InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > Zoekmachine optimalisatie, alles wat u dient te weten

Zoekmachine optimalisatie, alles wat u dient te weten

Zoekmachine optimalisatie, alles wat u dient te weten Zoekmachine optimalisatie is een veel gebruikte manier om een website hoger te laten ranken in de resultaten van zoekmachines, maar hoe werkt zoekmachine optimalisatie precies. In dit artikel leest u meer over zoekmachine optimalisatie met betrekking tot zoekwoorden. Daarnaast is dit een onderdeel van een complete special over zoekmachine optimalisatie en zoekmachine marketing.

Natuurlijke zoekmachine optimalisatie

Bij zoekmachine optimalisatie speelt de sociale media een grote rol. Wanneer we kijken naar Google, dan worden bepaalde categorieën van elkaar gescheiden. Zo kunt u zoeken op bijvoorbeeld afbeeldingen, video’s en nieuws. Hierop worden de zoekresultaten aangepast. Wanneer u een website maakt met tekst, afbeeldingen en video’s, dan kan uw website in deze categorieën worden terug gevonden in de resultaten. Door op deze categorieën apart te worden weergegeven, trekt u meer mensen naar u toe op verschillende punten. Zo kan uw link populairder worden. Hierbij hebben we het over zowel de resultaten van webpagina’s als verticale zoekresultaten. U kunt door middel van zoekmachine optimalisatie een betere positie in deze resultaten verkrijgen. Er zijn drie aspecten die van invloed zijn op de natuurlijke zoekmachine optimalisatie.

De drie componenten

Allereerst is er het indexatiecomponent, dat ook wel het linkcomponent wordt genoemd. Hierbij wordt bepaald of en hoe de website geïndexeerd zou kunnen worden. Op de tweede plaats is er het populariteitscomponent, waarbij wordt vastgesteld of de zoekmachines uw website belangrijk achten. Het derde component is het tekstcomponent, waarbij wordt bepaald of uw webpagina relevant genoeg is voor zoekbewerking. Hiervoor dient u ervoor te zorgen dat de juiste woorden of termen in uw titletag, URL en website voorkomen.

Zoekwoorden en –termen

Wanneer u op zoek gaat naar de juiste woorden en termen om op gevonden te worden, dan is het belangrijk dat u weet waar de klant naar zoekt. Verkoopt u fietsen en fietsaccessoires? Zoek dan bijvoorbeeld uit waar meer op gezocht wordt; fiets, goedkope fiets, nieuwe fiets, fietspomp of misschien wel fietsbel? Neem de belangrijkste woorden en termen en bouw hiermee de content van de website op. Vervolgens kunt u deze zoektermen uitbreiden om de vindbaarheid te vergroten. Zo kunt u enkelvoud en meervoud gebruiken, bijv. goedkope fiets en goedkope fietsen. Let bij het uitbreiden van de zoekwoorden en –termen ook op hoofdlettergebruik afkortingen en bijvoorbeeld synoniemen. Wanneer alle combinaties op uw website terug te vinden zijn, wordt u hoger geplaatst in de resultaten en wordt u sneller gevonden.

Het kiezen van de juiste woorden

Het moeilijkste deel is wel het kiezen van de juiste woorden en woordcombinaties. Om bij het voorbeeld over fietsen te blijven; u gebruikt wellicht de term goedkope fiets, maar dat doet de concurrent ook. Niet een enkele concurrent, maar vermoedelijk meer dan de helft van uw concurrenten. Hier dient u rekening mee te houden met het kiezen van de juiste woorden en woordcombinaties. Longtail zoektermen zijn zoektermen die zijn opgebouwd uit wat minder populaire woorden, maar ook deze zijn nodig op uw website. De combinatie met de populaire zoekwoorden en –termen kan de klant nu juist op uw website brengen in plaats van op die van de concurrent.

Letters, cijfers en tekens

Wanneer u de zoekmachine gebruikt, gebruikt u dan hoofdletters? Waarschijnlijk niet. De meeste mensen gebruiken bij het zoeken geen hoofdletters, omdat dit voor de resultaten niets uitmaakt. De zoekmachine herkent het woord, maar niet het formaat van de letters. Zo krijgt u bij zoektermen Fiets, FIETS en fiets precies dezelfde resultaten. Koppeltekens, spaties en leestekens en cijfers worden wel meegenomen in de resultaten. Ook spelfouten worden meegenomen in de resultaten. Een mooi voorbeeld is het woord ‘elektriciteit’. De meeste mensen schrijven dit zoals het hoort, met de k. Toch is er ook een zeer groot deel van de zoekers op internet die zoeken naar electriciteit, met de c. Door beide vormen van het woord in uw content te verwerken, komt u ook tevoorschijn in de resultaten van beide varianten. Soms moet u dus bewust spelfouten maken om mensen die dit onbewust doen aan te trekken.

Woordherhaling

Wilt u gevonden worden op het woord ‘fiets’? Dan heeft het geen zin om dit woord slechts eenmaal te noemen in uw webtekst. Woordherhaling is zeer belangrijk voor de vindbaarheid. Het is daarom belangrijk het woord meerdere malen te herhalen en het liefst zo dicht mogelijk bij het begin van de zin en in de eerste alinea. Hoe dichter het woord bij het begin van de zin te vinden is, hoe meer ‘gewicht’ dit woord heeft voor de zoekmachines. Een zin als ‘een fiets kopen bij (bedrijf) is zeer aan te raden’ zal veel beter scoren in de zoekresultaten dan een zin als ‘het is u zeker aan te raden bij (bedrijf) een fiets te kopen’. De positie van het woord is dus zeer belangrijk. Ook de alinea is belangrijk. Alles wat in de eerste alinea wordt genoemd is veel belangrijker voor de resultaten dan wat er in de tweede alinea staat. Wilt u gevonden worden op het woord fiets, gebruik dit woord dan in de eerste alinea relatief veel en gecombineerd met de woorden ‘goedkoop’, ‘online’ of bijvoorbeeld ‘bestellen’. Probeer de verhouding van de woordherhaling ten opzichte van andere woorden wel natuurlijk te houden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zoekmachine optimalisatie, alles wat u dient te weten"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 13-12-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Schrijf mee!