Efficiënt surfen op het webEfficiënt surfen op het webWaarschijnlijk kun je je leven al bijna niet meer voorstellen zonder internet, zowel in je werk- en je privé situatie. W…
Hoe werken zoekmachines en websites samen?Hoe werken zoekmachines en websites samen?Websites en zoekmachines gaan naadloos samen. Zonder websites hebben we geen zoekmachines nodig om te zoeken op het inte…

Reageer op het artikel "De zoekmachine Bing"

Reacties

G. Hubers, 07-10-2016 14:15 #2
Hoe weet ik bv. een stad als afbeelding die iedere dag verandert welke stad dat is?

Jan Tijsterman, 25-04-2012 14:33 #1
In mijn scherm van Bing staat ingetypt FUCKING, maar hoe krijg ik dit weer en al het andere eruit?

Infoteur: Misterlak
Gepubliceerd: 01-10-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Reacties: 2
Schrijf mee!